Temat dnia: „Muzykalna folia”

1. Zabawy folią – „Folia i wydawane przez nią dźwięki”.

 

• Szukamy dźwięków – dzieci chodzą swobodnie po sali, omijając folię rozłożoną na środku. Nauczyciel śpiewa imiona kolejnych dzieci, a one podchodzą i próbują wydobyć z folii jakiś dźwięk, następnie siadają dookoła niej.

• Co przedstawia ta muzyka? – słuchają nagrania utworu muzyki poważnej, próbują werbalnie wyrazić swoje wrażenia. Wypowiadają się o tym, z czym kojarzy im się słuchana muzyka. Dzieci ponownie słuchają nagrania i próbują przełożyć swoje wyobrażenia na ruch

• Jaka jest folia? – rozmawiają na temat właściwości folii; jej wykorzystywania – np. do okrycia mebli, podłogi podczas malowania.

• Z czym kojarzy się folia? – dzieci ustawiają się w kole wokół rozłożonej folii; biorą folię do rąk i próbują nią poruszać – mówią, z czym im się kojarzy (powierzchnia wody). Poruszają folią w górę i w dół, wolno i szybko – obserwują, jakie fale powstają i jaki dźwięk wydaje folia. Nauczyciel wrzuca na folię małe, miękkie piłeczki lub balony – dzieci tak poruszają folią, aby one nie spadły. Tworzą jak największe fale; pod folią przebiegają te z nich, których imiona wywoła nauczyciel.

2. Zabawa „Kupujemy instrumenty”. Nauczyciel przedstawia dzieciom zadania z treścią; dzieci dokonują obliczeń na palcach, a potem na liczmanach; podają wyniki swoich obliczeń. Np.: W sklepie muzycznym na półce leżało dziewięć grzechotek. Dziadek kupił dwie grzechotki dla swoich wnuków. Ile grzechotek zostało na półce w sklepie?

Do sklepu muzycznego przywieziono osiem trąbek. Cztery trąbki schowano do magazynu, a resztę wyłożono na wystawie. Ile trąbek wyłożono na wystawie?

3. Dzieci 5 – letnie: karta pracy cz. 4, s. 23, 24, 25

4. Dzieci 4 – letnie: karta pracy -

Ćwiczenia w książce, s. 53. Nazywanie instrumentów przedstawionych na zdjęciach – samodzielnie lub z pomocą nauczyciela. Rytmiczne dzielenie ich nazw (na sylaby).