Koncepcja pracy przedszkola

 

KONCEPCJA PRACY  

Gminnego Przedszkola w Kołczygłowach

 30 września 2016 rok

Modyfikacja koncepcji z dnia 28 listopada 2013 r.

Zatwierdzenie do realizacji: 30 września 2016 r.

Podstawa prawna:

1.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego Dz. U.2015, poz.1270

2.Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych (Dz.U. z 1991 r. Nr 120 poz. 526 ze zm.).

Cele:

  1. Przedszkole tworzy procesy indywidualnego wspomagania rozwoju i edukacji odpowiednio do potrzeb i możliwości dziecka.

  2. Dziecko jest aktywne i twórcze w nabywaniu wiadomości, umiejętności i postaw w zakresie co najmniej podstawy programowej.

  3. Procesy zachodzące w przedszkolu zapewniają rozwój jego podmiotów.

  4. Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa, współpracuje z nim na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.

  5. Zarządzanie przedszkolem zapewnia jego sprawne funkcjonowanie i jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, polityką oświatową państwa i przyjętą koncepcją rozwoju.

 

1.Misja przedszkola.

Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Wspomaga wszechstronny rozwój dziecka odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Tworzy bezpieczne warunki do wspólnej zabawy i nauki.

Promuje dbanie o zdrowie i zachowania przyjazne przyrodzie, buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej, rozwija kompetencje społeczne, a także uczy odróżniania dobra od zła. Pełni również funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców. Celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie przez dziecko stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.

 

2.Wizja przedszkola.

Przedszkole otwarte na oczekiwania i potrzeby dzieci i rodziców.

3.Organizacja oraz zasoby rzeczowe i osobowe przedszkola.

Gminne Przedszkole w Kołczygłowach zatrudnia kadrę pedagogiczną mającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne, a także kwalifikacje specjalistyczne: specjalistów zakresie oligofrenopedagogiki, logopedę, specjalistę w zakresie gimnastyki korekcyjnej, katechetę, nauczyciela j. angielskiego oraz n-la o specjalności terapia pedagogiczna. W celu tworzenia nowych perspektyw rozwoju oraz kreatywnego rozwiązywania pojawiających się problemów powołano zespół zadaniowy ds.: ewaluacji, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, tworzenia i aktualizacji strony internetowej, ds. promocji.  Kadra tworzy życzliwą i rzeczową atmosferę współdziałania. Nauczyciele spełniają oczekiwania dzieci i rodziców. Działają koła zainteresowań: koło plastyczne i muzyczno ruchowe.  Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania oraz edukacji dzieci. Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez uruchomienie procedury oceniania i nagradzania.

Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie przedszkola, w tym środki dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów. Nowoczesne meble i kąciki zainteresowań oraz atrakcyjne zabawki zachęcają do swobodnej zabawy. Teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.

4.Procesy wspomagania rozwoju i edukacji. 

Przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspiera indywidualny potencjał rozwojowy każdego wychowanka. Respektuje pięć najistotniejszych zasad wychowania przedszkolnego:

  1. zasadę zaspokajania potrzeb dziecka,

  2. zasadę aktywności,

  3. zasadę indywidualizacji,

  4. zasadę organizowania życia społecznego,

  5. zasadę integracji (jednolity proces wychowania i edukacji).

Przedszkole dba o rozwój intelektualny dziecka, kształcenie procesów poznawczych i doskonalenie kompetencji komunikowania się. Dzieci nabywają wiedzę poprzez przyswajanie oraz aktywne poszukiwanie i odkrywanie, w tym korzystanie z dostępnych źródeł wiedzy. Umiejętności nabywają w toku działania, są zachęcane do twórczego rozwiązywania problemów i kreatywnego działania. Przedszkole promuje zdrowie oraz postawy przyjazne przyrodzie. Dzieci wdrażane są do aktywności ruchowej i poznawczej w naturalnym otoczeniu. Obserwują i badają przyrodę, odkrywają mądrość jej praw. Uczą się korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspokojenia potrzeb w racjonalny i bezpieczny sposób. 

Przedszkole szczególną wagę przywiązuje do upowszechniania zasad kultury osobistej. Umożliwia dziecku adaptację społeczną i poszerzanie kontaktów w otoczeniu. Udział w ustalaniu, a w konsekwencji respektowaniu praw i obowiązków sprzyja dojrzewaniu społeczno-moralnemu. Dzieci uczą się współdziałania i mają możliwość docenić wartość wspólnego dzieła. Odkrywają swoją indywidualność, doskonalą samodzielność i poznają swoje możliwości. Uznajemy, że rozwój człowieka to nie tylko zmiany jakościowe w tym, czego się uczy, lecz i w tym, jakim się staje. Głównym motorem i siłą naszych działań są wartości, dlatego przedszkole prowadzi oparty na nich planowy proces wychowawczy. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje także: piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, odpowiedzialność, szacunek, tolerancję, zdrowie, przyrodę, ojczyznę. Szczególne miejsce w pracy przedszkola zajmuje kształtowanie tożsamości dziecka oparte na tradycjach rodzinnych oraz kulturze regionalnej, a także historii narodu. Do istotnych działań przedszkola należy poznawanie kultury regionu i kraju z równoczesnym otwarciem na kultury innych narodów i grup społecznych, a także zaangażowanie się w sprawy najbliższego środowiska, którego jesteśmy częścią.

5.Sylwetka absolwenta

Absolwent naszego przedszkola jest:

  • Aktywny, dociekliwy, kreatywny i ambitny,
  • Zna swoje mocne strony, umie je wykorzystać, pokonuje słabości,
  • Ma pozytywny obraz samego siebie,
  • Jest przygotowany do roli ucznia,
  • Szanuje środowisko przyrodnicze, dostrzega  piękno otaczającej przyrody,
  • Jest otwarty na świat i ludzi,
  • Odróżnia dobro od zła,
  • Dostrzega  potrzeby własne i innych,
  • Ma świadomość własnej tożsamości,
  • Jest komunikatywny,
  • Nie boi się wyrażać własnych opinii,
  • Dąży do rozwiązywania problemów,
  • Przestrzega  podstawowych wartości,
  • Okazuje szacunek innym ludziom,
  • Jest tolerancyjny i otwarty wobec innych
  • Aktywnie uczestniczy w życiu rodzinnym, życiu przedszkola i grupy,
  • Dba o swoje zdrowie i bezpieczeństwo,

6. System wspierania rozwoju dziecka

W przedszkolu zbudowano system ewaluacji rozwoju dziecka. Procedura postępowania obejmuje m.in. systematyczne obserwacje pedagogiczne służące rozpoznaniu potrzeb, możliwości, sytuacji społecznej dziecka, a także zainteresowań podopiecznych.

Wspomaganie dzieci to także badanie gotowości szkolnej i ewentualne budowanie indywidualnych programów wspomagania i korygowania rozwoju. Wiedzę o dzieciach nauczyciele wykorzystują do:

  1. modyfikacji realizowanych programów,

  2. planowania miesięcznego,

  3. do konstruowania zajęć (zasada indywidualizacji wymagań),

  4. indywidualnego wspomagania dzieci.

W sytuacji problemów edukacyjnych i wychowawczych lub deficytów przedszkole udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w toku bieżącej pracy oraz w miarę potrzeb w formach specjalistycznych, takich jak np. zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, terapia logopedyczna. Przedszkole, monitorując rozwój dziecka, współpracuje nie tylko z rodzicami, ale także poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi podmiotami wspierającymi dziecko i jego rodzinę.

Celem przedszkola jest doskonalenie systemu wspomagania rozwoju dziecka, w tym udzielanie pomocy psychologiczno--pedagogicznej nie tylko podopiecznym, ale też ich rodzicom. W ramach systemu pomocy w przedszkolu analizuje się problemy edukacyjne i wychowawcze, planuje działania, ocenia postępy dzieci, wyciąga wnioski i je wdraża. W celu czytelności sposobu postępowania opracowano procedurę badania i analizowania postępów dzieci.

Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także poszerza ją o nowatorskie rozwiązania programowe i metodyczne. Stosowane rozwiązania wykraczają poza katalog tradycyjnych metod wychowania przedszkolnego i obejmują m.in. zabawy badawcze i doświadczenia, metody oparte na teorii integracji sensorycznej, projekt, metody aktywizujące, twórczego myślenia.

Kadra pedagogiczna przedszkola umożliwia rozwój zainteresowań m.in. artystycznych, czytelniczych, przyrodniczych, naukowych, dotyczących tradycji regionu oraz wspomaga rozwój talentów dzieci. Prowadzone zajęcia i tworzone sytuacje edukacyjne są dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci, a ich jakość jest na wysokim poziomie.

Przedszkole buduje swój wizerunek jako placówki przyjaznej dzieciom i rodzicom oraz środowisku lokalnemu, będąc także miejscem, w którym pielęgnowane są tradycje regionalne. 

7.Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym

Przedszkole aktywnie współpracuje z rodzicami w zakresie budowania i realizacji koncepcji swojej pracy. Wspiera rodziców w wychowywaniu dzieci. W trosce o jednolite oddziaływanie nauczyciele:

  1. Uzyskuja pomoc specjalistów.

  2. Otrzymuja obiektywną ocenę postepów i niepowodzeń dziecka.

  3. Mogą być z dzieckiem w trudnych chwilach.

  4. Mówić otwarcie o swoich spostrzeżeniach o pracy przedszkola.

  5. Bezpośrednio rozmawiać z nauczycielem o trudnych sprawach wychowawczych.

  6. mogą czynnie uczestniczyć w życiu przedszkola.

  7. Rodzice w sposób pozytywny wypowiadaja się nt.pracy przedszkola.

  8. Rodzice czynnie wspierają przedszkole w jego działaniach: finansowa pomoc dla przejawianych inicjatyw, chętnie współpracuja z nauczycielami, oferują wszechstronna pomoc.

W miarę możliwości przedszkole udziela rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Obejmuje ona m.in.:

  1. rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwianie ich zaspokojenia,

  2. rozpoznawanie przyczyn trudności dziecka,

  3. wspieranie rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dziecka,

  4. wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,

  5. rozwijanie umiejętności wychowawczych rodziców.

W przedszkolu opracowywany jest plan współpracy z rodzicami (zarówno przedszkolny, jak i plany poszczególnych grup). Plan ten obejmuje zadania ułożone w następujące bloki:

  1. Pozyskiwanie opinii rodziców, opiniowanie, współdecydowanie.

  2. Wspomaganie rozwoju dziecka, integracja oddziaływań na linii nauczyciel–rodzice.

  3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla rodziców.

  4. Promocja zdrowia.

  5. Organizacja wydarzeń i uroczystości dla środowiska rodzinnego lub z pomocą rodziny.

  6. Inne zadania.

8. Realizacja zadań ma następujące formy:

  1. zebrania ogólne i zebrania grupowe,

  2. zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci,

  3. konsultacje i porady indywidualne,

  4. kącik dla rodziców (informacje, eksponowanie prac),

  5. organizacja dni otwartych i zajęć otwartych dla rodziców,

  6. organizacja szkoleń i warsztatów zwiększających umiejętności wychowawcze rodziców,

  7. organizacja uroczystości, koncertów, konkursów, w tym włączenie rodziców do organizacji imprez przedszkolnych,

  8. angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola i poszczególnych grup.

W przedszkolu działa rada rodziców, wspierająca działalność placówki. Rodzice są naszymi sojusznikami, a nasze działania są skoordynowane. 

Przedszkole podejmuje inicjatywy na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego, a także odpowiada na jego potrzeby.

Placówka współpracuje z instytucjami działającymi na rzecz dzieci, a także promującymi zachowania przyjazne przyrodzie oraz zajmującymi się kulturą i tradycją. Krąg partnerów zewnętrznych poszerza się i wynika nie tylko z potrzeb przedszkola, ale także z potrzeb środowiskowych.

Przedszkole podkreśla swoją odrębność poprzez wypracowane tradycje własne. Kalendarz wydarzeń przedszkolnych i uroczystości pozostaje w ścisłym związku z tradycjami lokalnymi, narodowymi, a także potrzebami środowiskowymi. Nasze tradycje to m.in.:

  • pasowanie na przedszkolaka,

  • Poranek z okazji 11 Listopada (odzyskanie niepodległości)

  • sprzątanie świata z okazji Dnia Ziemi,

  • mikołajki,

  • spotkanie z okazji świąt Bożego Narodzenia,

  • bal karnawałowy,

  • biesiada z Babcią i Dziadkiem,

  • wycieczka tematyczna  grupy najstarszej,

  • Dzień Matki,

  • Dzień Dziecka – przedszkolne igrzyska sportowe.

W środowisku lokalnym przedszkole promuje swoje działania, zdrowie, ekologię, a także wartość tradycji zarówno lokalnych, jak i narodowych.

Zarządzanie przedszkolem

Jednym z warunków zmian zachodzących w edukacji jest podnoszenie kwalifikacji i kompetencji nauczycieli. Przedszkole zatrudnia kadrę pedagogiczną posiadającą wysokie kwalifikacje w zakresie wychowania przedszkolnego, a także w miarę potrzeb kwalifikacje specjalistyczne, m.in. specjalista w zakresie terapii pedagogicznej, logopeda. W trosce o skuteczną realizację zadań i celów wychowania przedszkolnego organizuje wsparcie dla pojedynczych nauczycieli i rady pedagogicznej. Organizowane są formy inspirujące do rozwoju zawodowego, nowatorstwa i twórczej aktywności nauczycieli. Udokumentowane umiejętności kadry pedagogicznej dotyczą przede wszystkim nowoczesnych metod pracy z dzieckiem, a także sposobów postępowania terapeutycznego.

W przedszkolu panuje pogodna atmosfera, a życzliwi nauczyciele umiejętnie otaczają opieką wszystkie dzieci. Nauczyciele posiadają umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć, tak aby dzieci były aktywne i radosne.

W celu demokratycznego i kreatywnego wykonywania zadań i rozwiązywania pojawiających się problemów oraz doskonalenia pracy przedszkola powoływane są zespoły zadaniowe: ds. opieki i wychowania, edukacji, promocji, ewaluacji i inne, w miarę potrzeb. Sprawność organizacyjna oparta jest na statucie oraz systemie czytelnych procedur i regulaminów.

Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie, w tym środki dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów oraz koncepcji pracy przedszkola. Meble i kąciki zainteresowań oraz zabawki zachęcają do swobodnej zabawy. Teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.

Przedszkole systematycznie zmierza do pełnej realizacji założeń koncepcji, ewentualnie wprowadza zmiany do niej. Odbywa się to poprzez coroczną analizę jakości pracy oraz budowanie i realizację planów pracy na kolejny rok z wykorzystaniem priorytetów określonych w koncepcji i wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.

Priorytety na lata 2016/17-2019/20:

  1. Aktualizacja i doskonalenie systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  2. Promocja zdrowia i zdrowego odżywiania się.
  3. Promocja świadomości ekologicznej. 
  4. Budowanie skutecznego systemu współpracy z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych
  5. Lepsza organizacja pracy zespołowej.
  6. Stworzenie nowych procedur usprawniających pracę przedszkola.
  7. Inspirowanie kadry pedagogicznej do tworzenia nowatorskiego i twórczego stylu pracy, poszerzanie jej kompetencji.

Rada Pedagogiczna dnia 30.09.2016 r. ( koncepcji z dnia 28 listopada 2013 r.)

Rada Rodziców:

 

 

 

 

 

 

 

Zobacz również