Temat dnia: „Wiosna na działce”
Cele ogólne:
− rozwijanie pamięci słuchowej; zachęcanie do obserwowania przyrody.
Cele operacyjne: Dziecko:
− recytuje wiersz; rozpoznaje i nazywa dżdżownice
1. Oglądanie różnych nasion. Porównywanie ich wyglądu (kolor, wielkość).
2. Słuchanie wiersza H. Zdzitowieckiej „W naszym ogródeczku”:
W naszym ogródeczku
zrobimy porządki:
zagrabimy ścieżki,
przekopiemy grządki!
Na grządkach wyrośnie:
fasolka, marchewka,
sałata i groszek,
czerwona rzodkiewka.
W naszym ogródeczku
posiejemy kwiatki –
będą nam pachniały
fiołki i bratki,
nasturcje, goździki,
nagietki i groszek,
i ta biała lilia,
co tak żółci nosek.
3. Rozmowa na temat wiersza.
− Co zrobimy w ogródku?
− Co będzie nam potrzebne do kopania, a co – do grabienia?
− Jakie warzywa wyrosną w ogródku?
− Jakie kwiaty wyrosną w ogródku?
4. Wyjaśnienie nazw: kwiaty ogrodowe, kwiaty polne.
5. Wypowiadanie się na temat roli roślin w życiu ludzi i zwierząt. Rośliny są pokarmem, wzbogacają powietrze w tlen, upiększają krajobraz, służą do produkcji lekarstw, herbat, soków, wykorzystywane są w kosmetyce do produkcji kremów, szamponów, maseczek, toników...
6. Zapoznanie z wyglądem dżdżownicy oraz jej rolą w spulchnianiu gleby.
7. Słuchanie ciekawostek na temat dżdżownicy.
Dżdżownica porusza się dzięki mięśniom wora skórno-mięśniowego. Twarde włoski umieszczone na dolnej części umożliwiają jej ruch do przodu i kopanie kanalików w ziemi. Dżdżownica nie ma wyodrębnionej głowy ani oczu. Reaguje jednak na światło. Prowadzi nocny tryb życia. Ponieważ oddycha przez skórę, musi przebywać stale w wilgotnym otoczeniu. Promienie słoneczne wysuszyłyby jej skórę, dlatego w dzień przebywa pod ziemią, w wykopanych przez siebie kanalikach. Na powierzchnię ziemi wychodzi w nocy. Zwierzę możemy zobaczyć na powierzchni ziemi w deszczowe dni, gdy woda zaleje mu korytarze. Dżdżownica żywi się zbutwiałymi liśćmi i innymi częściami roślin, które wciąga do swoich kanalików. Niestrawione części roślin i ziemię, którą połyka na różnych głębokościach, wydala na powierzchnię ziemi. Przyczynia się w ten sposób do wymieszania gleby z różnych warstw. Kanaliki, które drąży dżdżownica, spulchniają glebę i ułatwiają do niej dostęp powietrza i wody. Im więcej dżdżownic w glebie, tym jest ona lepsza. Dlatego rolnicy, ogrodnicy i działkowcy starają się chronić te zwierzęta.
8. Dzieci 5 – letnie: Karta pracy, cz. 3, s. 78, 79, 80
9. Dzieci 4 – letnie: Karty pracy, cz. 2, s. 30, 31.