Temat dnia:  „Wiosna na działce”

Cele ogólne:

− rozwijanie pamięci słuchowej; zachęcanie do obserwowania przyrody.

Cele operacyjne: Dziecko:

− recytuje wiersz; rozpoznaje i nazywa dżdżownice

 

1. Oglądanie różnych nasion. Porównywanie ich wyglądu (kolor, wielkość).

 

2. Słuchanie wiersza H. Zdzitowieckiej „W naszym ogródeczku”:

W naszym ogródeczku

zrobimy porządki:

zagrabimy ścieżki,

przekopiemy grządki!

Na grządkach wyrośnie:

fasolka, marchewka,

sałata i groszek,

czerwona rzodkiewka.

W naszym ogródeczku

posiejemy kwiatki –

będą nam pachniały

fiołki i bratki,

nasturcje, goździki,

nagietki i groszek,

 i ta biała lilia,

co tak żółci nosek.

 3. Rozmowa na temat wiersza.

− Co zrobimy w ogródku?

− Co będzie nam potrzebne do kopania, a co – do grabienia?

− Jakie warzywa wyrosną w ogródku?

− Jakie kwiaty wyrosną w ogródku?

 
4. Wyjaśnienie nazw: kwiaty ogrodowe, kwiaty polne.

 
5. Wypowiadanie się na temat roli roślin w życiu ludzi i zwierząt. Rośliny są pokarmem, wzbogacają powietrze w tlen, upiększają krajobraz, służą do produkcji lekarstw, herbat, soków, wykorzystywane są w kosmetyce do produkcji kremów, szamponów, maseczek, toników...

 
6. Zapoznanie z wyglądem dżdżownicy oraz jej rolą w spulchnianiu gleby.


7. Słuchanie ciekawostek na temat dżdżownicy.

Dżdżownica porusza się dzięki mięśniom wora skórno-mięśniowego. Twarde włoski umieszczone na dolnej części umożliwiają jej ruch do przodu i kopanie kanalików w ziemi. Dżdżownica nie ma wyodrębnionej głowy ani oczu. Reaguje jednak na światło. Prowadzi nocny tryb życia. Ponieważ oddycha przez skórę, musi przebywać stale w wilgotnym otoczeniu. Promienie słoneczne wysuszyłyby jej skórę, dlatego w dzień przebywa pod ziemią, w wykopanych przez siebie kanalikach. Na powierzchnię ziemi wychodzi w nocy. Zwierzę możemy zobaczyć na powierzchni ziemi w deszczowe dni, gdy woda zaleje mu korytarze. Dżdżownica żywi się zbutwiałymi liśćmi i innymi częściami roślin, które wciąga do swoich kanalików. Niestrawione części roślin i ziemię, którą połyka na różnych głębokościach, wydala na powierzchnię ziemi. Przyczynia się w ten sposób do wymieszania gleby z różnych warstw. Kanaliki, które drąży dżdżownica, spulchniają glebę i ułatwiają do niej dostęp powietrza i wody. Im więcej dżdżownic w glebie, tym jest ona lepsza. Dlatego rolnicy, ogrodnicy i działkowcy starają się chronić te zwierzęta.

8. Dzieci  5 – letnie: Karta pracy, cz. 3, s. 78, 79, 80
9. Dzieci  4 – letnie: Karty pracy, cz. 2, s. 30, 31.