Czwartek 01.04.2021

 

Temat kompleksowy: „Wielkanoc – zwyczaje i tradycje”

Temat dnia: „Jajka, jajeczka”

 

Cele ogólne: − rozwijanie mowy i myślenia; rozwijanie sprawności manualnej i umiejętności odwzorowywania.

Cele operacyjne: Dziecko:

− wymienia części jajka; wymienia nazwy zwierząt, które wykluwają się z jajek; wykonuje origami z kół według wzoru.

 

1. Zabawa z wykorzystaniem fragmentu wiersza E. Stadtmüller „Nieznośne jajo”. Dzieci dobierają się parami i stają za sobą; pierwsze jest jajkiem, a drugie – kurką. Jajko rytmicznie powtarza pierwsze dwa wersy wierszyka i drobnymi kroczkami oddala się od mamy kurki, która stoi w miejscu i trzyma się za głowę, poruszając nią na boki. Na końcu przykucają; kurka stara się odtworzyć drogę jajka i, powtarzając trzeci i czwarty wers wiersza, podąża za nim. Na końcu przytulają się do siebie. Przy powtórzeniu zabawy dzieci zamieniają się rolami.

 

„Uciekło jajeczko kokoszce z kurnika.

Toczy się prędziutko, przed mamą umyka.

Czekaj- woła mama - pozwól się wysiedzieć.

Pod moim skrzydełkiem, będzie ci jak w niebie”.

 

2. Ćwiczenia poranne: zapraszam dziś do wykonania trzech ulubionych ćwiczeń , każdego 5 razy (np. pięć pajacyków, pięć podskoków i pięć skłonów).

3. Słuchanie wiersza K. Datkun - Czerniak „Jajko”.

 

Kura zniosła jajo i przetarła oczy:

– Jakie ono białe

– zawołała głośno: – Kok- kodak, kok- kodak… (dzieci naśladują głos kury)

co w kurzym języku może znaczyć tak:

– Ratunku! Pomocy!

Zbiegły się gęsi, kaczki, indyczki

– cały podwórkowy drób.

A kura płacze i woła: – Jajko jest chore!

 Patrzcie, jakie jest blade. Och, moje jajeczko!

 Wezmą cię do szpitala. Już cię pewnie nie zobaczę!

 Rzekła gąska: – Gę, gę, gę… (dzieci powtarzają)

Moja kurko, przyjaciółko, jajko jest takie, jak należy.

Przyjdzie gospodyni, jajko do domu zabierze,

 zrobi z niego pyszności,

 i twoje jajko w domu na stole zagości.

A jeżeli – tak się zdarzyć może – będą święta,

twoje jajko, razem z innymi jajkami…

zalśni kolorami!

 

4. Rozmowa na temat wiersza.

– Jak wyglądało jajko, które zniosła kura? Dlaczego kura myślała, że jest chore? – Co na pocieszenie powiedziała kurce gąska? Dlaczego na święta jajko zalśni kolorami?

 

5. Zabawa dramowa – „Rozmowy kurek”.

Chętne dzieci wcielają się w role kurki i gąski. Manipulują sylwetami i tworzą własne dialogi – na podstawie wiersza.

 

6. Rozmowa na temat „Do czego wykorzystujemy jajka”.

Dzieci podają propozycje potraw, których składnikiem są jajka. Nauczyciel zapisuje je na sylwecie dużego jajka.

 

7. Zabawy badawcze – „Z czego składa się jajko”?

Nauczyciel rozbija jajka, oddziela białka od żółtek. Zwraca uwagę na ich konsystencję. Dzieci porównują wygląd białka i żółtka w jajkach – surowym i gotowanym.

 

 

8. „Kurczątko wielkanocne” – wykonanie płaskiego origami z kółek.

Zaproponowanie wykonania kurczątka z kółek; pokaz i omówienie pracy przez nauczyciela.

• Samodzielne działania dzieci; wycinanie z żółtego papieru po liniach narysowanych przez nauczyciela trzech kół o średnicy: 8 cm, 5 cm, 3 cm (brzuszek, skrzydełko, głowa), dwóch kół o średnicy 2 cm (ogonek) oraz z czerwonego papieru – czterech kół o średnicy 2 cm (łapki i dziobek). Składanie kół na pół (oprócz koła o średnicy 3 cm – z którego będzie głowa). Przyklejanie na kolorowej kartce poszczególnych elementów według wzoru, przyklejanie tylko tej połowy koła, która przylega do papieru. Najpierw brzuszek – powstały ze złożenia koła o średnicy 8 cm; z lewej strony, u góry, przyklejenie głowy – całego koła o średnicy 3 cm; pośrodku – dziobka – utworzonego z dwóch złożonych czerwonych kółek o średnicy 2 cm, przyklejonych obok siebie na kształt dzioba. Pośrodku brzuszka przyklejenie skrzydełka – powstałego ze złożonego koła o średnicy 5 cm; po przeciwnej stronie głowy przyklejenie ogonka powstałego ze złożenia dwóch żółtych kół o średnicy 2 cm, przyklejonych obok siebie; przyklejenie łapek powstałych ze złożenia dwóch czerwonych kół o średnicy 2 cm u dołu brzuszka; pod kurczątkiem przyklejenie paska zielonej bibułki ponacinanej w paseczki – trawy. Narysowanie ptaszkowi czarnym flamastrem oczka pośrodku głowy.

• Oglądanie powstałych prac.

 

9. Dzieci 5 – letnie: Karta pracy, cz. 3, s. 66.

 

10. Dzieci 4 – letnie: Wykonanie pracy plastycznej „Pisanka” (Wyprawka plastyczna nr 22).

• Kolorowanie rysunku jajka.

• Odszukanie wśród naklejek obrazków związanych z Wielkanocą. Ozdabianie nimi jajka.

• Wycinanie pisanki.

 

11. Dla chętnych dzieci link do filmu edukacyjnego „Eksperymenty z jajami”:

https://www.youtube.com/watch?v=dtsnC2am0_w