Środa 31.03.2021

 

Temat kompleksowy: „Wielkanoc – zwyczaje i tradycje”

Temat dnia: „Liczymy  kurki i kurczęta”

 

Cele ogólne: − rozwijanie umiejętności liczenia, rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10.

Cele operacyjne: Dziecko:

− układa działania do zadań; reaguje określonym ruchem na polecenia nauczyciela.

 

1. Dzieci 5 – letnie: Karta pracy, cz. 3, s. 64.

Odpowiednie kolorowanie rysunków jajek. Dzielenie nazw zdjęć na głoski. Rysowanie pod każdym zdjęciem tylu kresek, z ilu głosek składa jego nazwa.

 

2. Zabawa przy muzyce M. Musorgskiego „Taniec kurcząt w skorupkach”, z cyklu miniatur „Obrazki z wystawy – Wesołe kurczątka”.

 

Link do muzyki: https://www.youtube.com/watch?v=e2ziz9Z6G84

 

Dzieci zamieniają się w kurczątka, które przy muzyce wykluwają się z jajek i wyruszają zwiedzać świat. Dzieci ruchami ciała, mimiką i głosem najpierw naśladują kurczątka zwinięte w jajeczku, następnie wolno zaczynają się poruszać, prostują się, wyciągają łapki i głowy – wykluwają się ze skorupek. Potem wyruszają w drogę, która prowadzi pod górę. Idąc, kołyszą się na boki. Następnie turlają się z górki i trafiają do kurnika, gdzie czeka na nie mama kwoka z pysznym śniadankiem.

 

3. Ćwiczenia poranne – zestaw nr XXVI:

• Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Wysoko – nisko”. Dzieci stoją w rozsypce; na hasło: Wysoko, wspinają się na palce, wyciągają do góry ręce i poruszają palcami – szukają wielkanocnego koszyka na szafie. Na hasło: Nisko przykucają i naśladują rękami czyszczenie obuwia przed świętami.

• Ćwiczenie tułowia  „Ciężkie siatki i lekkie siatki”. Dzieci robią przedświąteczne zakupy; najpierw idą lekko, z pustymi siatkami, a potem niosą ciężkie siatki z zakupami – pochylają się do przodu, uginają nogi i naśladują dźwiganie ciężkich zakupów.

 

4. Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał – „Kurczątka i jastrząb”. Dzieci – kurczątka – poruszają się swobodnie po sali. Na hasło: Uwaga, jastrząb! jak najszybciej uciekają na wyznaczone miejsce, gdzie są bezpieczne.

5. Rozwiązywanie zadań tekstowych na dodawanie i na odejmowanie w zakresie 10.

Przypominam, jak wygląda zapis cyfrowy  liczby 10:

 

Rozwiązywanie zadań tekstowych metodą symulacji. Dzieci mają liczmany, cyfry i znaki. Nauczyciel mówi zadania, dzieci ilustrują je za pomocą liczmanów, układają działania i je odczytują. Na zakończenie udzielają odpowiedzi na zadane pytania.

  • W koszyczku były 4 pisanki. Mama dołożyła jeszcze 6 pisanek. Ile jest teraz pisanek w koszyczku? Dzieci biorą 4 liczmany, kładą je przed sobą. Potem dokładają 6 liczmanów. Liczą wszystkie liczmany i układają działanie:

4 + 6 = 10

które głośno odczytują, a potem udzielają odpowiedzi na pytanie.

  • Lenka miała 10 pisanek. 7 pisanek dała babci i dziadkowi. Ile pisanek jej zostało? Dzieci układają przed sobą 10 liczmanów. Potem odsuwają 7 liczmanów. Liczą pozostałe liczmany i układają działanie, głośno je odczytują, odpowiadają na pytanie.

10 – 7 = 3

 

6. Dzieci 5 – letnie: Karta pracy, cz. 3, s. 65. Rysowanie po śladach rysunku pisanki. Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie.

Ćwiczenia w książce, s. 67. Opowiadanie historyjki. Układanie zadań do ilustracji. Określanie, gdzie znajdują się kurczęta względem kury.

7. Dzieci 4 – letnie: Karta pracy, cz. 2, s. 28. Słuchanie tekstu o przygotowywaniu pisanek i rysowanie po śladach rysunków.

Karta pracy, cz. 2, s. 29. Kończenie ozdabiania i kolorowanie rysunku pisanki na dole strony tak, jak jest pokolorowany obrazek pisanki na górze strony.