Temat dnia: „Jesteśmy muzykalni”

 

1. Zapraszam do obejrzenia filmu edukacyjnego „Instrumenty muzyczne”

https://www.youtube.com/watch?v=jMTrWCC24mg

2. Ćwiczenia logopedyczne – „Orkiestra”.

• Chodzenie. Dzieci chodzą po sali w rytmie granym na tamburynie (marsz, bieg, podskoki).

• Strojenie. Dzieci powtarzają za nauczycielem odgłosy strojenia głosu i instrumentów: mi, mi, mi; brzdęk, brzdęk, brzdęk; bum, bum, bum; tra ta ta; la, la, la...

• Orkiestra. Dzieci chodzą po sali. Każde wybiera sobie przedmiot, który będzie naśladował instrument (można dzięki niemu wydawać dźwięki). Następnie pokazują, jak z ich instrumentów można wydobyć dźwięk, np. gniotą kartkę, potrząsają koralikami, stukają klockami o siebie, o podłogę, poruszają samochodem po podłodze, odbijają piłkę... Uważnie słuchają odgłosów, a na koniec wszystkie naraz grają na swoich instrumentach.

• Zgadywanki. Dzieci siedzą z zamkniętymi oczami, odwrócone tyłem do nauczyciela. Nauczyciel prezentuje poznane wcześniej odgłosy, a dzieci odgadują ich źródła.

• Odpoczynek. Dzieci leżą na dywanie i spokojnie oddychają przy nagraniu spokojnej melodii.

 

3. Zabawa rozwijająca ekspresję muzyczno-plastyczną – „Rysujemy przy muzyce”. Dzieci siedzą przed krzesełkami ustawionymi w kole, każde ma na krzesełku kartkę i jedną kredkę pastelową w wybranym przez siebie kolorze (najlepiej, aby każde dziecko wybrało inny kolor). Podczas słuchania nagrania utworu J. Straussa Nad pięknym modrym Dunajem

https://www.youtube.com/watch?v=DXHpeSVMklA

rysują na kartce dowolne znaki, które kojarzą im się ze słuchaną muzyką, np. kreski, kropki, plamy, koła, fale. Podczas przerwy w muzyce każde dziecko przesuwa się o jedno miejsce w prawą stronę, zabierając ze sobą tylko swoją kredkę. Zabawa trwa do momentu, aż każde dziecko wróci na swoje poprzednie miejsce. Dzieci oglądają powstałe prace, obserwują mieszanie się kolorów, przenikanie wzorów; próbują nadać tytuł obrazkom.

 

4. Zagadki muzyczne: https://www.youtube.com/watch?v=FwkAnAZo_zM

5. Dzieci  5 – letnie: karta pracy cz. 4, s. 21, 22

6. Dzieci  4 – letnie: karta pracy cz. 2, s. 37

Ćwiczenia w książce, s. 52. Nazywanie zwierząt przedstawionych na obrazkach. Słuchanie, jakie głosy wydają. Naśladowanie ich głosów. Śpiewanie znanej piosenki głosami: żaby, bociana i pszczoły.