Temat kompleksowy: ”Muzyka jest wszędzie”
Temat dnia: „Dźwięki wokół nas”
Cele ogólne: − rozpoznawanie różnorodnych dźwięków; uświadomienie szkodliwości hałasu; rozwijanie sprawności fizycznej.
Cele operacyjne Dziecko:
− rozpoznaje różne rodzaje dźwięków; wie, że hałas jest szkodliwy dla człowieka; uczestniczy w ćwiczeniach ruchowych.
1. Krótka rozmowa na temat „Co to jest orkiestra?”
− Jakie instrumenty grają w orkiestrze?
− Dzięki czemu muzycy grający w orkiestrze wiedzą, jak mają grać?
− Jak nazywają się znaki, dzięki którym muzycy wiedzą, w jaki sposób grać?
2. Ćwiczenia poranne – zestaw nr XXX.
• Zabawa orientacyjno-porządkowa „Szukam przyjaciela”. Dzieci spacerują po sali ze spuszczonymi głowami; na mocne uderzenie w bębenek dobierają się w pary i radośnie podskakują w małych kółeczkach (przy powtórzeniach zabawy dzieci szukają innego przyjaciela).
• Ćwiczenie tułowia – „Podaj mi ręce”. Dzieci dobierają się parami i stają tyłem do siebie w rozkroku, w niewielkiej odległości od siebie. Wykonują skłon w przód i podają ręce partnerowi przez okienko utworzone przez rozkrok; następnie prostują się i klaszczą nad głową cztery razy.
3. Rozmowa na temat „Czy muzyka może męczyć?”
– Po czym można poznać, że hałas męczy?
– Dlaczego należy szanować prawo do zabawy i odpoczynku w ciszy i spokoju?
• Odtworzenie nagrania głośnej zabawy dzieci; zwrócenie uwagi na konsekwencje ciągłego przebywania w dużym hałasie; zachęcanie dzieci do porozumiewania się umiarkowanym głosem.
4. Zabawa dydaktyczna „Ludzkie głosy”.
– Co można powiedzieć o ludzkich głosach?
• Zwrócenie uwagi na różnice w głosie kobiety, mężczyzny, dziecka, niemowlęcia.
• Poszukiwanie jak największej liczby przymiotnikowych określeń tego, jaki może być głos. 24 Np. cienki, gruby, słaby, mocny, piskliwy, drżący, płaczliwy.
• Słuchanie nagrań – basu i sopranu; zwrócenie uwagi na różnice między nimi; śpiewanie wybranej piosenki, naśladowanie wykonawcy z nagrania.
5. Dzieci 5 – letnie: karta pracy: cz. 4, s. 20, Ćwiczenia w książce, s. 76. Nazywanie instrumentów perkusyjnych przedstawionych na zdjęciach. Granie na domowych instrumentach.