Temat kompleksowy: ”Muzyka jest wszędzie”

Temat dnia: „Dźwięki wokół nas”

 

Cele ogólne: − rozpoznawanie różnorodnych dźwięków; uświadomienie szkodliwości hałasu; rozwijanie sprawności fizycznej.

Cele operacyjne Dziecko:

− rozpoznaje różne rodzaje dźwięków; wie, że hałas jest szkodliwy dla człowieka; uczestniczy w ćwiczeniach ruchowych.

 

1. Krótka rozmowa na temat „Co to jest orkiestra?”

− Jakie instrumenty grają w orkiestrze?

− Dzięki czemu muzycy grający w orkiestrze wiedzą, jak mają grać?

− Jak nazywają się znaki, dzięki którym muzycy wiedzą, w jaki sposób grać?

 

2. Ćwiczenia poranne – zestaw nr XXX.

• Zabawa orientacyjno-porządkowa „Szukam przyjaciela”. Dzieci spacerują po sali ze spuszczonymi głowami; na mocne uderzenie w bębenek dobierają się w pary i radośnie podskakują w małych kółeczkach (przy powtórzeniach zabawy dzieci szukają innego przyjaciela).

• Ćwiczenie tułowia – „Podaj mi ręce”. Dzieci dobierają się parami i stają tyłem do siebie w rozkroku, w niewielkiej odległości od siebie. Wykonują skłon w przód i podają ręce partnerowi przez okienko utworzone przez rozkrok; następnie prostują się i klaszczą nad głową cztery razy.

3. Rozmowa na temat „Czy muzyka może męczyć?”

 

– Po czym można poznać, że hałas męczy?

– Dlaczego należy szanować prawo do zabawy i odpoczynku w ciszy i spokoju?

• Odtworzenie nagrania głośnej zabawy dzieci; zwrócenie uwagi na konsekwencje ciągłego przebywania w dużym hałasie; zachęcanie dzieci do porozumiewania się umiarkowanym głosem.

 

4. Zabawa dydaktyczna „Ludzkie głosy”.

– Co można powiedzieć o ludzkich głosach?

• Zwrócenie uwagi na różnice w głosie kobiety, mężczyzny, dziecka, niemowlęcia.

• Poszukiwanie jak największej liczby przymiotnikowych określeń tego, jaki może być głos. 24 Np. cienki, gruby, słaby, mocny, piskliwy, drżący, płaczliwy.

• Słuchanie nagrań – basu i sopranu; zwrócenie uwagi na różnice między nimi; śpiewanie wybranej piosenki, naśladowanie wykonawcy z nagrania.

5. Dzieci  5 – letnie: karta pracy: cz. 4, s. 20,  Ćwiczenia w książce, s. 76. Nazywanie instrumentów perkusyjnych przedstawionych na zdjęciach. Granie na domowych instrumentach.