Temat dnia:  „Zwierzęce rodziny”

Cele ogólne:

− rozwijanie mowy i logicznego myślenia; rozwijanie sprawności fizycznej. Cele operacyjne: Dziecko:

− rozwiązuje zagadki; uczestniczy w ćwiczeniach.

 

Na dzień dobry zapraszam do obejrzenia filmów edukacyjnych:

https://www.youtube.com/watch?v=v4R2rkylrc0

https://www.youtube.com/watch?v=CpcmvJTO5G4

 

  1. Zabawa ruchowo-naśladowcza „Zapraszam jako…” Dzieci siedzą w kole na krzesełkach. Obok jednego z dzieci z prawej strony znajduje się wolne miejsce. To dziecko mówi: Miejsce po mojej prawej stronie jest wolne. Zapraszam na nie Kasię jako… kurkę. Zaproszone dziecko idzie w kierunku wolnego miejsca, naśladując ruchy kury.
  2. Ćwiczenia matematyczne – „Policz i pokaż”. Dzieci otrzymują kartoniki z kreskami (od 1 do 9). Nauczyciel mówi krótkie rymowanki, w których występują liczebniki, a dzieci podnoszą do góry kartonik, na którym jest tyle kresek, o ilu zwierzątkach mówi nauczyciel. Np. Małe świnki trzy kwiczą: kwi, kwi, kwi. (kartonik z trzema kreskami) Idą drogą dwa kurczaki, oglądają polne maki. (kartonik z dwiema kreskami) Cztery białe koty mają czarne łaty. (kartonik z czterema kreskami) Sześć gąsiątek po stawie pływało, przez co zmoczone pióra miało. (kartonik z sześcioma kreskami) W stajni pięć koników stało i się sianem zajadało. (kartonik z pięcioma kreskami) Dziewięć krów mruczało, bo pić im się chciało. (kartonik z dziewięcioma kreskami) Siedem baranków małych na łące brykało. (kartonik z siedmioma kreskami) Osiem królików noskami ruszało, siano wąchało. (kartonik z ośmioma kreskami)
  3. Zabawa ruchowa z elementem biegu – „Koniki”. Dzieci – koniki – poruszają się przy akompaniamencie tamburynu w rytmie ósemek. Podczas przerwy w grze zatrzymują się i kopią raz prawym, raz lewym kopytkiem; podczas biegu kląskają językiem, podczas kopania rżą: iiichacha.
  4. Nazywanie młodych zwierząt z wiejskiego podwórka: prosięcia, cielęcia, kurczątka i źrebaka. Dzieci oglądają zdjęcia zwierząt, określają podobieństwo do ich rodziców.
  5. Ćwiczenia logopedyczne – „Koty i myszy”.

• Polowanie. Nauczyciel dzieli dzieci na dwie grupy: jedna (liczniejsza) to myszki, a druga to kotki. Na podłodze są rozłożone kółka do sersa – norki myszek. Kotki biegają za myszkami, ale jeśli myszka skryje się do norki, to jest nietykalna. Złapana myszka siada z boku. Wygrywa ta myszka, która najdłużej nie da się złapać.

• Śniadanie. Myszki siedzą w norkach, a kotki – obok nich. Wszyscy jedzą śniadanie: kotki piją mleko (dzieci wykonują ruchy językiem do przodu i do tyłu), a myszki gryzą ser (dzieci wykonują ruchy dolną wargą i górną wargą). Potem kotki naśladują myszki, a myszki – kotki. Po śniadaniu wszystkie zwierzątka oblizują się dokładnie (wykonują okrężne ruchy językiem po wargach w prawą i w lewą stronę).

• Śpiewanie. Najedzone zwierzątka wesoło sobie podśpiewują – myszki: pii... piii... piii... a kotki: miauu... miauu... miauu...

• Liczenie. Dzieci siedzą w kręgu. Nauczyciel pokazuje obrazki – myszek i kotków. Dzieci klaszczą tyle razy, ile zwierząt jest na danym obrazku.

• Kołysanka. Myszki śpiewają kotkom na dobranoc: Aaa, kotki dwa... Kotki dołączają się do piosenki.

  1. Dzieci  5 – letnie: Karta pracy, cz. 3, s. 76, 77
  2. Dzieci  4 – letnie: Zapoznanie ze sposobem wykonania prac (Wyprawka plastyczna nr 23).

• Odszukiwanie wśród naklejek obrazków: krowy z cielątkiem, świni z prosiętami, kury z kurczątkami, klaczy ze źrebakiem.

• Naklejanie ich w kołach.

• Wycinanie kół z podstawkami. Zagięcie ich wzdłuż linii przerywanych.