Temat kompleksowy: „Wiosna na wsi”

Temat dnia:  „Co słychać na wsi?

Cele ogólne:

− rozwijanie orientacji przestrzennej;

Cele operacyjne: Dziecko:

− prawidłowo posługuje się określeniami kierunków. 

 

  1. Zabawa rozwijająca zmysły – „Wiejskie podwórko”. Nauczyciel prosi dzieci, aby wyobraziły sobie, że sala jest wiejskim podwórkiem. Właśnie zbliża się pora karmienia zwierząt. Krowy czekają na świeżą trawę, zaś kaczki na owies. Ale krowy chcą jeść z innymi krowami, a kaczki – z innymi kaczkami. Dlatego każde zwierzę musi znaleźć swoją grupę. Dzieci same mogą zdecydować, jakim zwierzątkiem będą, ale nie mówią o tym nikomu. Każde dziecko porusza się na czworakach, naśladując głos wybranego przez siebie zwierzątka. Kiedy spotka inne dziecko, które wydaje taki sam dźwięk, staje obok niego – muszą się trzymać razem, żeby się nie zgubić, i nie przestają muczeć lub kwakać, by inne zwierzęta mogły się odnaleźć. Kiedy dzieci utworzą grupę krówek i kaczek, wspólnie przeliczają, ile zwierzątek znajduje się w każdej grupie.
  2. Zabawa „Według wskazań nauczyciela”. Dzieci ustawiają się w luźnej gromadce. Nauczyciel staje za grupą. Dzieci poruszają się po sali zgodnie ze wskazówkami nauczyciela. Np. Idziemy pięć kroków w prawo. Idziemy dwa kroki w lewo. Idziemy cztery kroki do przodu. Idziemy jeden krok do tyłu. Głaszczemy się lewą ręką po głowie. Dotykamy prawą ręką lewego kolana.
  3. Zabawa „Posłuszne zwierzęta”. Dzieci wybierają sobie sylwety lub figurki zwierząt domowych i wykonują polecenia nauczyciela, ustawiając je w różnych miejscach, z zastosowaniem określeń położenia przedmiotów względem siebie. Np. Połóżcie zwierzątko przed sobą. Połóżcie zwierzątko za sobą. Połóżcie zwierzątko z boku, z prawej strony. Teraz połóżcie je z boku, z lewej strony. Podnieście zwierzątko do góry. Gdzie się teraz znajduje? Nauczyciel siada tak, jak siedzą dzieci, manipuluje swoim zwierzątkiem i prosi dzieci o określenie, w jakim miejscu się ono znajduje: przed, za, z prawej strony, z lewej strony.
  4. Zabawa „W prawo czy w lewo”? Nauczyciel układa przed dziećmi sylwety zwierząt skierowanych w prawą lub w lewą stronę. Zadaniem dzieci jest ułożenie z lewej strony zwierząt, które poruszają się w lewo, a prawej tych, które poruszają się w prawo. Dzieci przeliczają zwierzęta w każdej grupie; układają pod nimi taką liczbę klocków, aby zgadzała się z liczbą zwierząt w danej grupie. Określają, których zwierząt jest więcej.
  5. 5 – latki: Karta pracy, cz. 3, s. 74, 75
  6. 4 – latki: Ćwiczenia w książce, s. 49. Nazywanie zwierząt przedstawionych na zdjęciach; wskazywanie obrazków tego, co dzięki nim mamy.,