Wtorek 06.04.2021 r.
Temat kompleksowy: „Wiosna na wsi”
Temat dnia: „Kwoka i jej dzieci”
Cele ogólne:
− rozwijanie mowy i myślenia; ukazywanie znaczenia hodowli zwierząt dla człowieka; zapoznanie z literą f: małą i wielką, drukowaną i pisaną.
Cele operacyjne: Dziecko:
− wypowiada się na temat wiersza; wymienia korzyści, jakie przynosi człowiekowi hodowla zwierząt; rozpoznaje i nazywa literę f: małą i wielką, drukowaną i pisaną.
Ćwiczenia poranne – zestaw nr XXVII.
• Zabawa orientacyjno-porządkowa „Przestraszone kurczątka”. Dzieci – kurczątka – swobodnie poruszają się w różnych kierunkach sali. Na hasło: Uwaga, kot! uciekają do kurnika, wyznaczonego miejsca w sali, wydając odgłosy: pi, pi, pi. Hasło: Nie ma kota – jest sygnałem do ponownego ruchu.
• Ćwiczenia dużych grup mięśniowych – „Kaczuszki szukają ziarenek”. Dzieci – kaczuszki – chodzą po sali małymi kroczkami, kołysząc się na boki; co pewien czas wykonują skłony tułowia w przód – zbierają ziarenka i prostują się.
• Ćwiczenia tułowia – skłony „Kogut zasypia”. Dzieci w siadzie klęcznym wykonują skłon tułowia w dół z dotknięciem głową kolan – kogut chowa głowę w piórka. Potem powoli prostują się i ustawiają głowy prosto.
• Ćwiczenie równowagi – „Na grzędzie”. Dzieci – kurki – przechodzą, stawiając nogę za nogą po sznurku w taki sposób, aby z niego nie spaść.
• Zabawa uspokajająca – „Na podwórku”. Dzieci maszerują po obwodzie koła z rytmicznym klaskaniem i powtarzaniem rymowanki: Na podwórku jest wesoło, wiele zwierząt chodzi w koło. Ko, ko, ko i kwa, kwa, kwa, niech zabawa dalej trwa.
1. Ćwiczenia klasyfikacyjne – „Co nam dają zwierzęta?” Dzieci odsłaniają kolejno obrazki przedstawiające zwierzęta hodowlane (kurę, krowę, owcę, kaczkę, gęś), podają ich nazwy i zastanawiają się, jakie korzyści ma człowiek z hodowli tych zwierząt.
2. Zabawa „Co pochodzi z mleka?” Oglądanie zdjęć. Opowiadanie o tym, co dzieje się z mlekiem. Nauczyciel prezentuje naturalne produkty spożywcze lub powycinane z gazetek reklamowych i przyklejone na kartonie obrazki. Dzieci rozpoznają i nazywają kolejne produkty, a następnie wskazują te, które są zrobione z mleka. Np. śmietana, masło, jogurt, ser biały, ser żółty, kefir. Nauczyciel podkreśla znaczenie spożywania produktów mlecznych dla zdrowia i prawidłowego rozwoju, zachęca do ich spożywania.
3. Burza mózgów – Co można z nich zrobić? Dzieci podają propozycje, do czego można wykorzystać produkty używane w poprzedniej zabawie, np. jajka: kanapki, sałatka, jajka w majonezie, ciasto; mleko: kakao, ser, budyń; miód: kanapki, ciasto; wełna: sweter, czapka, rękawiczki; ser żółty: kanapki, zapiekanka, pizza; pióro: poduszka, pierzyna.
4. Wprowadzenie litery f: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
Analiza i synteza słuchowa słowa farby.
• Dzielenie słowa farby na sylaby, na głoski. − Co słyszycie na początku słowa farby?
• Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską f (fajka, flaga, foka...), mających ją w środku (agrafka, delfin, perfumy...) oraz na końcu (elf, kilof, traf...).
− Z ilu głosek składa się słowo farby?
4. Podawanie przykładów imion rozpoczynających się głoską f (Franek, Filip, Felicja, Florentyna...).
5. Analiza i synteza słuchowa imienia Franek. Dzielenie imienia na sylaby, na głoski; budowanie jego schematu.
6. Dzieci 5 – letnie: Karta pracy, cz. 3, s. 70,71
Ćwiczenia w książce, s. 68, 69.
• Słuchanie wiersza T. M. Massalskiej W gospodarstwie.
• Rozmowa na temat wiersza.
− Kto pieje od świtu?
− Jak gdacze kura? Co robi kaczka? Co robi krowa?
− Od kogo opędza się koń?
− Kto chrumka? Kto cichutko miauczy?
− Kto głośno szczeka?
7. Dzieci 4 – letnie: Ćwiczenia w książce, s. 48. Oglądanie na obrazku zwierząt na wiejskim podwórku. Wskazywanie tych, które nie powinny się tam znaleźć. Nazywanie pozostałych zwierząt.