Piątek 02.04.2021

 

Temat kompleksowy: „Wielkanoc – zwyczaje i tradycje”

Temat dnia: „Śmigus – dyngus”

 

 

Cele ogólne:

− rozwijanie mowy; rozwijanie wrażliwości muzycznej i poczucia rytmu.

 

Cele operacyjne: Dziecko:

− wymienia zwyczaje związane z Wielkanocą; rytmicznie porusza się przy piosence.

 

1. Karta pracy, cz. 3, s. 67. Kończenie rysowania pisanek według wzoru. Dzielenie nazw zdjęć na głoski. Rysowanie pod zdjęciami tylu kresek, z ilu głosek składają się ich nazwy.

2. Ćwiczenia poranne – zestaw nr XXVI:

  • Stajemy w lekkim rozkroku i wykonujemy

- 10 skłonów w przód, pamiętając o prostych nogach w kolanach.

- 10 skłonów w prawą stronę, powtarzamy w lewą stronę

- krążenie bioder- robimy miejsce na śniadanko

- krążenie całego tułowia

- przechodzimy do przysiadu podpartego, na hasło HOP, wyskakujemy jak najwyżej i klaszczemy w dłonie, powtarzamy 6 razy

- spacerujemy w dowolnym kierunku, na sygnał stajemy nieruchowo, zamieniając się w dowolną figurę, powtarzamy kilka razy

- jeżeli mamy rodzeństwo, to bawimy się w parach, jeżeli nie- zapraszamy rodziców, witamy się różnymi częściami ciała, posyłając uśmiech.

Na zakończenie dzieci mogą zaśpiewać na dowolna melodię: Na spacerek wychodzimy, by odwiedzić swe rodziny.

 

• Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Wysoko – nisko”. Dzieci stoją w rozsypce; na hasło: Wysoko, wspinają się na palce, wyciągają do góry ręce i poruszają palcami – szukają wielkanocnego koszyka na szafie. Na hasło: Nisko przykucają i naśladują rękami czyszczenie obuwia przed świętami.

• Ćwiczenie tułowia  „Ciężkie siatki i lekkie siatki”. Dzieci robią przedświąteczne zakupy; najpierw idą lekko, z pustymi siatkami, a potem niosą ciężkie siatki z zakupami – pochylają się do przodu, uginają nogi i naśladują dźwiganie ciężkich zakupów.

• Skoki „Zajączki wielkanocne”. Dzieci – zajączki – poruszają się po sali skokami (na ugiętych nogach), ręce trzymają przy głowie, pokazując uszy zajączków.

• Zabawa uspokajająca „Świąteczny spacer”. Dzieci idą po obwodzie koła, rytmicznie powtarzając tekst: Na spacerek wychodzimy, by odwiedzić swe rodziny.

• Wspólne wykonanie 10 pajacyków.

 

3. Zapoznanie ze zwyczajami wielkanocnymi na podstawie wiersza J. Koczanowskiej „Wielkanoc”.

 

W wielkanocnym koszyczku,

przystrojonym pięknie,

kłóciły się pisanki

o najlepsze miejsce.

Każda chciała spoczywać

tuż obok rzeżuchy

zielonej i puszystej

 jak miękkie poduchy.

Wtem do akcji wkroczył

cukrowy baranek,

zjadł zieloną rzeżuchę,

przerwał spór pisanek.

 

 4. Rozmowa z dziećmi na temat zwyczajów związanych z Wielkanocą: przedświąteczne porządki, robienie pisanek, święcenie pokarmów, odwiedzanie w kościołach grobu Pana Jezusa, wysiewanie zboża i rzeżuchy. Śniadanie wielkanocne w pierwszy dzień świąt i charakterystyczne potrawy, które się na nim spożywa (dzielenie się jajkiem, żurek z kiełbasą, baby i mazurki wielkanocne), odwiedzanie się.

 

5. Zabawa rytmiczna „W wielkanocny poniedziałek”, nawiązująca do zwyczaju oblewania się wodą. Dzieci rytmizują zdanie: W wielkanocny poniedziałek oblewamy się nawzajem i jednocześnie wykonują prosty ruch według własnych pomysłów. Wypowiadają zdanie w różnym tempie, nastroju i z różną dynamiką.

6. Zapraszam do wysłuchania bajki R. Piątkowskiej „Śmigus – dyngus”:

https://www.youtube.com/watch?v=Eb2VMzoQFgo

Rozmowa – „Jak należy się zachować”?

Dzieci wypowiadają się na temat, w jaki sposób i kogo wolno polewać woda podczas śmigusa – dyngusa?

7. Zabawy przy piosence „Święta – biją dzwony”.

 

  1. Ciasto pachnie na świątecznym obrusie, obrusie,

wokół stołu się krzątają mamusie, mamusie.

Wszyscy poważni są tego ranka.

Niech nas rozśmieszy wesoła pisanka.

 

Ref.: Święta, święta, biją dzwony,

każdy dzwon jest roztańczony.

Tańczy, tańczy każdy dzwon,

bim-bam-bom, bim-bam-bom.

 

II. Szynka mruga z okrągłego półmiska, półmiska,

tatuś chętnie by z radości zagwizdał, zagwizdał.

Wszyscy poważni są tego ranka.

Niech nas rozśmieszy wesoła pisanka.

 

Ref.: Święta, święta...

 Link do piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=D1qH8WmjwYc

 

8. Dzieci  5 – letnie: Karta pracy, cz. 3, s. 68.

Karta pracy, cz. 3, s. 69.

9. Dzieci  4 – letnie: Ćwiczenie w książce, s. 47.

• Oglądanie obrazków.

• Omawianie kolejnych obrazków.

• Opowiadanie całej historyjki.

• Próby nadawania historyjce tytułu.

 

 

Najserdeczniejsze życzenia na zbliżające się święta Wielkanocy.

Dużo zdrowia, radości i pogody ducha, smacznej święconki

i mokrego poniedziałku życzą

Pani Kasia i Pani Karolina :D