Piątek 02.04.2021
Temat kompleksowy: „Wielkanoc – zwyczaje i tradycje”
Temat dnia: „Śmigus – dyngus”
Cele ogólne:
− rozwijanie mowy; rozwijanie wrażliwości muzycznej i poczucia rytmu.
Cele operacyjne: Dziecko:
− wymienia zwyczaje związane z Wielkanocą; rytmicznie porusza się przy piosence.
1. Karta pracy, cz. 3, s. 67. Kończenie rysowania pisanek według wzoru. Dzielenie nazw zdjęć na głoski. Rysowanie pod zdjęciami tylu kresek, z ilu głosek składają się ich nazwy.
2. Ćwiczenia poranne – zestaw nr XXVI:
- Stajemy w lekkim rozkroku i wykonujemy
- 10 skłonów w przód, pamiętając o prostych nogach w kolanach.
- 10 skłonów w prawą stronę, powtarzamy w lewą stronę
- krążenie bioder- robimy miejsce na śniadanko
- krążenie całego tułowia
- przechodzimy do przysiadu podpartego, na hasło HOP, wyskakujemy jak najwyżej i klaszczemy w dłonie, powtarzamy 6 razy
- spacerujemy w dowolnym kierunku, na sygnał stajemy nieruchowo, zamieniając się w dowolną figurę, powtarzamy kilka razy
- jeżeli mamy rodzeństwo, to bawimy się w parach, jeżeli nie- zapraszamy rodziców, witamy się różnymi częściami ciała, posyłając uśmiech.
Na zakończenie dzieci mogą zaśpiewać na dowolna melodię: Na spacerek wychodzimy, by odwiedzić swe rodziny.
• Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Wysoko – nisko”. Dzieci stoją w rozsypce; na hasło: Wysoko, wspinają się na palce, wyciągają do góry ręce i poruszają palcami – szukają wielkanocnego koszyka na szafie. Na hasło: Nisko przykucają i naśladują rękami czyszczenie obuwia przed świętami.
• Ćwiczenie tułowia „Ciężkie siatki i lekkie siatki”. Dzieci robią przedświąteczne zakupy; najpierw idą lekko, z pustymi siatkami, a potem niosą ciężkie siatki z zakupami – pochylają się do przodu, uginają nogi i naśladują dźwiganie ciężkich zakupów.
• Skoki „Zajączki wielkanocne”. Dzieci – zajączki – poruszają się po sali skokami (na ugiętych nogach), ręce trzymają przy głowie, pokazując uszy zajączków.
• Zabawa uspokajająca „Świąteczny spacer”. Dzieci idą po obwodzie koła, rytmicznie powtarzając tekst: Na spacerek wychodzimy, by odwiedzić swe rodziny.
• Wspólne wykonanie 10 pajacyków.
3. Zapoznanie ze zwyczajami wielkanocnymi na podstawie wiersza J. Koczanowskiej „Wielkanoc”.
W wielkanocnym koszyczku,
przystrojonym pięknie,
kłóciły się pisanki
o najlepsze miejsce.
Każda chciała spoczywać
tuż obok rzeżuchy
zielonej i puszystej
jak miękkie poduchy.
Wtem do akcji wkroczył
cukrowy baranek,
zjadł zieloną rzeżuchę,
przerwał spór pisanek.
4. Rozmowa z dziećmi na temat zwyczajów związanych z Wielkanocą: przedświąteczne porządki, robienie pisanek, święcenie pokarmów, odwiedzanie w kościołach grobu Pana Jezusa, wysiewanie zboża i rzeżuchy. Śniadanie wielkanocne w pierwszy dzień świąt i charakterystyczne potrawy, które się na nim spożywa (dzielenie się jajkiem, żurek z kiełbasą, baby i mazurki wielkanocne), odwiedzanie się.
5. Zabawa rytmiczna „W wielkanocny poniedziałek”, nawiązująca do zwyczaju oblewania się wodą. Dzieci rytmizują zdanie: W wielkanocny poniedziałek oblewamy się nawzajem i jednocześnie wykonują prosty ruch według własnych pomysłów. Wypowiadają zdanie w różnym tempie, nastroju i z różną dynamiką.
6. Zapraszam do wysłuchania bajki R. Piątkowskiej „Śmigus – dyngus”:
https://www.youtube.com/watch?v=Eb2VMzoQFgo
Rozmowa – „Jak należy się zachować”?
Dzieci wypowiadają się na temat, w jaki sposób i kogo wolno polewać woda podczas śmigusa – dyngusa?
7. Zabawy przy piosence „Święta – biją dzwony”.
- Ciasto pachnie na świątecznym obrusie, obrusie,
wokół stołu się krzątają mamusie, mamusie.
Wszyscy poważni są tego ranka.
Niech nas rozśmieszy wesoła pisanka.
Ref.: Święta, święta, biją dzwony,
każdy dzwon jest roztańczony.
Tańczy, tańczy każdy dzwon,
bim-bam-bom, bim-bam-bom.
II. Szynka mruga z okrągłego półmiska, półmiska,
tatuś chętnie by z radości zagwizdał, zagwizdał.
Wszyscy poważni są tego ranka.
Niech nas rozśmieszy wesoła pisanka.
Ref.: Święta, święta...
Link do piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=D1qH8WmjwYc
8. Dzieci 5 – letnie: Karta pracy, cz. 3, s. 68.
Karta pracy, cz. 3, s. 69.
9. Dzieci 4 – letnie: Ćwiczenie w książce, s. 47.
• Oglądanie obrazków.
• Omawianie kolejnych obrazków.
• Opowiadanie całej historyjki.
• Próby nadawania historyjce tytułu.
Najserdeczniejsze życzenia na zbliżające się święta Wielkanocy.
Dużo zdrowia, radości i pogody ducha, smacznej święconki
i mokrego poniedziałku życzą
Pani Kasia i Pani Karolina :D