Wtorek 30.03.2021

 

Temat kompleksowy: „Wielkanoc – zwyczaje i tradycje”

Temat dnia: „Pisanki wielkanocne”

 

Cele ogólne:

− zapoznanie ze zwyczajem wykonywania pisanek; rozwijanie sprawności manualnej i inwencji twórczej.

 

Cele operacyjne: Dziecko:

− rozpoznaje pisanki wśród innych przedmiotów; wykonuje pisankę wybraną techniką.

 

1. Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej. Dzieci układają w całość wielkanocne kartki lub obrazki pocięte na części.

2. Karta pracy, cz. 3, s. 62. Łączenie liniami fragmentów obrazka umieszczonych na dole karty z miejscami na obrazku, w których powinny się znaleźć.

3. Ćwiczenia poranne – zestaw nr XXVI:

• Skoki „Zajączki wielkanocne”. Dzieci – zajączki – poruszają się po sali skokami (na ugiętych nogach), ręce trzymają przy głowie, pokazując uszy zajączków.

• Zabawa uspokajająca „Świąteczny spacer”. Dzieci idą po obwodzie koła, rytmicznie powtarzając tekst: Na spacerek wychodzimy, by odwiedzić swe rodziny.

 

4. Słuchanie wiersza:

„Na wielkanocnym stole jest kolorowo i świątecznie.

Zielone wstążeczki owsa otaczają pisanki bajeczne.

Słodki, cukrowy baranek, obok palma nadęta,

baby dobrze polukrowane – stół zaprasza na święta!”

 

Nawiązanie rozmowy o zwyczaju wielkanocnym, jakim jest malowanie jajek. Wypowiedzi dzieci o tym, jakie kolory pojawiają się na świątecznym stole.

 

 

5. Ćwiczenia w książce, s. 66.

• Oglądanie ilustracji.

• Odpowiadanie na pytania:

− Co rodzina przygotowała na śniadanie wielkanocne?

− Jakie potrawy spożywacie podczas śniadania wielkanocnego?

− Jakie znacie zwyczaje związane z Wielkanocą?

• Dzielenie nazw: baba, pisanki, palma, mazurek na głoski.

 

6. Zapoznanie z pisankami. Wymienianie przez dzieci wzorów, jakie znalazły się na pisankach przygotowanych przez nauczyciela (ułożonych w szeregu). Liczenie pisanek; opisywanie wzorów na pisankach, o które zapyta nauczyciel. Np. Co znajduje się na trzeciej… piątej… dziewiątej pisance? Na której pisance znajdują się kreski… drobne kwiaty… dużo kropek?

 

 

7. Wykonywanie pisanek różnymi technikami, według wyboru dzieci. Nauczyciel proponuje cztery techniki wykonania pisanek przy różnych stolikach. Dzieci wybierają tę, która im się najbardziej podoba; ozdabiają przyniesione z domu jajka ugotowane na twardo. Przyklejają na jajku drobne kawałeczki kolorowej bibułki według własnych pomysłów. Przyklejają na jajku rozpłaszczone kuleczki i wałeczki kolorowej plasteliny. Przyklejają na jajku małe obrazki wycięte z kolorowych czasopism, oklejają puste miejsca kolorowym papierem. Przyklejają na jajku sznureczki powstałe przez zwinięcie pasków kolorowej bibułki. • Samodzielne działania dzieci; oglądanie powstałych pisanek; porównywanie ich wyglądu; zwrócenie uwagi na estetykę wykonania. •

8. Dzieci 5 – letnie: Karta pracy, cz. 3, s. 63. Czytanie całościowe wyrazów: pisanka, baranek. Kolorowanie pól z literami tworzącymi te wyrazy.

 

9. Dzieci 4 – letnie: „Kurczątka, kurczątka” – ćwiczenia w liczeniu.

Dzieci wycinają koła z obrazkami kurczątek (Wyprawka plastyczna).

• Nauczyciel prosi dzieci, żeby położyły przed sobą koło z jednym kurczątkiem i opowiedziały, jak wygląda kurczątko i co robi. Potem – żeby dołożyły koło z dwoma obrazkami kurczątek. − Pokażcie na jednej ręce tyle palców, ile macie kurczątek w jednym kole. Potem pokażcie na drugiej ręce tyle palców, ile macie kurczątek w drugim kole. Jeden i dwa to ile razem?

• Nauczyciel prosi dzieci, żeby dołożyły teraz koło z trzema kurczątkami. Pyta: − O ile więcej jest kurczątek w drugim kole niż w pierwszym?

− O ile więcej jest kurczątek w trzecim kole niż w drugim?

− A ile to jest o jeden więcej od trzech? Połóżcie obok trzeciego koła koło z odpowiednią liczbą kurczątek. Policzcie kurczątka.

− Czy cztery jest o jeden większe od trzech? Pokażcie na palcach.

− Koło z iloma kurczątkami powinniście położyć jako następne?

− Policzcie w nim kurczątka. Czy pięć jest o jeden większe od czterech? Pokażcie na palcach.

• Nauczyciel prosi dzieci, żeby położyły przed sobą koło z pięcioma kurczątkami. Dzieci kładą odpowiednie koło i głośno liczą kurczątka. Potem prosi dzieci, żeby obok koła położyły drugie koło, w którym liczba kurczątek jest o jeden mniejsza. Dzieci kładą odpowiednie koło i głośno liczą kurczątka. Itd. Potem dzieci przyklejają koła z kurczątkami na kartce według malejącej liczby kurczątek. Liczą kurczątka w kolejnych kołach.

 

Miłego dnia :D