Poniedziałek 29.03.2021 Grupa „Misiaki”

Temat kompleksowy: „Wielkanoc – zwyczaje i tradycje”

Temat dnia: „Przygotowania do świąt”

Cele ogólne: − rozwijanie mowy i myślenia; zapoznanie z tradycjami świątecznymi; zapoznanie z literą j: małą i wielką, drukowaną i pisaną.

Cele operacyjne: dziecko:

− wymienia czynności wykonywane przed świętami; nazywa produkty z koszyczka wielkanocnego; rozpoznaje i nazywa literę j: małą i wielką, drukowaną i pisaną.

 

Poranek:

1. Zapraszam do ćwiczeń porannych:

• Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Wysoko – nisko”. Dzieci stoją w rozsypce; na hasło: Wysoko, wspinają się na palce, wyciągają do góry ręce i poruszają palcami – szukają wielkanocnego koszyka na szafie. Na hasło: Nisko przykucają i naśladują rękami czyszczenie obuwia przed świętami.

• Ćwiczenie tułowia  „Ciężkie siatki i lekkie siatki”. Dzieci robią przedświąteczne zakupy; najpierw idą lekko, z pustymi siatkami, a potem niosą ciężkie siatki z zakupami – pochylają się do przodu, uginają nogi i naśladują dźwiganie ciężkich zakupów.

• Skoki „Zajączki wielkanocne”. Dzieci – zajączki – poruszają się po sali skokami (na ugiętych nogach), ręce trzymają przy głowie, pokazując uszy zajączków.

• Zabawa uspokajająca „Świąteczny spacer”. Dzieci idą po obwodzie koła, rytmicznie powtarzając tekst: Na spacerek wychodzimy, by odwiedzić swe rodziny

• Wspólne wykonanie 10 pajacyków.

 

2. Oglądanie kart świątecznych. Zwrócenie uwagi na powtarzające się na nich elementy; wskazywanie symboli, które kojarzą się z Wielkanocą.

 

 

 

 

Zajęcia główne:

1. Zapraszam do obejrzenia krótkiego filmu edukacyjnego „Tradycje wielkanocne. Poniżej adres do strony:

https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg

2. Słuchanie ciekawostek na temat różnych zwyczajów, obrzędów związanych z Wielkanocą.

 

WIELKANOC nazywana jest Świętami Zmartwychwstania Pańskiego. Chrześcijanie obchodzą ją na pamiątkę zmartwychwstania Chrystusa, który pokonał śmierć i powrócił do żyjących. 82 Wierzą, że ofiarował on swoje życie, żeby odkupić ludzkie winy. Typowym zwierzęciem ofiarnym przez wiele tysięcy lat był BARANEK. Po zmartwychwstaniu Chrystusa to miłe zwierzę zostało symbolem Jego ofiary.

W czasach, kiedy nie wiedziano jeszcze, że żywność można zamrażać, co roku na wiosnę biedniejszym ludziom brakowało jedzenia. Plonów jeszcze nie było, a zapasów, które zgromadzono jesienią, często wiosną już brakowało. Całe szczęście, że KURY niosły jajka! Pozwalało to jakoś przetrwać nieprzyjemny okres. Z czasem zaczęto jaja święcić, traktować jako symbol rodzącego się życia.

Już od początku Wielkiego Postu gospodynie malowały i wyklejały pisanki oraz kraszanki – niezbędny element świąt Wielkanocy. JAJKA zdobiono, spożywano. Miały one wielkie znaczenie – jajko z wielkanocnego stołu pastuch wynosił na pole, kiedy po raz pierwszy wypędzał bydło po zimie. Skorupki ze świątecznych jajek gospodyni wynosiła na pole i tam zakopywała. W Polsce wschodniej był zwyczaj przerzucania jaja nad dachem domu – na szczęście (pierwszej niedzieli po Wielkanocy, po zachodzie słońca).

ZAJĄCE rozmnażają się często i mają sporo potomstwa, dlatego były uważane za symbol płodności, dostatku. Około XIX wieku zaczęto łączyć to zwierzę z Wielkanocą. Wierzono, że to zając przynosi świąteczne jajka. W Polsce symbol zająca zaakceptowano dopiero w XX wieku. Dzisiaj uważa się, że przynosi on dzieciom prezenty.

Radosnym symbolem zbliżających się świąt Wielkiej Nocy jest Niedziela Palmowa. Tego dnia w kościołach święcone są palmy, na pamiątkę liści palmowych, którymi witano Chrystusa wjeżdżającego do Jerozolimy. Stary zwyczaj każe zachować palmę w domu. W czasie burzy palmy miały strzec domu przed piorunami. Poświęcone witki wierzbowe zostawiano dawniej w polu, żeby zapewniały dobry plon i chroniły przed szkodnikami i suszą.

Symbolem świąt Wielkiej Nocy są pisanki, które święci się w Wielką Sobotę. Malowanie jajek to tradycja sięgająca starożytności. Wykorzystywanie zdobionych jajek w obrzędach znane było nawet w starożytnym Egipcie. Jaja miały też duże znaczenie w symbolice pogańskiej. Uważano je za znak odradzającego się życia.

W Polsce jaja zaczęto wkładać do koszyczka ze święconką dopiero w XII wieku. Do farbowania jaj używano niegdyś łupin cebuli, liści szpinaku lub kory drzew. Na Opolszczyźnie wydrapywano wzory na uprzednio ufarbowanej skorupce, na Kurpiach oklejano skorupkę sitowiem.

W święconce, którą niesie się do kościoła w Wielką Sobotę, oprócz jajek powinny znaleźć się też: baranek (symbolizuje Chrystusa, który ocali tych, co w niego wierzą), chleb (symbol ciała Chrystusa), kiełbasa (wróży pomyślność przez cały rok), sól (chroni od zepsucia), chrzan (wywołuje łzy i ma przypominać o Męce Pańskiej).

Wielką Niedzielę rozpoczyna msza rezurekcyjna, która kończy okres Wielkiego Postu. Dawniej w Polsce, kiedy postu ściśle przestrzegano, w domach bogatych ludzi śniadanie wielkanocne zmieniało się w ucztę, która ciągnęła się cały dzień.

Drugim dniem świąt jest lany poniedziałek. Nie wiadomo dokładnie, skąd wziął się zwyczaj zwany dyngusem. Wierzono jednak, że oblana osoba będzie miała szczęście, a oblana dziewczyna wyjdzie za mąż. W niektórych rejonach Polski jest zwyczaj smagania się tego dnia witkami wierzby. W innych – kawalerowie tego dnia obnoszą po wsi koguta. To stary zwyczaj, sięgający czasów pogańskich. Wierzono, że kogut, którego pianie miało płoszyć złe duchy, ochroni domy przed nimi.

 

 

  1. Zabawa ruchowo-naśladowcza „Przedświąteczne porządki”. Dzieci poruszają się po sali w rytm tamburynu. Podczas przerwy w grze naśladują czynności, o których mówi nauczyciel: odkurzamy dywan, wycieramy kurze, podlewamy kwiaty, myjemy okna.
  2. Wprowadzenie litery j: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej:

 

• Dzielenie słowa jajko na sylaby.

• Dzielenie słowa jajko na głoski. − Co słyszycie na początku słowa jajko?

• Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską j (jeleń, jagody, jogurt...), mających ją w środku (kajak, fajka, bajka...) oraz na końcu (kraj, maj, klej...).

• Podawanie imion rozpoczynających się głoską j (Jola, Janek, Justyna, Jowita...).

Pokaz litery j: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

Odczytanie wyrazów jajko, Janek.

Próba samodzielnego napisania litery „j”:

  1. Oglądanie nasion rzeżuchy i żyta; porównywanie ich wielkości i koloru; zaproponowanie wysiania nasion do pojemników z ziemią albo na wilgotną watę. Postawienie pojemników w ciepłym miejscu na parapecie okiennym; codzienna pielęgnacja i obserwacja ich wzrostu. Zwrócenie uwagi na to, czego rośliny potrzebują do życia. Wykorzystanie hodowli do wykonania wielkanocnej dekoracji w domu.

 

  1. Karty pracy, cz. 3, s. 60, 61 – dzieci 5-letnie.

 

 

Pozdrawiamy wszystkie Misiaki  

i życzymy dużo zdrowia oraz miłego dnia!