Raport z ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej

w roku szkolnym 2020/2021

Gminne Przedszkole w Kołczygłowach

 

 

Obszar ewaluacji:

Wymaganie 9.- Zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Luty 2021

 

 

 

Ewaluacja wewnętrzna w Gminnym Przedszkolu w Kołczygłowach w roku szkolnym 2020/2021

I. Przedmiot ewaluacji: Zarządzanie przedszkolem służy  jego rozwojowi.

Cele ewaluacji:

1. Uzyskanie informacji na temat działań przedszkola oraz efektów tych działań.

2. Eliminowanie czynników niesprzyjających efektywnej pracy.

3. Rozwijanie odpowiedzialności dyrektora i nauczycieli za podnoszenie jakości pracy przedszkola.

Pytania kluczowe:

  1. W jaki sposób dyrektor zachęca nauczycieli przedszkola do indywidualnej i zbiorowej pracy oraz ich rozwoju zawodowego?
  2. W jaki sposób nauczyciele realizują doskonalenie zawodowe?
  3. W jaki sposób dyrektor motywuje nauczycieli do doskonalenia zawodowego?
  4. W jaki sposób nauczyciele planują ewaluację wewnętrzną?
  5. Jak nauczyciele wykorzystują wnioski z ewaluacji wewnętrznej?
  6. W jaki sposób nauczyciele analizują i wdrażają wnioski z nadzoru pedagogicznego?
  7. Co świadczy o skuteczności podejmowanych działań?
  8. Jakie działania zostały podjęte w celu zapewnienia warunków odpowiednich do rozwoju dzieci?
  9. Czy w przedszkolu ustalone zostały i są przestrzegane procedury dotyczące bezpieczeństwa, w tym sposobów działania w sytuacjach trudnych i kryzysowych?

 

Metody zbierania danych:

  • Ankieta dla rodziców (w grupie Biedronek 100%- 24 rodziców)
  • Ankieta dla nauczycieli przedszkola (100% nauczycieli)
  • Wywiad z dyrektorem
  •  Analiza dokumentów

Kryteria ewaluacji:

  1.  Zarządzanie przedszkolem sprzyja udziałowi nauczycieli i innych pracowników przedszkola oraz rodziców w procesie podejmowania decyzji dotyczących przedszkola.
  2. Zarządzanie przedszkolem koncentruje się na zapewnieniu warunków odpowiednich do rozwoju dzieci.
  3. W przedszkolu są ustalane i przestrzegane procedury dotyczące bezpieczeństwa, w tym sposobów działania w sytuacjach trudnych i kryzysowych.
  4. Dyrektor podejmuje skuteczne działania zapewniające przedszkolu wspomaganie zewnętrzne odpowiednie do jego potrzeb.
  5. Zarządzanie przedszkolem sprzyja wykorzystywaniu aktualnej wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i nauk pokrewnych

 

II. Analiza ankiet

 Analiza ankiety dla rodziców

Analiza ankiety do rodziców dotycząca zarządzaniem przedszkolem i wpływu tych działań na rozwój placówki przedszkolnej. Opracowanie zbiorowe wyników ankiet przeprowadzonych wśród 24  rodziców, ilość wypełnionych ankiet to 17.

 

1.Czy rodzice są zachęcani do planowania pracy przedszkola?

Tak – 15 osób ( 88,3%)

Nie – 2 osoby ( 11,7%)

Inne – 0 osób

 Wnioski:  Według badań rodzice są zachęcani do planowania pracy przedszkola. Najczyściej  poprzez zebrania ogóle z Panią Dyrektor i nauczycielami poszczególnych grup.

 

2.Czy przedszkole wykorzystuje opinie rodziców w swojej pracy?

Tak- 17 osób ( 100%)

Nie – 0 osób

Inne- 0 osób

Wnioski: rodzice jednoznacznie odpowiadają, iż ich opinie i potrzeby, są uwzględniane do  pracy i funkcjonowania placówki.

 

3.Czy proponowała Pani/ Pan  swoje wnioski, które miałyby wpływ na modernizację koncepcji pracy i pracę przedszkola?

Tak – 6 osób (35,3%)

Nie – 11 osób (64,7%)

Inne – 0 osób

Wnioski: niektórzy rodzice zgłaszają swoje wnioski, które są rozpatrywane i włączone do koncepcji pracy przedszkola.

 

4.Proszę podać przykłady wykorzystania Pani/ Pana opinii do modyfikacji koncepcji pracy  przedszkola:

- organizowanie uroczystości ( 8 osób- 47%)

- obchody np. Dnia Pluszowego Misia, Dnia Niepodległości, Dnia Flagi, Dnia dziecka (7osób-41%),

- organizacja sali zabaw( 1osoba-5,9%),

- organizowanie zajęć( 4 osoby- 23,5%),  

- organizacja współpracy z rodzicami (brak odpowiedzi),

- organizacja konkursów (brak odpowiedzi),

- organizacja szkoleń( 1 osoba- 5,9%),

- spotkania z rodzicami(1 osoba- 5,9%),

- organizacja wycieczek(1 osoba- 5,9%),

- organizowanie akcji np. Dokarmianie zwierząt, Całą Polska czyta dzieciom

( 15 osób- 88,2%),

- inne…. ( brak odpowiedzi)

Wnioski: Ankietowani rodzice chętnie  modyfikują koncepcję pracy przedszkola poprzez organizowanie akcji np. Dokarmianie zwierząt, czy Cała Polska czyta dzieciom ponad 88,2%, drugim czynnikiem jest  organizowanie uroczystości  47%, na trzecim miejscu są obchody takich świąt jak  Dnia Pluszowego Misia, Dnia Niepodległości, Dnia Flagi, Dnia dziecka 41%.

 

5.Czy przedszkole przestrzega procedur bezpieczeństwa.

Tak- 17 osób( 100%)

Nie – 0 osób

Inne- 0 osób

 Wnioski: Przedszkole przestrzega procedur bezpieczeństwa, co potwierdza 100% ankietowanych rodziców.

Analiza ankiet dla nauczycieli

Ankietowanych nauczycieli 6 i tyle samo wróciło wypełnionych ankiet.

1. W jaki sposób dyrektor zachęca nauczycieli do angażowania się w planowanie i realizację planu pracy przedszkola?

Wskazuje, że praca i zaangażowanie nauczycieli jest ważne i wpływa na prawidłowe funkcjonowanie przedszkola i realizację planu pracy przedszkola. Zachęca do dyskusji i wnoszenia własnych wniosków. Organizuję spotkania, podczas których plany pracy jest przedstawiany i omawiany. Podział zadań do wykonania. Dyrektor zachęca nauczycieli do angażowania się w planowanie i realizację planu pracy przedszkola. Nagradzanie za wykonaną pracę.

2.W jaki sposób dyrektor zachęca nauczycieli do doskonalenia zawodowego?

Informuje o określonych ofertach szkoleniowych , warsztatowych studiach. Dofinansowuje kursy, szkolenia , studia z odpowiednich funduszy. Na prośbę nauczyciela ukierunkowuje do  wyboru studiów podyplomowych stosownie do potrzeb placówki. Organizuję rady szkoleniowe.

3. Proszę podać przykłady doskonalenia zawodowego, w którym Pani uczestniczyła/Pan uczestniczył w ostatnim roku szkolnym:

Udział w warsztatach, kursach , szkoleniach, szkoleniach online, webinary  takich jak:

- „Zimowe zabawy muzyczno- ruchowe”,

- „ Wspieranie poczucia własnej wartości dziecka”,

- „ Jak radzić sobie z okazywaniem złości przez dziecko” ,

- „Bajkoterapia”,

- „Kompetencje kluczowe -praktyczne wykorzystywanie technik”

-  „ Kompetencji w edukacji wczesnoszkolnej”,

- „Kodowanie w przedszkolu”,

- „Bezpieczny przedszkolak w bezpiecznej sieci”,

- „ Uzależnienie dzieci od Internetu i gier komputerowych”,

- „Cztery pory roku pedagogika zabawy”,

- „Wycieczki szkolne- prawidłowa i bezpieczna organizacja w świecie najnowszych przepisów”.

4. Co świadczy o użyteczności wniosków z nadzoru pedagogicznego?

Wnioski z nadzoru wskazują, co można jeszcze poprawić, a co funkcjonuje prawidłowo. Realizacja wniosków wpływa na poprawę jakości  przedszkola. Wnioski są brane pod uwagę przy tworzeniu planu pracy przedszkola na następny rok.

5.Jaki wpływ mieli nauczyciele na:

  • planowanie ewaluacji wewnętrznej?

 Nauczyciele wspólnie decydują o realizacji ewaluacji w zakresie konkretnych wymagań( obszarów, tematów). 

  • realizację ewaluacji wewnętrznej?

Ewaluacja została przeprowadzona przez specjalny zespół nauczycieli. Opis działań w narzędziach ewaluacji, wypełnienie ankiet, realizację wniosków z ewaluacji.

  •  formułowanie wniosków i rekomendacji z ewaluacji wewnętrznej?

Formułowanie wniosków i rekomendacji zajmowali się nauczyciele pałowani do zespołu ewaluacji.

  • modyfikację planów pracy i programów realizowanych w przedszkolu?

Wszyscy nauczyciele tworzyli plany pracy i je modyfikowali w razie zaistniałych potrzeb. Swobodny wybór programów wychowawczych.

  • współpracę z osobami i instytucjami środowiska lokalnego?

Nauczycielki współpracowały ze środowiskiem lokalnym zgodnie z potrzebami grupy, tematyką realizowaną w grupie. Organizowanie spotkań, uroczystości przedszkolnych, akcji  o charakterze lokalnym. Wyszukiwanie osób i instytucji wspomagających pracę przedszkola.

 

6. Proszę podać przykłady wykorzystywania aktualnej wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i nauk pokrewnych:

Zdobyta wiedza jest wykorzystywana do:

- prowadzenia pracy korekcyjno-kompensacyjnej z dzieckiem,

- praca z dzieckiem zdolnym,

-kierowanie dziecka na zajęcia z terapii pedagogicznej w ramach Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej

-prowadzenie spotkań z rodzicami,

- rozmów indywidualnych,

-wspomaganie koleżanek,

- kierowanie dziecka do poradni,

- tworzenie własnego warsztatu pracy,

- prowadzenie obserwacji i diagnozy,

- tworzenie kart pracy, programów oraz planów pracy,

- świadomym kierowaniem własnym rozwojem i rozwojem podopiecznych,

- możliwości rozwiązywania trudnych sytuacji życiowych i konfliktów,

- możliwość formowania wniosków i opinii o postępach dzieci,

- przygotowanie zajęć opiekuńczo-wychowawczo- dydaktycznych.

 

7. W jaki sposób w przedszkolu ustalone zostały i są przestrzegane procedury dotyczące bezpieczeństwa, w tym sposobów działania w sytuacjach trudnych i kryzysowych?

 

W oparciu o rozporządzenia m.in. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego oraz o określone wytyczne MEN. Wszystkie procedury są codziennie przestrzegane w pracy nauczycieli np. procedura bezpieczeństwa podczas zabaw w ogrodzie przedszkolnym, spacerów i wycieczek. Procedury zapewniają dzieciom poczucie bezpieczeństwa podczas pobytu w placówce.

III Wywiad z Dyrektorem

  1. W jaki sposób wykorzystuje Pani wnioski z nadzoru pedagogicznego w procesie zarządzania przedszkolem?

- są wykorzystywane do poprawy jakości pracy przedszkola oraz  przy tworzeniu planu pracy przedszkola na następny rok.

 

  1. Jakie działania wynikające z nadzoru pedagogicznego, podejmowane w tym roku szkolnym, przyczyniły się do rozwoju przedszkola?
  • tworzenie warunków do rozwoju zainteresowań  i uzdolnień dzieci: konkursy, występy dzieci,
  • analiza osiągnięcia edukacyjnych dzieci w szczególności w oparciu o wnioski z diagnozy i obserwacji dzieci,
  • formułowanie wniosków do dalszej pracy,
  • kontynuacja procedury w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
  •  tworzenie warunków dla nauczycieli do podejmowania działań innowacyjnych: dzień sportu, kółka zainteresowań, realizacja projektów oraz programów,
  • przestrzeganie procedur w zakresie bezpieczeństwa dzieci,
  •  wprowadzenie zamykania drzwi wejściowych o godz.9:00,
  • kontynuacja działania w zakresie aktywności i samoobsługi dzieci,
  • urządzanie kącików zabaw zgodnie z zainteresowaniami dzieci,
  • zwracanie uwagi w planowaniu procesu dydaktyczno-wychowawczego na doskonalenie analizy i syntezy słuchowej oraz wzrokowej wyrazów,
  • motywowanie dzieci do dłuższych wypowiedzi  egzekwowanie pełnych zdań.

 

  1. Proszę podać przykłady zgłaszanych przez nauczycieli i rodziców wniosków dotyczących zarzadzania przedszkolem:

wnioski nauczycieli:

  • urządzanie sal dydaktycznych,
  •  organizacja uroczystości i imprez przedszkolnych,
  • zakup pomocy dydaktycznych,
  • rozplanowanie urządzeń na placu zabaw.

wnioski rodziców:

  • modernizacja sal przedszkolnych,
  • zakup doposażenia – maty podłogowe.

 

  1. Proszę podać przykłady wykorzystania opinii nauczycieli i rodziców do modyfikacji pracy przedszkola:
  • dobór tematyki szkoleń dla nauczycieli,
  • modernizacja  jadłospisu,
  • organizacja uroczystości przedszkolnych.

 

  1. W jaki sposób zapewnia Pani wspomaganie zewnętrzne odpowiednio do potrzeb przedszkola?
  • realizacja kierunków polityki oświatowej państwa,
  • zmiany wprowadzane w systemie oświaty,
  • wymagania państwa wobec szkół i placówek,
  • realizacja podstaw programowych,
  • rozpoznawania potrzeb dzieci,
  • indywidualizacja procesu nauczania i wychowania,
  • analiza wyników diagnozy,
  • dostarczenie informacji o ofertach szkoleniowych,
  • dostarczenie przykładów dobrych praktyk,
  • konsultacje – uzyskanie informacji zwrotnej
  • konsultacje merytoryczne ze specjalistami – współpraca z placówkami doskonalenia nauczycieli, Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Centrum Pomocy Rodzinie,
  • pomoc w znalezieniu odpowiedniej literatury i scenariuszy zajęć,
  • znalezienie specjalisty do prowadzenia zajęć szkoleniowych dla rodziców,
  • dostarczenie przykładowych scenariuszy spektakli profilaktycznych,
  • pomoc w przygotowaniu projektu i narzędzi ewaluacji (spotkania robocze, konsultacje mailowe),
  • zebranie informacji zwrotnych od nauczycieli,
  • ustalenie rekomendacji do dalszych działań.

 

  1. W jaki sposób umożliwia Pani wykorzystywanie aktualnej wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i nauk pokrewnych?
  • podczas zabaw i zajęć z dziećmi,
  • pisanie autorskich programów pracy,
  • prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców,
  • prowadzenie zajęć koleżeńskich,
  • konsultacje i doradztwo dla rodziców,
  • promocja czytelnictwa - wspomaganie w obszarze wykorzystania narzędzi nowoczesnych technologii.

 

  1. Jakie działania zostały podjęte w celu zapewnieniu warunków odpowiednich do rozwoju dzieci?
  • zapewnienie higienicznych i bezpiecznych warunków w salach i na placu zabaw,
  • wypracowanie narzędzi dydaktycznych,
  • wspieranie dzieci w zabawach i edukacji,
  • diagnozowanie i rozwiązywanie problemów wychowawczych.
  • rozwijanie kompetencji warsztatowych wychowawcy grupy, wymiana doświadczeń,
  • kształtowanie postaw dzieci,
  • współpraca z rodzicami, uruchomienie narzędzi – komunikatorów z rodzicami,
  • promocja przedszkola w środowisku.

 

  1. Czy w przedszkolu ustalone zostały i są przestrzegane procedury dotyczące bezpieczeństwa, w tym sposobów działania w sytuacjach trudnych i kryzysowych?
  • tak

 

 

Wnioski z wywiadu z dyrektorem:

 

Po przeprowadzeniu wywiadu z dyrektorem przedszkola stwierdza się, że wnioski z nadzoru pedagogicznego są wykorzystywane do poprawy jakości pracy przedszkola oraz  przy tworzeniu planu pracy przedszkola na następny rok.

 

Działania wynikające z nadzoru pedagogicznego, podejmowane w tym roku szkolnym, przyczyniły się do rozwoju przedszkola. Tworzone są warunki do rozwoju zainteresowań  i uzdolnień dzieci: konkursy, występy dzieci. Analizowane, są osiągnięcia edukacyjne dzieci w szczególności w oparciu o wnioski z diagnozy i obserwacji dzieci. Formułuje sie wnioski do dalszej pracy zdziećmi. Kontynuuje się procedury w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Tworzy się warunki dla nauczycieli do podejmowania działań innowacyjnych: dzień sportu, kółka zainteresowań, realizacja projektów oraz programów. Przestrzega się procedury w zakresie bezpieczeństwa dzieci np. wprowadzono zamykanie drzwi wejściowych do budynku przedszkola o godz. 9:00. Kontynuuje się działania w zakresie aktywności i samoobsługi dzieci. Urządzane  są kąciki zabaw zgodnie z zainteresowaniami dzieci. Zwraca się uwagę na  planowanie procesu dydaktyczno-wychowawczego - doskonalenie analizy i syntezy słuchowej oraz wzrokowej wyrazów. Nauczyciele motywują dzieci do dłuższych wypowiedzi oraz  egzekwują wypowiadanie pełnych zdań.

 

Nauczyciele i rodzice składali wnioski dotyczące zarzadzania przedszkolem, które uwzględniono w pracy placówki. Są to wnioski nauczycieli: urządzanie sal dydaktycznych, organizacja uroczystości i imprez przedszkolnych, zakup pomocy dydaktycznych, rozplanowanie urządzeń na placu zabaw. Wnioski rodziców: modernizacja sal przedszkolnych, zakup doposażenia – maty podłogowe.

 

Dyrektor wykorzystuje opinie nauczycieli i rodziców do modyfikacji pracy przedszkola tj. dobór tematyki szkoleń dla nauczycieli, modernizacja  jadłospisu, organizacja uroczystości przedszkolnych.

 

Zapewnia wspomaganie zewnętrzne odpowiednio do potrzeb przedszkola. Realizuje  kierunki polityki oświatowej państwa, zmiany wprowadzane w systemie oświaty oraz wymagania państwa wobec szkół i placówek. Realizuje  podstawę programową, rozpoznaje potrzeby dzieci oraz indywidualizuje proces nauczania i wychowania. Analizuje wyniki  diagnozy. Dostarcza informacje o ofertach szkoleniowych  i przykładach dobrych praktyk. Przeprowadza konsultacje merytoryczne ze specjalistami – współpraca z placówkami doskonalenia nauczycieli, Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Centrum Pomocy Rodzinie. Pomaga w znalezieniu odpowiedniej literatury i scenariuszy zajęć oraz specjalistów dla dzieci i rodziców. Dostarcza przykładowe scenariusze spektakli profilaktycznych. Pomaga w przygotowaniu projektu i narzędzi ewaluacji (spotkania robocze, konsultacje mailowe). Ustala rekomendacje do dalszych działań.

 

Umożliwia wykorzystywanie aktualnej wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i nauk pokrewnych podczas zabaw i zajęć z dziećmi. Przez  pisanie autorskich programów pracy, prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców, prowadzenie zajęć koleżeńskich. Konsultuje się i doradza rodzicom. Promuje  czytelnictwa oraz wprowadza do przedszkola  nowoczesnych technologie. (Magiczna ściana, tablica interaktywna).

 

Zapewnia  odpowiednie warunki do rozwoju dzieci oraz higieniczne i bezpieczne warunki w salach i na placu zabaw. Wypracowuje narzędzia dydaktyczne oraz wspiera dzieci w zabawach i edukacji.  Diagnozuje i rozwiązuje problemy wychowawcze. Rozwija kompetencje warsztatowych wychowawców grup.  Wymienia doświadczenia oraz kształtuje postawy dzieci. Współpracuje z rodzicami, promuje przedszkole w środowisku.

 

 

Aby przyczynić się do rozwoju przedszkola wdraża działania zapewniające podnoszenie jakości pracy przedszkola. Analizuje osiągnięcia edukacyjne dzieci w szczególności w oparciu o wnioski z diagnozy i obserwacji dzieci. Formułuje na ich podstawie wnioski do dalszej pracy. Tworzy warunki i inspiruje nauczycieli do podejmowania działań innowacyjnych: dzień sportu, kółka zainteresowań, realizacja projektu. Tworzy warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień dzieci: konkursy, występy podczas uroczystości, kwizy.

 

Opracowuje corocznie plan nadzoru pedagogicznego. Zgodnie z Rozporządzeniem w sprawie nadzoru pedagogicznego przedstawia go radzie pedagogicznej do 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan.

 

Rozpoznaje potrzeby nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego. Planuje Plan roczny i organizuje doskonalenie zawodowe zgodnie z potrzebami przedszkola i nauczycieli, uwzględniając kompetencje rady pedagogicznej w tym zakresie. Dokonuje oceny celowości, zasadności i efektywności doskonalenia nauczycieli (wnioski w ramach WDN). Zapewnia zgodnie z przepisami prawa przebieg awansu zawodowego nauczycieli.

 

 

IV Analiza dokumentów

Po zapoznaniu się z dokumentacją przedszkola członek zespołu potwierdza, że nauczyciele wraz z dyrektorem organizują pracę zgodnie ze Statutem Przedszkola, Planem Rozwoju i Arkuszem Organizacyjnym. Przedszkolny Statut zawiera informację na temat bezpieczeństwa dzieci. Plany Pracy Przedszkola uwzględniają warunki edukacyjne i rozwojowe dzieci. Przedszkolu, są opracowane procedury bezpieczeństwa dzieci i pracowników, które są umieszczone na stronie internetowej przedszkola.

V Sformułowanie odpowiedzi na pytania kluczowe

1-      Pytanie: W jaki sposób dyrektor zachęca nauczycieli przedszkola do indywidualnej i zbiorowej pracy oraz ich rozwoju zawodowego?

Współpraca między nauczycielkami i Dyrektorem  układa się bardzo dobrze. Dyrektor zachęca i organizuje działania inspirujące do twórczej współpracy między innymi poprzez zespoły do spraw ewaluacji wewnętrznej, zespół do spraw edukacji, udziału w szkoleniach, warsztatach i innych formach doskonalenia zawodowego. Nauczycielki chętnie dzielą się pozyskaną wiedzą, współpracują ze sobą podczas różnych uroczystości przedszkolnych, konkursów, realizacji projektów pedagogicznych czy tworzeniu materiałów. Bardzo chętni do współpracy są również nauczyciele z dłuższym stażem pracy chętnie wspomagają młodsze koleżanki w zdobywaniu kreatywnych działań w zakresie pracy opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi.

 

2-      Pytanie: W jaki sposób nauczyciele realizują doskonalenie zawodowe?

Doskonalenie zawodowe w placówce przebiega prawidłowo, zgodnie z potrzebami placówki i nauczycielek. Dokładna organizacja doskonalenia zawodowego zawarta jest w dokumentacji przedszkolnej.

 

3-      Pytanie: W jaki sposób dyrektor motywuje nauczycieli do doskonalenia zawodowego?

Z analizy danych wynika, że dyrektor zachęca i stwarza realne możliwości do doskonalenia zawodowego. Proponuje szkolenia, warsztaty, rady pedagogiczne, o tematyce proponowanej przez nauczycieli lub wynikających z wniosków z ewaluacji wewnętrznej placówki, wpływających na jej rozwój. Ponadto Pani Dyrektor proponuje studia, dofinansuje szkolenia i zachęca do rozwoju osobistego wszystkich pracowników.

 

4-      Pytanie: W jaki sposób nauczyciele planują ewaluację wewnętrzną?

Wszystkie nauczycielki angażują się w ewaluację wewnętrzna przedszkola, co potwierdza100% wypełnionych ankiet. Stopień zaangażowania w poszczególnych prac wynika z obowiązków organizacyjnych i  przydzielonych zadań realizacji ewaluacji wewnętrznej w naszym przedszkolu.

 

5-      Pytanie: Jak nauczyciele wykorzystują wnioski z ewaluacji wewnętrznej?

Wnioski z nadzoru pedagogicznego wykorzystywane są do planowania pracy i wyznaczania obszarów ewaluacji na następny rok szkolny. Nauczyciele podejmują działania służące rozwojowi przedszkola, biorąc pod uwagę wnioski z nadzoru pedagogicznego, w tym z ewaluacji wewnętrznej placówki.

 

6-      Pytanie: W jaki sposób nauczyciele analizują i wdrażają wnioski z nadzoru pedagogicznego?

Poprzez analizę wniosków  nadzoru pedagogicznego nauczyciele  wskazują, co można jeszcze          poprawić, a co funkcjonuje prawidłowo w placówce. Realizacja wniosków wpływa na poprawę jakości  przedszkola. Wnioski, są brane pod uwagę przy tworzeniu planu pracy przedszkola na następny rok szkolny.

7-      Pytanie: Co świadczy o skuteczności podejmowanych działań?

 Jak wykazują ankietowani rodzice, Dyrektor i nauczyciele zachęcają rodziców do angażowania się w planowanie pracy placówki. Nauczycieli mają możliwość swojego udziału w procesie podejmowania decyzji dotyczących przedszkola. Na podstawie opinii rodziców oraz wywiadu z dyrektorem można stwierdzić, że rodzice mają wpływ na planowanie pracy przedszkola. Uczestniczą w tworzeniu kalendarza imprez, programu profilaktyczno – wychowawczego, uroczystościach przedszkolnych oraz wpływają realnie na zarządzanie przedszkolem poprzez wybraną przez siebie Radę Rodziców.

 

8-      Jakie działania zostały podjęte w celu zapewnienia warunków odpowiednich do rozwoju dzieci?

Tworzone są warunki do rozwoju zainteresowań  i uzdolnień dzieci: konkursy, występy dzieci. Analizowane, są osiągnięcia edukacyjne dzieci w szczególności w oparciu o wnioski z diagnozy i obserwacji dzieci. Formułuje się wnioski do dalszej pracy zdziećmi. Kontynuuje się procedury w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Nauczyciele oraz pani dyrektor wykorzystują aktualną wiedze z zakresu pedagogiki, psychologii i nauk pokrewnych podczas zabaw i zajęć z dziećmi, zajęć otwartych dla rodziców, zajęć koleżeńskich. Rodzice mogą liczyć na konsultację i rozmowy indywidualne  z nauczycielami i panią dyrektor. Przedszkole  promuję   czytelnictwo przez program “Czytający Przedszkolak”.  W salach  wprowadza się   nowoczesne technologie takie jak: magiczna ściana, tablica interaktywna.

9-      Czy w przedszkolu ustalone zostały i są przestrzegane procedury dotyczące bezpieczeństwa, w tym sposobów działania w sytuacjach trudnych i kryzysowych?

Wszyscy ankietowani potwierdzają, że nasze przedszkole ma opracowane procedury bezpieczeństwa i są one przezstrzegane np. procedury w zakresie bezpieczeństwa dzieci- wprowadzono zamykanie drzwi wejściowych do budynku przedszkola o godz. 9:00, podczas zabaw w ogrodzie przedszkolnym, spacerów i wycieczek. Pani dyrektor i nauczyciele zdają sobie sprawę, że procedury zapewniają dzieciom poczucie bezpieczeństwa podczas pobytu w przedszkolu. Wszystkie procedury bezpieczeństwa są umieszczone na bieżąco na stronie internetowej przedszkola.

VI. Wnioski z badań w postaci mocnych i słabych stron

Mocne strony:

1. W placówce są procedury  bezpieczeństwa, a pracownicy zostali przeszkoleni i przestrzegają przepisy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

2. Rodzice są zgodni, że dyrektor i nauczyciele zachęcają ich do angażowania się w planowanie pracy przedszkola.

 3. Wszyscy mają wpływ na podejmowanie decyzji dotyczących przedszkola ( nauczyciele, rodzice). W przedszkolu działa Rada Rodziców, która realnie wpływa na zarządzanie i rozwój przedszkola.

 4. Nauczyciele uczestniczą w różnych formach doskonalenia zawodowego i zdobytą wiedzę wykorzystują w pracy opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznej. Skutecznie pracują w zespołach, podejmują działania związane z awansem zawodowym, wzbogacają warsztat pracy, co sprzyja rozwojowi przedszkola.

 5. rodzice i nauczyciele są zgodni, iż działania dyrektor wpływają bardzo dobre na  zarządzanie przedszkolem i  sprzyja jego rozwojowi odpowiednie do planowanych potrzeb.

Słabe strony:

1. Rodzice dzieci uczęszczają po raz pierwszy w tym roku  nie są jeszcze do końca zorientowani w sprawy funkcjonowania placówki, gdyż nie czytają ogłoszeń na tablicach, stronie internetowej przedszkola oraz statutu przedszkola.

 2. Część rodziców niewystarczająco angażuje się w „życie grupy”. Nie wychodzą z własnymi inicjatywami (może to być spowodowane brakiem czasu).

 

 VII. Wnioski do dalszej pracy:

1. Na zebraniach ogólnych i grupowych wraz z rodzicami planowanie na bieżąco dalszej pracy w  grupie przedszkolnej.

2. Zachęcanie do angażowania się w „życie przedszkola”, szczególnie rodziców dzieci z nowo przyjętych.