Raport
zespołu d.s. diagnozowania pracy
Gminnego Przedszkola w Kołczygłowach
Rok szkolny 2018/2019
Obszar poddany diagnozie: „Diagnoza efektywności świadczonej pomocy psychologiczno – pedagogicznej”.
1. Wstęp.
2. Przedmiot diagnozy.
3. Cel diagnozy.
4. Zakres badania.
5. Sposób gromadzenia danych.
6. Pytania kluczowe.
5. Metody pracy.
6. Respondenci/ źródła pozyskania informacji.
7. Metody.
8. Respondenci/źródła pozyskania informacji.
9. Kryteria diagnozy.
10. Opracowanie zbiorowe wyników ankiet.
A. Opracowanie zbiorowe wyników ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli.
B. Wnioski z ankiet nauczycieli.
C. Analiza dokumentów.
11. Zbiorcze opracowanie analizy dokumentów przedszkolnych.
12. Ostateczne rezultaty diagnozy przedszkola i wnioski do dalszej pracy.
A. Sformułowanie odpowiedzi na pytania kluczowe.
B. Mocne strony.
C. Słabe strony
13. Rekomendacje, które należy uwzględnić w planowaniu działań oraz dalszych kierunków rozwoju przedszkola.
14. Formy/ sposoby/upowszechniania raportu.
15. Strategia działań w celu podniesienia jakości pracy w diagnozowanym obszarze.
16. Zespół ds. diagnozowania.
***
1. Wstęp:
Prezentowany raport jest rezultatem diagnozy przeprowadzonej w Gminnym Przedszkolu w Kołczygłowach przez powołany w tym celu zespół. Badanie dotyczyło obszaru: Diagnoza efektywności świadczonej pomocy psychologiczno – pedagogicznej w odniesieniu do przedszkola.
2. Przedmiot diagnozy:
W przedszkolu rozpoznaje się potrzeby i możliwości psychofizyczne dzieci i organizuje się różnorodne formy pomocy dziecku.
3. Cel diagnozy:
Celem diagnozy było monitorowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu.
4. Zakres badania:
ustalenie, czy przedszkole realizuje zadania określone w podstawie programowej
ustalenie, czy przedszkole udziela rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
analiza różnorodności metod i form pracy z dzieckiem,
ustalenie, w jaki sposób przedszkole pozyskuje opinie rodziców na temat swojej pracy i jak je wykorzystuje.
5. Sposób gromadzenia danych:
pozyskanie informacji od nauczycieli – ankieta,
Analiza dokumentów.
6. Pytania kluczowe:
Do wymienionego obszaru w ramach pracy zespołowej nauczyciele opracowali pytania kluczowe, a następnie szczegółowe, które zostały wykorzystane w procesie tworzenia narzędzi badawczych – kwestionariuszy ankiet. Na podstawie zebranych danych sporządzono poniższy raport, w którym przedstawiono wyniki badań oraz wnioski do dalszej bardziej efektywnej pracy, zmierzającej do podniesienia jakości pracy naszego przedszkola.
W jaki sposób rozpoznawane są potrzeby i możliwości psychofizyczne dzieci?
W jakiej formie jest organizowana i realizowana pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu?
W jaki sposób nauczyciele dostosowują wymagania do indywidualnych możliwości i potrzeb dzieci?
W jaki sposób informuje się rodziców o zaproponowanej formie pomocy psychologiczno pedagogicznej?
W jaki sposób dokonuje się oceny efektywności działań prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej?
7. Do zebrania danych wykorzystano metody:
kwestionariuszowa,
analiza dokumentów ilościowa,
obserwacja,
celowa metoda doboru,
ankiety.
8. Respondenci/ źródła pozyskania informacji:
wszystkich nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu - 8
W trakcie ewaluacji zbierano informacje pochodzące z wielu źródeł: z ankiet skierowanych do nauczycieli, rodziców, dzieci, z analizy dokumentacji. Przeprowadzono także analizę dokumentacji: plan pracy przedszkola, roczne plany współpracy z rodzicami, protokolarz rad pedagogicznych, plan nadzoru pedagogicznego, plany miesięczne nauczycieli,. Dzięki temu ewaluacja daje wiarygodne wyniki.
9. Kryteria badania
Zgodność z aktami prawnymi
Stopień zrozumienia
spójność,
planowość,
aktywność,
wymiana doświadczeń,
skuteczność.
10. Opracowanie zbiorowe wyników ankiet
A. Opracowanie zbiorowe wyników ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli.
Ilość ankietowanych: 8
Ilość ankiet wypełnionych: 8
Jakie dodatkowe zajęcia prowadzi Pani w przedszkolu?
Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne: 4 osoby
Zajęcia rewalidacyjne : 2 osoby
Terapia pedagogiczna: 2 osoby
Praca zespołowa: 2 osoby
Praca indywidualna: 2 osoby
Praca z dzieckiem zdolnym: 1 osoba
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna w zakresie mowy i wymowy oraz rozwijanie myślenia: 1osoba
Czy dokonuje Pani diagnozy indywidualnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych, psychofizycznych oraz czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie dziecka w placówce?
Tak 8 osób
Nie 0 osób
Jakie działania w celu diagnozowania indywidualnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych, psychofizycznych podejmuje Pani najczęściej?
analiza dokumentacji dziecka (opinie, orzeczenia, zaświadczenia lekarskie itp.): 7 osób
współpraca z pedagogiem, psychologiem, specjalistami: 6 osób
rozmowy z rodzicami: 8 osób
analiza wytworów pracy twórczej dziecka: 7 osób
rozmowy z innymi nauczycielami: 8 osób
własne obserwacje: 8 osób
rozmowy indywidualne z dzieckiem: 6 osób
Inne: 0 osób
Jakie informacje uzyskuje Pani z przeprowadzonej diagnozy?
-informacje o indywidualnych potrzebach rozwojowych, edukacyjnych i psychofizycznych dziecka: 8 osób
-informacje o czynnikach środowiskowych mających wpływ na funkcjonowanie dziecka w placówce:6 osób
-informacje o szczególnych uzdolnieniach, zainteresowaniach: 7 osób
-informacje o deficytach rozwojowych, które mają wpływ na osiągnięcia edukacyjne:5 osób
-informacje o potrzebie przebadania dziecka w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej: 5 osób
-informacje, które pomogą w zaproponowaniu odpowiednich form zajęć pomocy psychologiczno pedagogicznej:7 osób
Inne: 0 osób
Czy realizuje Pani na swoich zajęciach zalecenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej zawarte w opiniach i orzeczeniach?
Tak , zawsze: 4 osoby
Często :3 osoby
Rzadko:1 osoba
Nie stosuję : 0 osób
Czy wybrany przez Panią program uwzględnia indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci? (właściwe podkreślić)
Tak: 7 osób
Częściowo: 1osoba
Nie: 0 osób
Z jakich form zajęć, które są zalecane w opinii lub orzeczeniu z PPP, korzystają Pani wychowankowie?
Praca korekcyjno- kompensacyjna: 1 osoba
Zajęcia z terapii pedagogicznej: 3 osoby
Zajęcia logopedyczne: 3 osoby
Zajęcia wyrównawcze: 2 osoby
Zajęcia rewalidacyjne: 2 osoby
Praca z elementami integracji sensorycznej: 1 osoba
Indywidualny program edukacyjno- terapeutyczny ( IPET): 1 osoba
Czy dokonuje Pani oceny efektywności prowadzonych zajęć?
Tak: 8 osób
Nie : 0 osób
W jaki sposób dokonuje Pani oceny efektywności prowadzonych przez siebie działań?
-analiza wytworów pracy ucznia: 8 osób
-stopień opanowania poszczególnych umiejętności , wiadomości: 7 osób
- inne: 0 osób
W jakich formach udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej proponowanych przez naszą placówkę Pani uczestniczy?
-konsultacje dla rodziców: 6 osób
-indywidualne rozmowy z rodzicami: 8 osób
-indywidualne rozmowy z dzieckiem: 6 osób
-konsultacje z innymi nauczycielami, w tym z terapeutami prowadzącymi zajęcia terapeutyczne:8 osób
-konsultacje udzielane przez pracowników PPP: 3 osoby
-współpraca z innymi przedszkolami: 1 osoba
-współpraca z organizacjami, instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci: 3 osoby
-pedagogizacja rodziców podczas zebrań : 7 osób
- Inne : 0 osób
B. Wnioski z ankiet nauczycieli:
Analizując wyniki ankiety można stwierdzić, że:
Wszyscy rodzice są informowani o wynikach obserwacji lub diagnozy gotowości dzieci;
Rodzice obecni na zebraniach grupowych i uczestniczący w spotkaniach indywidualnych z wychowawcami są informowani o potrzebach edukacyjnych dzieci;
Rodzice wiedzą, że w przedszkolu jest prowadzona praca wspomagająca rozwój dzieci;
Wszystkie nauczycielki posiadają dokumentację prowadzonej obserwacji umiejętności i rozwoju dzieci: arkusze obserwacji i diagnozy, plany pracy indywidualnej, dziennik pracy korekcyjno – kompensacyjnej, dziennik indywidualnych zajęć rewalidacyjno – wychowawczych, dzienniki z logopedii.
Z przeprowadzonej analizy dokumentów wynika, że wszystkie nauczycielki właściwie planują i systematycznie realizują pomoc psychologiczno – pedagogiczną dla dzieci. Praca indywidualna prowadzona jest codziennie, o czym świadczą wpisy do dzienników.
C. Analiza dokumentów
Analizując dokumentację można stwierdzić, że w Gminnym Przedszkolu w Kołczygłowach wspomaga się rozwój dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji. W przedszkolu organizuje się wiele różnorodnych form wsparcia dla dzieci. W ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej kładzie się nacisk na rozpoznawanie i zaspakajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanka oraz rozpoznawanie indywidualnych możliwości psychofizycznych.
Dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych zespoły konstruują Indywidualne Programy Edukacyjno - Terapeutyczne. Programy te tworzone są na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego oraz wielospecjalistycznej ocenie poziomu funkcjonowania dziecka.
W przedszkolu organizuje się wiele różnorodnych form wsparcia dla dzieci. W ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej kładzie się nacisk na rozpoznawanie i zaspakajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanka oraz rozpoznawanie indywidualnych możliwości psychofizycznych.
Dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych zespoły konstruują Indywidualne Programy Edukacyjno - Terapeutyczne. Programy te tworzone są na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego oraz wielospecjalistycznej ocenie poziomu funkcjonowania dziecka.
Nauczyciele swoją pracę dokumentują w dzienniku grupowym, dziennikach indywidualnych zajęć korekcyjno - kompensacyjnych, w planach miesięcznych, programach i dziennikach zajęć dodatkowych, kartach obserwacji, a dla dzieci starszych w kartach gotowości szkolnych. Wszyscy nauczyciele planując i realizując pracę wychowawczo- dydaktyczną uwzględniają indywidualne potrzeby dzieci.
Wszystkie dokumenty poddane analizie potwierdzają, iż przedszkole wspomaga rozwój dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
11. Zbiorcze opracowanie analizy dokumentów przedszkolnych.
W przedszkolu prowadzona jest terapia logopedyczna i pedagogiczna. Na początku roku szkolnego specjaliści po konsultacji z wychowawcami grup kwalifikują dzieci do terapii. Swoją pracę dokumentują w dziennikach zajęć dodatkowych, których dokonują na podstawie wcześniej opracowanych programów.
Nauczyciele w placówce prowadzą analizę osiągnięć dzieci polegającą na obserwacji oraz prowadzeniu diagnoz.
Placówka ściśle współpracuje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną. Pani pedagog w miarę bieżących potrzeb prowadzi szkolenia i warsztaty dla rodziców i nauczycieli na terenie przedszkola. Dodatkowo wspiera nauczycieli oraz bada dzieci kierowane do poradni.
12. Ostateczne rezultaty diagnozy placówki i wnioski do dalszej pracy.
A. Sformułowanie odpowiedzi na pytania kluczowe:
W jaki sposób rozpoznawane są potrzeby i możliwości psychofizyczne dzieci?
Potrzeby rozwojowe dzieci przedszkole rozpoznaje przez:
-analizę wyników obserwacji i diagnozy;
-analizę kart pracy, z obserwacji umiejętności dzieci na zajęciach;
-pozyskanie opinii Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej;
-rozmowy z rodzicami, z ankiet dla rodziców;
-analizę wytworów prac plastyczno –technicznych dziecka;
-rozmowy z dziećmi (grupowe i indywidualne);
-współpraca i codzienna wymiana uwag i obserwacji z pozostałymi nauczycielami.
W jakiej formie jest organizowana i realizowana pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu?
W celu wsparcia indywidualnych potrzeb edukacyjnych dzieci pomoc psychologiczno – pedagogiczna w Gminnym Przedszkolu w Kołczygłowach organizowana jest w następujący sposób:
-przeprowadzenie obserwacji i diagnozy dziecka;
-prowadzenie zabaw wspomagających rozwój dzieci;
-praca indywidualna z dziećmi, realizowanie indywidualnych programów wspomagania i korygowania rozwoju dziecka;
-częste podchodzenie do dziecka w czasie indywidualnej pracy, w celu udzielenia dodatkowej pomocy;
-wprowadzanie dodatkowych pomocy dydaktycznych dopasowanych do potrzeb i możliwości dziecka;
-różnicowanie stopnia trudności zadań dla dzieci;
-zachęcanie dzieci do samodzielności w doborze zabaw;
-prowadzenie rozmów indywidualnych z rodzicami, udostępnianie rodzicom propozycji ćwiczeń do wykonywania w domu;
-współpraca z Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczną (kierowanie dziecka do poradni celem postawienia diagnozy).
W jaki sposób nauczyciele dostosowują wymagania do indywidualnych możliwości i potrzeb dzieci?
-stopniowanie trudności zadań;
-praca indywidualna;
-pozytywne wzmacnianie;
-stosowanie metod aktywizujących;
-dostosowywanie zadań do potrzeb i możliwości wychowanków;
- wzmacnianie poczucia wartości i sprawstwa;
-opracowywanie planów korekcyjno- kompensacyjnych;
-konsultacje ze specjalistami i rodzicami;
-rozwijanie zainteresowań;
-dostarczanie materiałów i pomocy dydaktycznych;
-zachęcanie do udziału w zadaniach dodatkowych;
-konkursy;
-dostosowywanie tempa pracy;
-zachęcanie rodziców do korzystania z pomocy specjalistów poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.
W jaki sposób informuje się rodziców o zaproponowanej formie pomocy psychologiczno pedagogicznej?
Nauczyciele informują rodziców dziecka o zaproponowanej formie pomocy psychologiczno – pedagogicznej podczas rozmów indywidualnych, a także poprzez wystosowanie pisma zgodnie z procedurami obowiązującymi w Gminnym Przedszkolu w Kołczygłowach.
W jaki sposób dokonuje się oceny efektywności działań prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej?
W przedszkolu dokonuje się oceny efektywności podejmowanych działań. Efektywność pomocy psychologiczno - pedagogicznej określa się na spotkaniach z nauczycielami wychowawcami, analizuje wyniki nauczania, frekwencji oraz sukcesów i postępów dziecka, a także analizuje się efektywność zajęć dodatkowych.
Wnioski z ewaluacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej są wykorzystywane do bieżącej pracy z dzieckiem. Wśród dzieci objętych pomocą najczęściej obserwuje się poprawę wyników nauczania oraz zwiększenie samooceny i akceptacji w grupie. Wszyscy ankietowani nauczyciele uznali, iż podjęte przez przedszkole działania wpływają na zwiększenie szans edukacyjnych dzieci. Zajęcia przyczyniły się do niwelowania braków edukacyjnych, co wynika z zapisów dotyczących efektywności pomocy udzielanej dzieciom.
Mocne strony:
1. Przedszkole ma odpowiednio wyszkoloną kadrę pedagogiczną, zapewniającą odpowiednią opiekę psychologiczno – pedagogiczną wszystkim wychowankom oraz wsparcie dzieciom o szczególnych potrzebach edukacyjnych.
2. Nauczyciele rozpoznają możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe wszystkich swoich wychowanków poprzez obserwację, rozmowy z rodzicami, konsultacje z psychologiem i logopedą oraz analizę dokumentów.
3. W celu wsparcia indywidualnych potrzeb edukacyjnych dzieci, przedszkole dobrze organizuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną i odpowiednio monitoruje proces wspomagania i rozwoju dzieci (poznaje potrzeby indywidualne dzieci, podejmuje działania wpływające na rozwój wychowanków).
4. W placówce prowadzone są działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych dzieci. Zajęcia te uwzględniają indywidualizację procesu nauczania.
5. Nauczyciele na bieżąco doskonalą swój warsztat pracy.
Nauczyciele podejmują starania, by dziecko miało poczucie sukcesu na miarę swoich możliwości.
6. W ramach wspomagania rozwoju dzieci nauczyciele współpracują z innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom.
7. Koncepcja pracy przedszkola ukierunkowana jest na indywidualne potrzeby i możliwości dzieci.
B. Słabe strony:
1. Zbyt małe zainteresowanie niektórych rodziców pomocą psychologiczno – pedagogiczną prowadzona z dziećmi.
2. Częsta nieobecność niektórych dzieci w przedszkolu, a co za tym idzie również absencja na zajęciach terapeutycznych.
13. Rekomendacje, które należy uwzględnić w planowaniu działań oraz dalszych kierunków rozwoju przedszkola.
Należy nadal prowadzić diagnozę dzieci, aby ocenić poziom ich rozwoju i w razie konieczności zaplanować pomoc psychologiczno – pedagogiczną.
Nadal należy prowadzić pomoc psychologiczno – pedagogiczną z dziećmi, których wiadomości i umiejętności nie są adekwatne do ich wieku rozwojowego.
Stopniowe doposażenie sali terapeutycznej o zabawki wspierające rozwój sensoryczny dzieci (memory słuchowe, deska rotacyjna, piłka orzeszek z wypustkami, ścieżka sensoryczna – dyski fakturowe itp.)
14.Formy/ sposoby/ upowszechniania raportu.
Raport zostanie przedstawiony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej. Wersja elektroniczna dostępna będzie na internetowej stronie naszej placówki, a wersja papierowa znajduje się w dokumentacji Dyrektora.
15.Strategia działań w celu podniesienia jakości pracy w diagnozowanym obszarze.
Diagnozowany obszar nie wymaga opracowania strategii.
16. Zespół ds. diagnozowania:
mgr Katarzyna Kozłowska
mgr Magdalena Jankowska
vvv