Kołczygłowy, dnia 30.11.2020 r.

 

RAPORT

Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ

GMINNEGO PRZEDSZKOLA W KOŁCZYGŁOWACH

W ROKU SZKOLNYM 2020/2021

 

 

1. Wstęp.

2. Przedmiot ewaluacji.

3. Cel ewaluacji.

4. Pytania kluczowe.

5. Metody pracy.

6. Respondenci/ źródła pozyskania informacji.

7. Kryteria ewaluacji.

8. Opracowanie zbiorowe wyników ankiet.

A. Opracowanie zbiorowe wyników ankiet przeprowadzonych wśród rodziców.

B. Opracowanie zbiorowe wyników ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli.

C. Opracowanie kwestionariusza wywiadu z dziećmi.

D. Zbiorcze opracowanie analizy dokumentów przedszkolnych.

E. Opracowanie wywiadu przeprowadzonego z Dyrektorem Przedszkola.

9. Ostateczne rezultaty ewaluacji wewnętrznej i rekomendacje do dalszej pracy.

A. Mocne strony.

B. Słabe strony.

C. Rekomendacje, które należy uwzględnić w planowaniu dalszych działań.

10.Formy/ sposoby/ upowszechniania raportu.

11.Strategia działań w celu podniesienia jakości pracy w ewaluowanym obszarze.

12.Załączniki.

***

1. Wstęp: 

Prezentowany raport jest wynikiem przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej w Gminnym Przedszkolu w Kołczygłowach przez powołany zespół.

Ewaluacja dotyczyła wymagania:

Przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju.

2. Przedmiotem ewaluacji było badanie:

Ocena działań:

Czy współpraca przedszkola ze środowiskiem lokalnym służy jego rozwojowi?

3. Celem ewaluacji było:

- Pozyskanie informacji na temat:

   Czy przedszkole skutecznie współpracuje ze środowiskiem lokalnym?

- Sformułowanie wniosków do dalszej pracy.

4. Przedstawiono także pytania kluczowe:

1. Czy przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym oraz instytucjami działającymi w środowisku lokalnym?

2. Czy w działaniach przedszkola uwzględnia się potrzeby środowiska lokalnego?

3. Czy współpraca ze środowiskiem lokalnym wpływa na rozwój przedszkola?

4. Czy współpraca przedszkola ze środowiskiem oraz  instytucjami działającymi w środowisku lokalnym wpływa korzystnie na rozwój dzieci?

 

5. Do zebrania danych wykorzystano metody:

  • ankieta dla rodziców
  • ankieta dla nauczycieli
  • ankieta wywiadu z dziećmi
  • analiza dokumentów przedszkolnych
  • ankieta wywiadu z dyrektorem

6. Respondenci/ źródła pozyskania informacji:

  • rodzice
  • nauczyciele
  • dzieci
  • dokumentacja
  • dyrektor
  • kwestionariusz ankiety, wywiadu, analizy dokumentów

7. Kryteria ewaluacji

  1. 1.      Przedszkole rozpoznaje zasoby własne oraz środowiska lokalnego i na tej podstawie podejmuje inicjatywy na rzecz ich wzajemnego rozwoju.
  2. 2.      Współpraca przedszkola z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym wpływa korzystnie na rozwój dzieci i przedszkola.

8. Opracowanie zbiorowe wyników ankiet

A. Opracowanie zbiorowe wyników ankiet przeprowadzonych wśród rodziców.

Ilość ankietowanych – 23 osoby

Ilość wypełnionych ankiet – 14

ANKIETA DLA RODZICÓW 

Przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju.

  1. W jaki sposób przedszkole współpracuje z instytucjami środowiska lokalnego?

Przedszkole bierze udział w:

  • uroczystościach - 14
  • konkursach - 13
  • wycieczkach - 5
  • spotkaniach z ciekawymi ludźmi - 6
  • akcjach charytatywnych - 9
  • kiermaszach - 4
  • piknikach - 2
  • inne - 0
  1. Z jakimi instytucjami działającymi w środowisku współpracuje przedszkole?
  • Biblioteka - 9
  • Policja - 14
  • Straż pożarna - 14
  • Przedsiębiorcami (wycieczki do różnych firm i zakładów) - 3
  • Zakłady pracy rodziców - 2
  • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna – 6
  • Centrum Pomocy Rodzinie - 2
  • Służba zdrowia –10
  • Wyższe Szkoły Pedagogiczne – 0
  • Szkoły zawodowe - 0
  • Szkoła Podstawowa - 9
  • Parafia - 4
  • Urząd Gminy - 9
  • inne - 0

3. Jakie zdaniem Pana/i korzyści przynosi współpraca ze środowiskiem lokalnym dla dzieci oraz przedszkola?

Dla dzieci 

  • nabywanie nowych doświadczeń, wiedzy, umiejętności - 14
  • rozwijanie zainteresowań - 8
  • uczenie kreatywnego, twórczego myślenia - 8
  • wspieranie uzdolnień - 8
  • nabywanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych -9
  • poznanie środowiska przyrodniczego - 8
  • rozbudzanie aktywności poznawczej i twórczej - 7
  • inne - 0

Dla przedszkola 

  • promocja placówki w środowisku lokalnym - 8
  • pozytywny wizerunek przedszkola w środowisku - 10
  • uczestnictwo w życiu społecznym, kulturalnym - 6
  • nawiązanie  współpracy ze środowiskiem lokalnym - 3
  • poprawa stanu bezpieczeństwa placówki - 12
  • podnoszenie jakości pracy przedszkola - 11
  • inne - 0

4. Czy jest Pan/i zadowolony(-a) ze stosowanych w przedszkolu sposobów współpracy ze  środowiskiem lokalnym?

      TAK - 14           NIE - 0    

5. Czy bierze Pan/i udział w akcjach organizowanych przez przedszkole z instytucjami lokalnymi?  

      TAK - 12          NIE - 2

6. W jakich działaniach współpracy przedszkola ze środowiskiem lokalnym w przyszłości chciałby (chciałaby) Pan/ i brać udział?

  • akcje charytatywne
  • uroczystości
  • pikniki,
  • wycieczki
  • występy dzieci

Podsumowanie ankiety skierowanej do rodziców.

Zdaniem rodziców przedszkole współpracuje ze środowiskiem oraz instytucjami lokalnymi a w szczególności z policją, strażą pożarną, ośrodkiem zdrowia, co zdaniem rodziców wpływa na bezpieczeństwo dzieci. Według rodziców przedszkole organizuje różnego rodzaju formy współpracy, z czego najczęściej wymieniali uroczystości. Owa współpraca przynosi korzyści dla rozwoju przedszkola oraz dzieci. Rodzice są zadowoleni ze sposobów współpracy przedszkola ze środowiskiem lokalnym i w przyszłości chcieliby uczestniczyć w owej współpracy poprzez między innymi: akcje charytatywne, uroczystości, pikniki rodzinne, wycieczki, występy dzieci.

B. Opracowanie zbiorowe wyników ankiety przeprowadzonej wśród nauczycieli.

Ankieta została przeprowadzona wśród 7 nauczycieli.

ANKIETA DLA NAUCZYCIELI

Przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju.

  1. Czy przedszkole integruje się ze środowiskiem lokalnym, współorganizując różnego rodzaju przedsięwzięcia?

       Tak - 7

       Nie - 0

       nie potrafię powiedzieć - 0

  1. Jakie formy współpracy ze środowiskiem lokalnym podejmowała/podejmował Pani/Pan w ciągu ostatnich dwóch, trzech lat? Proszę wymienić.

Tu nauczyciele wymieniali:

  • spotkanie z policjantem – 5
  • występ na Święto Niepodległości –  4
  • udział w Mikołajkach – 4
  • spotkanie ze strażakami – 5
  • udział w konkursach – 6
  • udział w akcjach charytatywnych – 4
  • uroczystości - 3
  1. Z jakimi osobami lub instytucjami nawiązała/nawiązał Pani/Pan współpracę w ciągu ostatnich dwóch, trzech lat?
  • Gminny Ośrodek Kultury – 7
  • Ośrodek zdrowia – 6
  • Ochotnicza Straż Pożarna – 6
  • Komisariat Policji – 6
  • Biblioteka Publiczna – 6
  • Stacja Sanitarno -Epidemiologiczna – 3
  • Schronisko dla zwierząt – 3
  • Gminny Ośrodek Pomocy społecznej – 1
  • Urząd Gminy - 1
  1. Czy dzieci chętnie biorą udział w podejmowanych przez Panią/Pana inicjatywach opartych na współpracy ze środowiskiem lokalnym?

TAK - 7              NIE - 0

  1. W jaki sposób działania podejmowane na rzecz środowiska lokalnego wpływają na rozwój dzieci?

Dziecko staje się:

  • sumienne i obowiązkowe - 6
  • kreatywne - 6
  • otwarte - 7
  • śmiałe - 7
  • aktywne - 7
  • komunikatywne - 6
  • pokonujące trudności - 6
  • inne - 0

Dziecko:

  • nawiązuje  kontakty społeczne - 7
  • potrafi zachować się w miejscu publicznym - 7  
  • poszerza swoją wiedzę - 7
  • poznaje różne środowiska - 6
  • rozwija zainteresowania, umiejętności, zdolności - 6
  • inne - 0

Dziecko uczy się:

  • współodpowiedzialności i współpracy z drugą osobą - 7
  • pokonywania lęku - 7
  • odporności emocjonalnej - 7
  • indywidualności - 6
  • ciekawości świata - 6
  • świadomości zagrożeń - 6
  • świadomego wyboru - 6
  • podejmowania decyzji - 6
  • inne -0
  1. Jakie korzyści dla przedszkola wynikają ze  współpracy ze środowiskiem lokalnym?
  • promocja placówki - 7
  • pozyskiwanie sponsorów - 4
  • poznanie środowiska - 7
  • spotkania z przedstawicielami różnych zawodów - 7
  • integracja społeczności lokalnej - 6
  • współpraca ze środowiskiem pozytywnie wpływa na wizerunek przedszkola - 7
  • uatrakcyjnienie edukacji - 7
  • lepsza jakość wychowania przedszkolnego - 6
  • kształtowanie poczucia tożsamości i przynależności lokalnej dzieci - 7
  • rozwijanie talentów i zainteresowań u dzieci - 7
  • wymiana doświadczeń i możliwość konsultacji ze specjalistami - 6
  • kształtowanie pożądanych postaw społecznych - 6
  • poprawa bezpieczeństwa dzieci - 7
  • możliwość zaprezentowania swoich talentów w środowisku - 7
  • zaangażowanie rodziców - 7
  • inne - 0
  1. Czy Pani zdaniem rodzice chętnie uczestniczą we współpracy przedszkola ze środowiskiem lokalnym?

TAK - 7       NIE - 0

  1. Czy przedszkole jest pozytywnie ocenianie przez środowisko lokalne?

TAK - 7       NIE - 0

Podsumowują ankiety przeprowadzone wśród nauczycieli można stwierdzić, że nauczyciele współpracują ze środowiskiem i instytucjami lokalnymi. Według nauczycieli owa współpraca przynosi pozytywne efekty dla promocji przedszkola oraz rozwoju dzieci. Nauczyciele twierdzą, że rodzice chętnie biorą udział we współpracy przedszkola ze środowiskiem oraz instytucjami lokalnymi. Według przeprowadzonych ankiet wśród nauczycieli wynika, że dużą uwagę przywiązuje się do współpracy ze środowiskiem lokalnym oraz instytucjami, które mają duży wpływ na poprawę jakości nauczania a w szczególności na bezpieczeństwo przebywających w przedszkolu dzieci.

C. Zbiorcze opracowanie wyników przeprowadzonego wywiadu wśród dzieci.

W wywiadzie uczestniczyło 23 dzieci 6-letnich

1.Czy lubisz chodzić do przedszkola? 

na 23 pytanych dzieci:

- 22 odpowiedziało –Tak

-  1 odpowiedziało – Nie wiem.

2. Czy lubisz brać udział w zajęciach organizowanych w przedszkolu? 

na 23 pytanych dzieci:

- 21 odpowiedziało –Tak

-  1 odpowiedziało – Nie

-  1 dziecko się nie wypowiedziało

3. Które z zajęć najbardziej lubisz?

na 23 pytanych dzieci:

  • zabawy ruchowo – taneczne – 3
  • udział w uroczystościach – 18
  • udział w występach – 23
  • spotkania z ciekawymi ludźmi –12
  • wycieczki – 23
  • spacery – 23
  • wszystkie zajęcia - 6

4. Kiedy bierzesz udział w występach, uroczystościach, spotkaniach, wycieczkach, co odczuwasz?

  • radość – 23
  • zawstydzenie – 1
  • zaciekawienie – 16
  • spełnienie swoich marzeń i potrzeb – 7
  • nic nie czuje – 0

Podsumowując wywiad przeprowadzony wśród dzieci można stwierdzić, że dzieci lubią chodzić do przedszkola i brać udział w różnych formach współpracy przedszkola ze środowiskiem lokalnym. Dzieci czerpią radość i zadowolenie z brania udziału w różnych formach działalności przedszkola na rzecz współpracy ze środowiskiem lokalnym.

D. Zbiorcze opracowanie wyników analizy dokumentacji.

Podsumowując dokonaną analizę dokumentów można stwierdzić, że w każdej grupie wiekowej zwraca się uwagę na aktywność dzieci oraz przydzielone nauczycielom zadania związane ze współpracą na rzecz środowiska i organizacji lokalnych. Plany miesięczne uwzględniają współpracę ze środowiskiem lokalnym. Nauczycielki planując pracę uwzględniają różnorodne sfery rozwoju dzieci. Ponadto uwzględniają indywidualne możliwości i zainteresowania dzieci. We wszystkich dziennikach można zauważyć, że zapis realizowanych zadań uwzględnia współpracę ze środowiskiem lokalnym. Po zapoznaniu się ze zgromadzonymi dyplomami oraz wyróżnieniami można zdecydowanie stwierdzić, że dzieci w naszej placówce niezależnie od wieku, chętnie biorą udział w konkursach różnego typu i na różnych szczeblach. Ponadto rodzice są chętni do udzielania pomocy dotyczącej współpracy przedszkola ze środowiskiem lokalnym. Harmonogramy opracowane przez nauczycielki dotyczące współpracy z rodziną oraz środowiskiem lokalnym wskazują na zaangażowanie wychowawców w działania mające na celu rozwój przedszkola oraz dzieci w różnych obszarach rozwoju.

E. Zbiorcze opracowanie wyników przeprowadzonego wywiadu.

Przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju – wywiad z dyrektorem.

  1. 1.      Koncepcja pracy przedszkola wskazuje na potrzebę współpracy przedszkola ze środowiskiem lokalnym.

Tak/Nie

  1. 2.      W jaki sposób koncepcja pracy przedszkola opisuje zadania nauczycieli w zakresie współpracy ze środowiskiem lokalnym?

Realizacja zadań ma następujące formy:

  1. zebrania ogólne i zebrania grupowe,
  2. zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci,
  3. konsultacje i porady indywidualne,
  4. kącik dla rodziców (informacje, eksponowanie prac),
  5. organizacja dni otwartych i zajęć otwartych dla rodziców,
  6. organizacja szkoleń, warsztatów zwiększających umiejętności wychowawcze rodziców,
  7. organizacja uroczystości, koncertów, konkursów, w tym włączenie rodziców do organizacji imprez przedszkolnych,
  8. angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola i poszczególnych grup.

W przedszkolu działa rada rodziców, wspierająca działalność placówki. Rodzice są naszymi sojusznikami, a nasze działania są skoordynowane. 

Przedszkole podejmuje inicjatywy na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego, a także odpowiada na jego potrzeby.

Placówka współpracuje z instytucjami działającymi na rzecz dzieci, a także promującymi zachowania przyjazne przyrodzie oraz zajmującymi się kulturą i tradycją. Krąg partnerów zewnętrznych poszerza się i wynika nie tylko z potrzeb przedszkola, ale także z potrzeb środowiskowych.

Przedszkole podkreśla swoją odrębność poprzez wypracowane tradycje własne. Kalendarz wydarzeń przedszkolnych i uroczystości pozostaje w ścisłym związku z tradycjami lokalnymi, narodowymi, a także potrzebami środowiskowymi. Nasze tradycje to m.in.:

  • pasowanie na przedszkolaka,
  • poranek z okazji 11 Listopada - Święto Niepodległości,
  • sprzątanie świata z okazji Dnia Ziemi,
  • Mikołajki,
  • spotkanie z okazji świąt Bożego Narodzenia,
  • Bal karnawałowy,
  • biesiada z Babcią i Dziadkiem,
  • wycieczka tematyczna  grupy najstarszej,
  • Dzień Matki,
  • Dzień Dziecka – przedszkolne igrzyska sportowe.

W środowisku lokalnym przedszkole promuje swoje działania, zdrowie, ekologię, a także wartość tradycji zarówno lokalnych, jak i narodowy.

  1. 3.      Czy programy wychowania przedszkolnego wskazują na potrzebę współpracy nauczycieli przedszkola ze środowiskiem lokalnym?

Tak/Nie

Proszę podać przykłady:

1.Program angażuje do działania rodziców, środowisko lokalne oraz instytucje samorządowe.

2.Zajęcia przedszkolne mogą odbywać się również w miejscach użyteczności publicznej np. sklep, komenda, straży pożarnej, policji, stadion, kino, teatr.

3.Organizowanie spacerów i wycieczek. Spotkania z ciekawymi ludźmi.

4.Stwarzanie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa dziecka w życiu przedszkola i w środowisku społecznym.

  1. 4.      Czy programy realizowane w przedszkolu uwzględniają potrzeby środowiska lokalnego?

Tak/Nie

  1. 5.      Czy współpraca jest systematyczna?

Tak/Nie

Proszę podać przykłady wzajemnych korzyści wynikających ze współpracy przedszkola ze środowiskiem lokalnym:

- poszerzenie wiedzy dzieci o otaczającym je świecie,

- rozwój empatii u dzieci,

- rozwój zdolności interpersonalnych u dzieci,

- rozwój talentów dzieci,

- uatrakcyjnienie pobytu dzieci w przedszkolu,

- rozwój zainteresowań dzieci,

- rozwój tolerancji oraz integracji,

- rozwój postaw prospołecznych u dzieci,

- poprawę zdolności percepcyjno-motorycznych u dzieci,

- poznanie przez dzieci środowiska lokalnego,

- wzrost wrażliwości dzieci na potrzeby innych,

- możliwość zaprezentowania się na szerszym forum, np. poprzez udział w konkursach,

- wzrost świadomości dzieci o konieczności niesienia pomocy innym,

- podniesienie jakości procesu wychowawczo- dydaktycznego oraz terapii dzieci,

- zapoznanie dzieci z różnymi sposobami i możliwościami niesienia pomocy.

Podsumowując ankietę wywiadu można stwierdzić, że koncepcja pracy przedszkola wskazuje na potrzebę współpracy ze środowiskiem lokalnym oraz opisuje zadania nauczycieli w zakresie owej współpracy między innymi takie, jak: zebrania, konsultacje, kąciki dla rodziców, organizacja różnych uroczystości. Przedszkole posiada również swoje własne tradycje (zawarte w kalendarzu wydarzeń przedszkolnych), które są związane z potrzebami środowiska lokalnego np.: Święto Niepodległości. Programy wychowania przedszkolnego uwzględniają i wskazują na potrzebę współpracy nauczycieli i przedszkola ze środowiskiem lokalnym poprzez między innymi wycieczki i spotkania z ciekawymi ludźmi. Korzyści jakie wypływają z owej współpracy to przede wszystkim: poszerzenie wiedzy dzieci, uatrakcyjnienie pobytu dziecka w przedszkolu, podniesienie jakości procesu wychowawczo-dydaktycznego.

9. Ostateczne rezultaty ewaluacji wewnętrznej, mocne i słabe strony, wnioski oraz rekomendacje do dalszej pracy.

Rezultaty – odpowiedzi na pytania kluczowe

1. Czy przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym oraz instytucjami działającymi w środowisku lokalnym?

     Według wyników wynikających z przeprowadzonych ankiet wśród nauczycieli, rodziców, dzieci, wywiadu z dyrektorem oraz analizy dokumentacji, przedszkole współpracuje ze środowiskiem oraz instytucjami lokalnymi.

2. Czy w działaniach przedszkola uwzględnia się potrzeby środowiska lokalnego?

     W działaniach przedszkola uwzględnia się potrzeby środowiska lokalnego oraz instytucji lokalnych i w miarę  możliwości się je realizuje i zaspakaja.

3. Czy współpraca ze środowiskiem lokalnym wpływa na rozwój przedszkola?

      Z przeprowadzonych badań wynika, iż współpraca ze środowiskiem lokalnym wpływa na rozwój przedszkola i jego znaczenie w środowisku lokalnym.

4. Czy współpraca przedszkola z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku   wpływa korzystnie na rozwój dzieci?

Według ankietowanych współpraca przedszkola z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku wpływa korzystnie na rozwój dzieci. Uczy je między innymi: postaw bezpieczeństwa, zachowania w sytuacjach trudnych, zaufania, udzielania pomocy innym. Kształci postawy ekologiczne. Poszerza wiedzę i potrzebę jej zdobywania. Rozwija zdolności, zainteresowania dzieci oraz komunikatywność, obowiązkowość i zaangażowanie. Przygotowuje dzieci do pełnienia przyszłych obowiązków.

  1. Mocne strony.

1.Dzieci chętnie chodzą do przedszkola, podejmują różnorodne formy aktywności, okazują swoje zadowolenie z zajęć, w których uczestniczą w przedszkolu na rzecz współpracy ze środowiskiem lokalnym. 

2. Nauczyciele stosują różne metody oraz formy współpracy na rzecz środowiska lokalnego.

3.Rodzice widzą potrzebę współpracy ze środowiskiem lokalnym.

4.Wzajemna współpraca wpływa korzystnie na przedszkole oraz środowisko lokalne.

  1. Słabe strony.

Brak.

C. Rekomendacje, które należy uwzględnić w planowaniu działań oraz dalszych kierunków rozwoju przedszkola.

Wnioski:

1.Przedszkole w sposób celowy oraz zaplanowany współpracuje z różnymi instytucjami oraz środowiskiem lokalnym.

2.Współpraca przedszkola ze środowiskiem lokalnym  oraz instytucjami wpływa pozytywnie na ich wzajemny rozwój oraz rozwój dzieci.

10. Formy/ sposoby/ upowszechniania raportu.

Umieszczenie raportu w dokumentacji przedszkolnej oraz na stronie internetowej.

11. Strategia działań w celu podniesienia jakości pracy w ewaluowanym obszarze.

Nie wymaga.

12. Załączniki:

załącznik nr 1 - Ankieta dla rodziców.

załącznik nr 2 - Ankieta dla nauczycieli.

załącznik nr 3 - Kwestionariusz wywiadu wśród dzieci.

załącznik nr 4 – Kwestionariusz wywiadu z dyrektorem.

 

Załącznik nr 1.

 

ANKIETA DLA RODZICÓW

Przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju – ankieta dla rodziców

Szanowni Państwo,

prosimy o wypełnienie ankiety, której celem jest pozyskane informacji dotyczącej współpracy przedszkola z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym. Ankieta jest anonimowa. Zbiorcze wyniki zostaną przedstawione w Raporcie Ewaluacji Wewnętrznej Placówki w roku szkolnym 2020/2021 i posłużą doskonaleniu pracy przedszkola.

 

1. W jaki sposób przedszkole współpracuje z instytucjami środowiska lokalnego? Proszę podkreślić wybrane odpowiedzi:

Przedszkole bierze udział w:

  • uroczystościach,
  • konkursach,
  • wycieczkach,
  • spotkaniach z ciekawymi ludźmi, 
  • akcjach charytatywnych, 
  • kiermaszach,
  • piknikach,
  • inne: ……………………………………………………………………………………

2. Z jakimi instytucjami działającymi w środowisku współpracuje przedszkole? Proszę podkreślić wybrane odpowiedzi:

  • Biblioteka
  • Policja
  • Straż pożarna
  • Przedsiębiorcami (wycieczki do różnych firm i zakładów)
  • Zakłady pracy rodziców
  • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna 
  • Służba zdrowia 
  • Szkoła Podstawowa
  • Parafia
  • Urząd Gminy
  • inne:……………………………………………………………………………………

3. Jakie zdaniem Pana/i korzyści przynosi współpraca ze środowiskiem lokalnym dla dzieci oraz przedszkola? Proszę podkreślić wybrane odpowiedzi:

Dla dzieci 

  • nabywanie nowych doświadczeń, wiedzy, umiejętności; 
  • rozwijanie zainteresowań; 
  • uczenie kreatywnego, twórczego myślenia; 
  • wspieranie uzdolnień; 
  • nabywanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych;
  • poznanie środowiska przyrodniczego; 
  • rozbudzanie aktywności poznawczej i twórczej; 
  • inne: ……………………………………………………………………………………..

Dla przedszkola 

  • promocja placówki w środowisku lokalnym,
  • pozytywny wizerunek przedszkola w środowisku,
  • uczestnictwo w życiu społecznym, kulturalnym,
  • nawiązanie  współpracy ze środowiskiem lokalnym,
  • poprawa stanu bezpieczeństwa placówki,
  • podnoszenie jakości pracy przedszkola,
  • inne: ……………………………………………………………………………………

4. Czy jest Pan/i zadowolony(-a) ze stosowanych w przedszkolu sposobów współpracy ze  środowiskiem lokalnym?

      TAK             NIE            

5. Czy bierze Pan/i udział w akcjach organizowanych przez przedszkole z instytucjami lokalnymi?  

      TAK             NIE

6. W jakich działaniach współpracy przedszkola ze środowiskiem lokalnym w przyszłości chciałby (chciałaby) Pan/ i brać udział?

…………………………………………………………………………………………………...

Dziękujemy za wypełnienie ankiety

 Załącznik nr 2

 

ANKIETA DLA NAUCZYCIELI

Przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju – ankieta dla nauczycieli

Szanowni Państwo,

prosimy o wypełnienie ankiety, której celem jest pozyskane informacji dotyczącej współpracy przedszkola z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym. Ankieta jest anonimowa. Zbiorcze wyniki zostaną przedstawione w Raporcie Ewaluacji Wewnętrznej Placówki w roku szkolnym 2020/2021 i posłużą doskonaleniu pracy przedszkola.

 

  1. Czy przedszkole integruje się ze środowiskiem lokalnym, współorganizując różnego rodzaju przedsięwzięcia?

       tak

       nie

       nie potrafię powiedzieć

  1. Jakie formy współpracy ze środowiskiem lokalnym podejmowała/podejmował Pani/Pan w ciągu ostatnich trzech lat? Proszę wymienić.

............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

  1. Z jakimi osobami lub instytucjami nawiązała/nawiązał Pani/Pan współpracę w ciągu ostatnich dwóch, trzech lat?

............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

  1. Czy dzieci chętnie biorą udział w podejmowanych przez Panią/Pana inicjatywach opartych na współpracy ze środowiskiem lokalnym?

TAK               NIE

  1. W jaki sposób działania podejmowane na rzecz środowiska lokalnego wpływają na rozwój dzieci?

Dziecko staje się:

  • sumienne i obowiązkowe,
  • kreatywne,
  • otwarte,
  • śmiałe,
  • aktywne,
  • komunikatywne,
  • pokonujące trudności,
  • inne:……………………………………………………………………………………...

Dziecko:

  • nawiązuje  kontakty społeczne,
  • potrafi zachować się w miejscu publicznym,  
  • poszerza swoją wiedzę,
  • poznaje różne środowiska,
  • rozwija zainteresowania, umiejętności, zdolności,  
  • inne:……………………………………………………………………………………...

Dziecko uczy się:

  • współodpowiedzialności i współpracy z drugą osobą
  • pokonywania lęku,
  • odporności emocjonalnej,
  • indywidualności,
  • ciekawości świata,
  • świadomości zagrożeń,
  • świadomego wyboru,
  • podejmowania decyzji,
  • inne:……………………………………………………………………………………...
  1. Jakie korzyści dla przedszkola wynikają ze  współpracy ze środowiskiem lokalnym?
  • promocja placówki, 
  • pozyskiwanie sponsorów, 
  • poznanie środowiska,
  • spotkania z przedstawicielami różnych zawodów, 
  • integracja społeczności lokalnej, 
  • współpraca ze środowiskiem pozytywnie wpływa na wizerunek przedszkola,  
  • uatrakcyjnienie edukacji, 
  • lepsza jakość wychowania przedszkolnego, 
  • kształtowanie poczucia tożsamości i przynależności lokalnej dzieci,
  • rozwijanie talentów i zainteresowań u dzieci, 
  • wymiana doświadczeń i możliwość konsultacji ze specjalistami, 
  • kształtowanie pożądanych postaw społecznych, 
  • poprawa bezpieczeństwa dzieci, 
  • możliwość zaprezentowania swoich talentów w środowisku, 
  • zaangażowanie rodziców,
  • inne:……………………………………………………………………………………...

 

  1. Czy Pani zdaniem rodzice chętnie uczestniczą we współpracy przedszkola ze środowiskiem lokalnym?

      TAK          NIE

  1. Czy przedszkole jest pozytywnie ocenianie przez środowisko lokalne?

TAK          NIE

Dziękujemy za wypełnienie ankiet

 

Załącznik nr 3

Arkusz wywiadu przeprowadzonego wśród dzieci.

1.Czy lubisz chodzić do przedszkola? 

Tak

Nie

2. Czy lubisz brać udział w zajęciach organizowanych w przedszkolu?

Tak

 

Nie

3. Które z zajęć najbardziej lubisz?

  • zabawy ruchowo – taneczne
  • udział w uroczystościach
  • udział w występach
  • spotkania z ciekawymi ludźmi
  • wycieczki
  • spacery
  • wszystkie zajęcia

4. Kiedy bierzesz udział w występach, uroczystościach, spotkaniach, wycieczkach, co odczuwasz?:

  • radość
  • zawstydzenie
  • zaciekawienie
  • spełnienie swoich marzeń i potrzeb
  • nic nie czuje

 Dziękujemy.

Załącznik nr 4

Arkusz wywiadu przeprowadzonego z dyrektorem.

Przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju.

1.Koncepcja pracy przedszkola wskazuje na potrzebę współpracy przedszkola ze środowiskiem lokalnym.

Tak/Nie

2.W jaki sposób koncepcja pracy przedszkola opisuje zadania nauczycieli w zakresie współpracy ze środowiskiem lokalnym?

Realizacja zadań ma następujące formy:

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

Przedszkole podkreśla swoją odrębność poprzez wypracowane tradycje własne.

Nasze tradycje to m.in.:

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

3.Czy programy wychowania przedszkolnego wskazują na potrzebę współpracy nauczycieli przedszkola ze środowiskiem lokalnym?

Tak/Nie

Proszę podać przykłady:

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

4.Czy programy realizowane w przedszkolu uwzględniają potrzeby środowiska lokalnego?

Tak/Nie

5.Czy współpraca jest systematyczna?

Tak/Nie

Proszę podać przykłady wzajemnych korzyści wynikających ze współpracy przedszkola ze środowiskiem lokalnym:

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Dziękujemy.

 

Raport sporządziła:

mgr D. Knitter