Kołczygłowy, dnia 10.01.2019 r.
RAPORT
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
GMINNEGO PRZEDSZKOLA W KOŁCZYGŁOWACH
W ROKU SZKOLNYM 2018/2019
1. Wstęp.
2. Przedmiot ewaluacji.
3. Cel ewaluacji.
4. Pytania kluczowe.
5. Metody pracy.
6. Respondenci/ źródła pozyskania informacji.
7. Kryteria ewaluacji.
8. Opracowanie zbiorowe wyników ankiet.
A. Opracowanie zbiorowe wyników ankiet przeprowadzonych wśród rodziców.
B. Opracowanie zbiorowe wyników ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli.
C. Opracowanie wyników przeprowadzonego wywiadu wśród dzieci.
D. Zbiorcze opracowanie analizy dokumentów przedszkolnych.
9. Ostateczne rezultaty ewaluacji wewnętrznej i rekomendacje do dalszej pracy.
A. Mocne strony.
B. Słabe strony.
C. Rekomendacje, które należy uwzględnić w planowaniu dalszych działań.
10.Formy/ sposoby/ upowszechniania raportu.
11.Strategia działań w celu podniesienia jakości pracy w ewaluowanym obszarze.
12.Załączniki.
***
1. Wstęp:
Prezentowany raport jest wynikiem przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej w Gminnym Przedszkolu w Kołczygłowach przez powołany zespół.
Ewaluacja dotyczyła wymagania nr 3 w odniesieniu do przedszkola - Dzieci są aktywne.
2. Przedmiotem ewaluacji było badanie:
Ocena działań przedszkola w zakresie skutecznego zachęcania dzieci do aktywności.
3. Celem ewaluacji było:
- Pozyskanie informacji na temat: Czy przedszkole skutecznie zachęca dzieci do aktywności?
- Sformułowanie wniosków do dalszej pracy.
4. Przedstawiono, także pytania kluczowe:
1. Czy dziecko chętnie uczestniczy w zajęciach prowadzonych w ciągu dnia w przedszkolu?
2. Które sytuacje pobytu dziecka w przedszkolu sprzyjają wytwarzaniu jego aktywności?
3. Jakie działania podejmuje nauczyciel, by dzieci były aktywne?
4. Jakie formy aktywności preferowane są przez dzieci?
5. Czy dzieci prezentują swoje umiejętności?
5. Do zebrania danych wykorzystano metody:
- ankieta dla rodziców;
- ankieta dla nauczycieli;
- kwestionariusz wywiadu dla dzieci;
- analiza dokumentów przedszkolnych.
6. Respondenci/ źródła pozyskania informacji:
- rodzice,
- nauczyciele,
- dzieci,
- dokumentacja;
- kwestionariusz ankiety, wywiadu, analizy dokumentów.
7. Kryteria ewaluacji
- W przedszkolu skutecznie zachęca się dzieci do podejmowania różnorodnych aktywności.
- W przedszkolu skutecznie zachęca się dzieci do samodzielności.
- Przedszkole umożliwia dzieciom inicjowanie i realizowanie działań na rzecz własnego rozwoju oraz uczestniczenie w działaniach na rzecz społeczności lokalnej.
8. Opracowanie zbiorowe wyników ankiet
A. Opracowanie zbiorowe wyników ankiet przeprowadzonych wśród rodziców.
Ilość ankietowanych – 25 osób
Ilość wypełnionych ankiet – 19
ANKIETA DLA RODZICÓW - ,,Dzieci są aktywne”.
- Czy Pani/a zdaniem dziecko chętnie chodzi do przedszkola?
TAK - 18 NIE - 1
- Czy Pani/a zdaniem przedszkole stwarza odpowiednie warunki do poszerzania aktywności własnej dziecka?
TAK – 18 NIE - 1
- Co według Pani/a aktywizuje dzieci do podejmowania działania:
- tworzenie kącików zabaw - 8
- otwartość na pomysły dzieci - 11
- udział dzieci w konkursach - 11
- włącznie dzieci w uroczystości przedszkolne i lokalne - 10
- dostosowanie zajęć i zadań do możliwości dzieci - 11
- wskazywanie mocnych cech dziecka - 10
- zachęcanie dzieci do działania - 11
- stwarzanie miłej atmosfery - 12
- organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi - 11
- realizacja programów - 9
- inne:
- indywidualne podejście do każdego dziecka
- W jaki sposób Pani/a zdaniem nauczyciel aktywizuje dzieci do podejmowania działań?
Poprzez:
- ciekawy temat - 9
- atrakcyjne pomoce - 9
- dostosowanie zadań do możliwości dzieci - 11
- tworzenie życzliwej atmosfery - 16
- możliwość wykazania się samodzielnością i pomysłowością - 14
- odpowiednio dobrane metody i formy do pracy z dzieckiem - 13
- inne:
- cierpliwe wysłuchanie dzieci i danie szans na wypowiedź,
- spokojne podejście do dziecka,
- otwartość na pomysły dziecka.v
2. Przedmiotem ewaluacji było badanie:
Ocena działań przedszkola w zakresie skutecznego zachęcania dzieci do aktywności.
3. Celem ewaluacji było:
- Pozyskanie informacji na temat: Czy przedszkole skutecznie zachęca dzieci do aktywności?
- Sformułowanie wniosków do dalszej pracy.
4. Przedstawiono także pytania kluczowe:
1. Czy dziecko chętnie uczestniczy w zajęciach prowadzonych w ciągu dnia w przedszkolu?
2. Które sytuacje pobytu dziecka w przedszkolu sprzyjają wytwarzaniu jego aktywności?
3. Jakie działania podejmuje nauczyciel, by dzieci były aktywne?
4. Jakie formy aktywności preferowane są przez dzieci?
5. Czy dzieci prezentują swoje umiejętności?
5. Do zebrania danych wykorzystano metody:
- ankieta dla rodziców;
- ankieta dla nauczycieli;
- kwestionariusz wywiadu dla dzieci;
- analiza dokumentów przedszkolnych.
6. Respondenci/ źródła pozyskania informacji:
- rodzice,
- nauczyciele,
- dzieci,
- dokumentacja;
- kwestionariusz ankiety, wywiadu, analizy dokumentów.
7. Kryteria ewaluacji
- W przedszkolu skutecznie zachęca się dzieci do podejmowania różnorodnych aktywności.
- W przedszkolu skutecznie zachęca się dzieci do samodzielności.
- Przedszkole umożliwia dzieciom inicjowanie i realizowanie działań na rzecz własnego rozwoju oraz uczestniczenie w działaniach na rzecz społeczności lokalnej.
8. Opracowanie zbiorowe wyników ankiet
A. Opracowanie zbiorowe wyników ankiet przeprowadzonych wśród rodziców.
Ilość ankietowanych – 25 osób
Ilość wypełnionych ankiet – 19
ANKIETA DLA RODZICÓW - ,,Dzieci są aktywne”.
- Czy Pani/a zdaniem dziecko chętnie chodzi do przedszkola?
TAK - 18 NIE - 1
- Czy Pani/a zdaniem przedszkole stwarza odpowiednie warunki do poszerzania aktywności własnej dziecka?
TAK – 18 NIE - 1
- Co według Pani/a aktywizuje dzieci do podejmowania działania:
- tworzenie kącików zabaw - 8
- otwartość na pomysły dzieci - 11
- udział dzieci w konkursach - 11
- włącznie dzieci w uroczystości przedszkolne i lokalne - 10
- dostosowanie zajęć i zadań do możliwości dzieci - 11
- wskazywanie mocnych cech dziecka - 10
- zachęcanie dzieci do działania - 11
- stwarzanie miłej atmosfery - 12
- organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi - 11
- realizacja programów - 9
- inne:
- indywidualne podejście do każdego dziecka
- W jaki sposób Pani/a zdaniem nauczyciel aktywizuje dzieci do podejmowania działań?
Poprzez:
- ciekawy temat - 9
- atrakcyjne pomoce - 9
- dostosowanie zadań do możliwości dzieci - 11
- tworzenie życzliwej atmosfery - 16
- możliwość wykazania się samodzielnością i pomysłowością - 14
- odpowiednio dobrane metody i formy do pracy z dzieckiem - 13
- inne:
- cierpliwe wysłuchanie dzieci i danie szans na wypowiedź,
- spokojne podejście do dziecka,
- otwartość na pomysły dziecka.
-
-
-
5. Jakie formy aktywności Pani/a dziecko lubi najbardziej:
- językowe (zabawy słowem) - 5
- muzyczne - 12
- przyrodnicze - 6
- matematyczne - 6
- plastyczne - 10
- ruchowe - 16
- taneczne - 7
- teatr, inscenizacje - 9
- swobodne zabawy w sali - 16
- swobodne zabawy na placu zabaw - 14
- udział w uroczystościach przedszkolnych i lokalnych - 11
- udział w konkursach - 9
- inne: brak propozycji
6. Proszę zaznaczyć, w jaki sposób Pani/a dziecko mogło zaprezentować swoją aktywność i zdobyte umiejętności:
- w organizowanych konkursach - 9
- w występach przedszkolnych - 16
- w występach dla środowiska lokalnego - 11
- poprzez wykonanie prac plastycznych (malowanie, rysowanie, itp.) - 15
- inne: brak propozycji
Podsumowując ankietę skierowaną do rodziców można stwierdzić, że:
- Dzieci bardzo chętnie chodzą do przedszkola. Zdaniem rodziców wpływ na to ma: miła i życzliwa atmosfera, rodzaj zajęć w przedszkolu oraz dostosowanie ich do możliwości dzieci, zabawy organizowane w przedszkolu, stwarzanie warunków do realizacji pomysłów i potrzeb dzieci.
- Zdaniem rodziców przedszkole stwarza dziecku warunki do poszerzenia jego wiedzy i nabycia nowych umiejętności oraz wpaja dziecku odwagę i wiarę we własne możliwości.
- Rodzice uważają, że nasze przedszkole stwarza warunki do rozwoju zdolności artystycznych u dzieci między innymi poprzez występy, udział w konkursach, udział w inscenizacjach, prace plastyczne.
- Większość rodziców chętnie bierze udział w przygotowaniu uroczystości przedszkolnych.
B. Opracowanie zbiorowe wyników ankiety przeprowadzonej wśród nauczycieli.
Ankieta została przeprowadzona wśród 8 nauczycieli.
ANKIETA DLA NAUCZYCIELI - ,,Dzieci są aktywne”.
- Czy dzieci w Pani grupie chętnie chodzą do przedszkola?
TAK - 8 NIE – 0
- Czy Pani zdaniem przedszkole stwarza odpowiednie warunki do poszerzania aktywności własnej dziecka?
TAK - 8 NIE – 0
- Co według Pani aktywizuje dzieci do podejmowania działania:
- tworzenie kącików zabaw - 7
- otwartość na pomysły dzieci - 8
- udział dzieci w konkursach - 7
- włącznie dzieci w uroczystości przedszkolne i lokalne- 7
- dostosowanie zajęć i zadań do możliwości dzieci - 7
- wskazywanie mocnych cech dziecka - 7
- zachęcanie dzieci do działania - 8
- stwarzanie miłej atmosfery - 7
- organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi - 7
- realizacja programów - 7
- inne: brak innych propozycji
- W jaki sposób Pani aktywizuje dzieci do podejmowania działań?
Poprzez:
- ciekawy temat - 7
- atrakcyjne pomoce - 8
- dostosowanie zadań do możliwości dzieci - 8
- tworzenie życzliwej atmosfery - 7
- możliwość wykazania się samodzielnością i pomysłowością - 7
- odpowiednio dobrane metody i formy do pracy z dzieckiem - 7
- inne: brak innych propozycji
5. Jakie formy i metody stosuje Pani do aktywizacji dzieci?
Tu nauczyciele wymieniali następujące metody:
- elementy metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz, elementy metody Kinezjologii Edukacyjnej P. Dennisona, elementy Klanzy, podające, eksponujące, programowe, praktyczne, problemowe, elementy metody M. Montessori, burza mózgów, burza pytań, symulacje, gry dydaktyczne, opowieści ruchowe, bajko terapia, metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne, masaże relaksacyjne, parateatralne, linia czasu, historyjki obrazkowe, drama, mapa pojęciowa, gry dydaktyczne i planszowe.
6. W jakich formach aktywności Pani zdaniem dzieci chętnie biorą udział?
- w językowych (zabawy słowem) - 8
- w muzycznych - 8
- w przyrodniczych - 7
- w matematycznych – 7
- w plastycznych - 7
- w ruchowych - 8
- w tanecznych - 7
- w teatralnych, inscenizacjach - 6
- w swobodnych zabawach w sali - 8
- w swobodnych zabawach na placu zabaw - 7
- w uroczystościach przedszkolnych i lokalnych - 7
- w konkursach - 6
- inne: brak innych propozycji
7. Proszę wymienić sytuacje, gdzie dziecko mogło wykazać się aktywnością i zdobytymi umiejętnościami np.: recytatorskimi, tanecznymi, innymi.
Tu nauczyciele wymieniali:
- uroczystości okolicznościowe wynikające z kalendarza imprez przedszkolnych typu: Dzień Nauczyciela, Święto Niepodległości, itp.,
- uroczystości lokalne,
- akcje edukacyjne,
- imprezy okolicznościowe,
- konkursy plastyczne, recytatorskie,
- prace plastyczne,
- występy dla rodziców i bliskich (np. Dzień Babci i Dziadka).
Podsumowują ankiety przeprowadzone wśród nauczycieli można stwierdzić, że przedszkole stwarza odpowiednie warunki do rozwijania samodzielności oraz poszerzania aktywności własnej dziecka. Według nauczycieli dzieci chętnie uczęszczają do przedszkola i biorą udział w różnego rodzaju działalności, a w szczególności: muzycznej, przyrodniczej, plastycznej, ruchowej, tanecznej, teatralnej, swobodnej zabawie w sali i na placu zabaw. Nauczyciele starają się poprzez różnego rodzaju dobór metod, form i środków aktywizować dzieci do działania a dzieci mają możliwość wykazania się samodzielnością, swoimi umiejętnościami i aktywnością podczas wszelkich imprez i uroczystości, konkursów, akcji edukacyjnych, prac plastycznych, spotkań powiązanych z występami.
C. Zbiorcze opracowanie wyników przeprowadzonego wywiadu wśród dzieci.
W wywiadzie uczestniczyło 25 dzieci 6-letnich
1.Czy lubisz chodzić do przedszkola?
na 25 pytanych dzieci:
- 23 odpowiedziało –Tak
- 2 odpowiedziało – Nie
2. Czy lubisz brać udział w zajęciach w przedszkolu?
na 25 pytanych dzieci:
- 22 odpowiedziało –Tak
- 2 odpowiedziało – Nie
- 1 dziecko się nie wypowiedziało
- Które zajęcia najbardziej lubisz?
na 25 pytanych dzieci:
- 7 dzieci odpowiedziała – zabawy ruchowo - taneczne
- 3 dzieci odpowiedziała – ćwiczenia gimnastyczne
- 3 dzieci odpowiedziała – zabawy z literkami, czytanki
- 3 dzieci odpowiedziało – wszystkie zajęcia
- 2 dzieci odpowiedziało – pisanie szlaczków, liter
- 2 dzieci odpowiedziało – religia
- 2 dzieci odpowiedziała – malowanie, kolorowanie
- 1 dzieci odpowiedziało – zabawy matematyczne
- 1 dziecko odpowiedziało – karty pracy
- 1 dziecko się nie wypowiedziało
- Czego nie lubisz najbardziej w przedszkolu?
- 9 dzieci odpowiedziała – psucia zabawy przez inne dzieci
- 4 dzieci odpowiedziała – bicia, dokuczania dzieciom
- 4 dzieci odpowiedziała- lubię wszystko
- 3 dzieci odpowiedziała – hałasu
- 2 dzieci odpowiedziała – bałaganu w kącikach
- 2 dziecko się nie wypowiedziało
- 1 dzieci odpowiedziała – kart pracy
- W jakim kąciku lubisz bawić się najbardziej?
- 12 dzieci odpowiedziała – kącik klocków
- 4 dzieci odpowiedziała – kącik gier i puzzli
- 4 dzieci odpowiedziała – kącik lalek
- 1 dzieci odpowiedziała – kącik samochodów
- 3 dzieci odpowiedziała – kącik wyciszenia
- 1 dziecko się nie wypowiedziało
- Co chciałbyś zmienić w przedszkolu?
- 10 dzieci wypowiedziała się ,że by zmieniły wystrój sali na bardziej kolorowy (kolorowe szafki, dywan, ściany, krzesła, stoły, tablice, dywan, kwiatki).
- 9 dzieci nic by nie zmieniła
- 3 dzieci zmieniło by zabawki w kącikach ( na więcej)
- 2 dzieci nie wie, co by zmieniło
- 1dziecko się nie wypowiedziało
D. Zbiorcze opracowanie wyników analizy dokumentacji.
Wymaganie nr 2 - ,,Dzieci są aktywne” – analiza dokumentów
- Czy koncepcja pracy przedszkola wskazuje na potrzebę rozwijania aktywności dzieci?
Wszyscy nauczyciele odpowiedzieli - Tak
- Czy koncepcja pracy przedszkola wskazuje zadania dla nauczyciela w związku z rozwijaniem aktywności dzieci?
Wszyscy nauczyciele odpowiedzieli - Tak
- Czy programy wychowania przedszkolnego wskazują na rozwój aktywności dzieci?
Wszyscy nauczyciele odpowiedzieli - Tak
- Czy programy realizowane w przedszkolu są spójne z koncepcją pracy przedszkola?
Wszyscy nauczyciele odpowiedzieli - Tak
- Czy nauczyciele planują w planach pracy realizację aktywności dzieci na zajęciach?
Wszyscy nauczyciele odpowiedzieli - Tak
- Czy, zagospodarowując czas przebywania dzieci w przedszkolu, w rozliczeniu tygodniowym przeznaczono co najmniej jedną piątą czasu na swobodną zabawę dzieci?
Wszyscy nauczyciele odpowiedzieli - Tak
Podsumowując dokonaną analizę dokumentów można stwierdzić, że w każdej grupie wiekowej zwraca się uwagę na aktywność dzieci oraz przydzielone są nauczycielom zadania. Podsumowana jest praca z dziećmi w każdej grupie wiekowej jak również współpraca z rodzicami. Plany miesięczne uwzględniają treści zawarte w podstawie programowej oraz zawarte w koncepcji pracy przedszkola. Nauczycielki planując pracę uwzględniają różnorodne sfery rozwoju dzieci. Planują zajęcia aktywizujące dzieci do działania w różnorodnych dziedzinach. Ponadto uwzględniają indywidualne możliwości i zainteresowania dzieci. We wszystkich dziennikach można zauważyć, że zapis realizowanych każdego dnia skupia się na podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Po zapoznaniu się ze zgromadzonymi dyplomami i wyróżnieniami można zdecydowanie stwierdzić, że dzieci w naszej placówce niezależnie od wieku chętnie biorą udział w konkursach różnego typu i na różnych szczeblach. Ponadto całe rodziny także uczestniczą w konkursach organizowanych przez nauczycielki we wszystkich grupach. Harmonogramy opracowane przez nauczycielki dotyczące współpracy z rodziną i uroczystości grupowych wskazują na ogromne zaangażowanie wychowawców w działania mające na celu stymulowanie dzieci do samodzielności i aktywności w różnych obszarach rozwoju.
9. Ostateczne rezultaty ewaluacji wewnętrznej, mocne i słabe strony, wnioski oraz rekomendacje do dalszej pracy.
Rezultaty – odpowiedzi na pytania kluczowe
- Czy dziecko chętnie uczestniczy w zajęciach prowadzonych w ciągu dnia w przedszkolu?
Z przeprowadzonych badań wynika, iż dzieci chętnie uczestniczą w zajęciach i zabawach prowadzonych na terenie przedszkola oraz to, że prowadzone zajęcia i z zabawy w pozytywny sposób wpływają na wzrost ich aktywności. Przedszkolaki chętnie uczestniczą w zajęciach. Oferta zajęć jest różnorodna i uwzględnia różne rodzaje aktywności. Według opinii rodziców największym zainteresowaniem wśród dzieci podczas pobytu w przedszkolu cieszą się zajęcia organizowane a w szczególności ruchowe oraz zajęcia plastyczne. Natomiast nauczyciele uważają, że dzieci chętnie biorą udział we wszystkich rodzajach zajęć. Dzieci są aktywne i chętnie oraz z dużym zaangażowaniem uczestniczą w uroczystościach organizowanych w przedszkolu.
- Które sytuacje pobytu dziecka w przedszkolu sprzyjają wytwarzaniu jego aktywności?
Według ankietowanych sytuacjami wyzwalającymi aktywność dzieci w przedszkolu jest:
- stosowanie odpowiednich metod, form i środków pracy,
- uwzględnianie indywidualnych możliwości i zainteresowań dzieci;
- wskazywanie mocnych stron dziecka;
- organizowanie inscenizacji, przedstawień, swobodnych zabaw;
- udział w konkursach, uroczystościach, warsztatach z udziałem rodziców i innych imprezach przedszkolnych;
- udział w uroczystościach środowiskowych;
- możliwość wykazania się samodzielnością i pomysłowością;
- starannie przemyślany przebieg zajęć;
- relacje między dziećmi, współdziałanie między sobą.
- Jakie działania podejmuje nauczyciel, by dzieci były aktywne?
W swojej pracy wychowawczo - dydaktycznej nauczyciele najchętniej stosują różnorodne metody i formy łączące różne rodzaje aktywności podczas zajęć edukacyjnych przyczyniających się do wspierania aktywności dzieci. Najczęściej stosowane metody: burza mózgów, pedagogika zabawy, metoda dobrego startu, W. Sherbone, ruchowo- muzyczna Bati Strauss, opowieści ruchowe, bezpośredniego oddziaływania, improwizacje ruchowe, samodzielnych doświadczeń, inscenizacja, ekspresyjna. Nauczyciele stosują również atrakcyjne techniki plastyczne. Podczas wszystkich zajęć, nauczyciele zachęcają dzieci do aktywności poprzez: organizowanie zabaw ruchowych z podkładem muzycznym, wybór atrakcyjnych pomocy dydaktycznych, umożliwienie dzieciom dokonywania wyboru zabawy, inspirowanie wychowanków do zabaw twórczych. Nauczycielki dobierały zadania do możliwości indywidualnych dzieci, stwarzały także warunki do wykazania się w ramach ich zdolności. Stymulowanie wychowanków odbywa się podczas całodziennego pobytu w przedszkolu.
- Jakie formy aktywności preferowane są przez dzieci?
Dzieci lubią brać udział we wszystkich formach aktywności, ale do najczęściej wybieranych należy zaliczyć: zabawy swobodne i ruchowe, muzyczne, taneczne, teatralne,
- Czy dzieci prezentują swoje umiejętności?
Dzieci mają możliwość prezentacji swoich umiejętności poprzez udział między innymi w różnorodnych konkursach, występach okazjonalnych, uroczystościach, inscenizacjach, przedstawieniach, pracach plastycznych.
- A. Mocne strony.
1.Dzieci chętnie chodzą do przedszkola i okazują swoje zadowolenie z zajęć, w których uczestniczyły w przedszkolu.
2.Dzieci wdrażane są do podejmowania różnorodnych form aktywności na rzecz własnego rozwoju.
3. Nauczyciele stosują aktywizujące metody i formy pracy oraz atrakcyjne pomoce dydaktyczne.
4.Zadania dostosowane są na miarę możliwości rozwojowych dzieci.
5.Nauczyciele znają mocne i słabe strony swoich wychowanków.
6.Dzieci aktywnie i z zaangażowaniem biorą udział w konkursach, rozwijających ich uzdolnienia i zainteresowania, a także w różnego rodzaju uroczystościach przedszkolnych, prezentując swoje umiejętności wokalne, taneczne i inscenizacyjne.
7.Rodzice widzą potrzebę wspierania uzdolnień swoich dzieci.
B. Słabe strony.
Brak.
C. Ogólne wnioski z badań.
- Dzieci chętnie chodzą do przedszkola i okazują swoje zadowolenie z zabaw oraz zajęć, w których uczestniczą.
- Dzieci chętnie i aktywnie uczestniczą w zajęciach organizowanych przez przedszkole.
- Dzieci wdrażane są do samoobsługi i samodzielności w podejmowaniu różnorodnych form aktywności na rzecz własnego rozwoju.
- Nauczyciele stosują aktywizujące metody pracy, a zadania proponowane dzieciom są na miarę ich możliwości rozwojowych.
- W przedszkolu istnieją różnorodne kąciki tematyczne wpływające pozytywnie na aktywność dzieci.
- Nauczyciele poprzez swoje działania tworzą w grupach warunki do rozwoju aktywności dzieci.
- Rodzice wskazują, że obserwują u dzieci nowe pomysły na zabawę oraz zauważają większą aktywność u swoich dzieci oraz wzrost samoobsługi.
D.Rekomendacje, które należy uwzględnić w planowaniu działań oraz dalszych kierunków rozwoju przedszkola.
1. Nadal stwarzać dzieciom takie warunki i tak dobierać formy zajęć i zabaw, aby dzieci były systematycznie motywowane do samodzielnego podejmowania aktywności.
2. Wychodzić naprzeciw potrzebom i zainteresowaniom dzieci.
3. Stosować aktywizujące metody pracy poszerzając ich krąg o najnowsze osiągnięcia wiedzy pedagogicznej z tej dziedziny.
10. Formy/ sposoby/ upowszechniania raportu.
Umieszczenie raportu w dokumentacji przedszkolnej oraz na stronie internetowej.
11. Strategia działań w celu podniesienia jakości pracy w ewaluowanym obszarze.
Nie wymaga.
12. Załączniki:
załącznik nr 1 - Ankieta dla rodziców
załącznik nr 2 - Ankieta dla nauczycieli
załącznik nr 3 - Kwestionariusz wywiadu wśród dzieci
załącznik nr 4 - Analiza dokumentów
Załącznik nr 1.
ANKIETA DLA RODZICÓW
Ankieta jest anonimowa i dotyczy badania wymagania ,,Dzieci są aktywne”.
- Czy Pani/a zdaniem dziecko chętnie chodzi do przedszkola?
TAK NIE
- Czy Pani/a zdaniem przedszkole stwarza odpowiednie warunki do poszerzania aktywności własnej dziecka?
TAK NIE
- Co według Pani/a aktywizuje dzieci do podejmowania działania:
- tworzenie kącików zabaw
- otwartość na pomysły dzieci
- udział dzieci w konkursach
- włącznie dzieci w uroczystości przedszkolne i lokalne
- dostosowanie zajęć i zadań do możliwości dzieci
- wskazywanie mocnych cech dziecka
- zachęcanie dzieci do działania
- stwarzanie miłej atmosfery
- organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi
- realizacja programów
- inne: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- W jaki sposób Pani/a zdaniem nauczyciel aktywizuje dzieci do podejmowania działań?
Poprzez:
- ciekawy temat,
- atrakcyjne pomoce,
- dostosowanie zadań do możliwości dzieci,
- tworzenie życzliwej atmosfery,
- możliwość wykazania się samodzielnością i pomysłowością,
- odpowiednio dobrane metody i formy do pracy z dzieckiem,
- inne: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5. Jakie formy aktywności Pani/a dziecko lubi najbardziej:
- językowe (zabawy słowem)
- muzyczne
- przyrodnicze
- matematyczne
- plastyczne
- ruchowe
- taneczne
- teatr, inscenizacje
- swobodne zabawy w sali
- swobodne zabawy na placu zabaw
- udział w uroczystościach przedszkolnych i lokalnych
- udział w konkursach
- inne: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
6. Proszę zaznaczyć, w jaki sposób Pani/a dziecko mogło zaprezentować swoją aktywność i zdobyte umiejętności:
- w organizowanych konkursach
- w występach przedszkolnych
- w występach dla środowiska lokalnego
- poprzez wykonanie prac plastycznych (malowanie, rysowanie, wycinanie, itp.)
- inne: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Dziękujemy za wypełnienie ankiety
załącznik nr 2
ANKIETA DLA NAUCZYCIELI
Ankieta jest anonimowa i dotyczy badania wymagania ,,Dzieci są aktywne”.
- Czy dzieci w Pani grupie chętnie chodzą do przedszkola?
TAK NIE
- Czy Pani zdaniem przedszkole stwarza odpowiednie warunki do poszerzania aktywności własnej dziecka?
TAK NIE
- Co według Pani aktywizuje dzieci do podejmowania działania:
- tworzenie kącików zabaw
- otwartość na pomysły dzieci
- udział dzieci w konkursach
- włącznie dzieci w uroczystości przedszkolne i lokalne
- dostosowanie zajęć i zadań do możliwości dzieci
- wskazywanie mocnych cech dziecka
- zachęcanie dzieci do działania
- stwarzanie miłej atmosfery
- organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi
- realizacja programów
- inne: …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- W jaki sposób Pani aktywizuje dzieci do podejmowania działań?
Poprzez:
- ciekawy temat,
- atrakcyjne pomoce,
- dostosowanie zadań do możliwości dzieci,
- tworzenie życzliwej atmosfery,
- możliwość wykazania się samodzielnością i pomysłowością,
- odpowiednio dobrane metody i formy do pracy z dzieckiem,
- inne: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5. Jakich formy i metody stosuje Pani do aktywizacji dzieci?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....................................................................................................................................
6. W jakich formach aktywności Pani zdaniem dzieci chętnie biorą udział?
- w językowych (zabawy słowem)
- w muzycznych
- w przyrodniczych
- w matematycznych
- w plastycznych
- w ruchowych
- w tanecznych
- w teatralnych, inscenizacjach
- w swobodnych zabawach w sali
- w swobodnych zabawach na placu zabaw
- w uroczystościach przedszkolnych i lokalnych
- w konkursach
- inne: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
7. Proszę wymienić sytuacje, gdzie dziecko mogło wykazać się aktywnością i zdobytymi umiejętnościami np.: recytatorskimi, tanecznymi, innymi.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Dziękujemy za wypełnienie ankiety
załącznik nr 3
Kwestionariusz wywiadu do przeprowadzenia wśród dzieci.
- Czy lubisz chodzić do przedszkola?
- Czy lubisz brać udział w zajęciach w przedszkolu?
- Które zajęcia lubisz najbardziej?
- Czego nie lubisz najbardziej w przedszkolu?
- W jakim kąciku lubisz się bawić najbardziej?
- Co chciałbyś (chciałabyś) zmienić w przedszkolu?
załącznik nr 4
Wymaganie nr 2 - ,,Dzieci są aktywne” – analiza dokumentów
- Czy koncepcja pracy przedszkola wskazuje na potrzebę rozwijania aktywności dzieci?
Tak/Nie
- Czy koncepcja pracy przedszkola wskazuje zadania dla nauczyciela w związku z rozwijaniem aktywności dzieci?
Tak/Nie
- Czy programy wychowania przedszkolnego wskazują na rozwój aktywności dzieci?
Tak/Nie
- Czy programy realizowane w przedszkolu są spójne z koncepcją pracy przedszkola?
Tak/Nie
- Czy nauczyciele planują w planach pracy realizację aktywności dzieci na zajęciach?
- Czy, zagospodarowując czas przebywania dzieci w przedszkolu, w rozliczeniu tygodniowym przeznaczono co najmniej jedną piątą czasu na swobodną zabawę dzieci?
Tak/Nie
Raport sporządziła:
mgr D. Knitter
mgr K. Szulta