v
Kołczygłowy, dnia 30.04.2018 r.
RAPORT
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
GMINNEGO PRZEDSZKOLA W KOŁCZYGŁOWACH
W ROKU SZKOLNYM 2017/2018
1. Wstęp.
2. Przedmiot ewaluacji.
3. Cel ewaluacji.
4. Pytania kluczowe.
5. Metody pracy.
6. Respondenci/ źródła pozyskania informacji.
7. Kryteria ewaluacji.
8. Opracowanie zbiorowe wyników ankiet.
A. Opracowanie zbiorowe wyników ankiet przeprowadzonych wśród rodziców.
B. Opracowanie zbiorowe wyników ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli.
C. Zbiorcze opracowanie analizy dokumentów przedszkolnych.
9. Ostateczne rezultaty ewaluacji wewnętrznej i wnioski do dalszej pracy.
A. Mocne strony.
B. Słabe strony
10.Rekomendacje, które należy uwzględnić w planowaniu działań oraz dalszych kierunków rozwoju przedszkola.
11.Formy/ sposoby/ upowszechniania raportu.
12.Strategia działań w celu podniesienia jakości pracy w ewaluowanym obszarze.
***
1. Wstęp:
Prezentowany raport jest wynikiem przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej w Gminnym Przedszkolu w Kołczygłowach przez powołany zespół.
Ewaluacja dotyczyła wymagania nr 2 w odniesieniu do przedszkola:
Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.
2. Przedmiotem ewaluacji było badanie:
Realizacja podstawy programowej przyczynia się do rozwoju dzieci.
3. Celem ewaluacji było:
- Pozyskanie informacji czy realizacja podstawy programowej przyczynia się do rozwoju dzieci.
- Sformułowanie wniosków do dalszej pracy.
4. Przedstawiono także pytania kluczowe:
1.Czy nauczyciele i rodzice znają podstawę programową wychowania przedszkolnego?
2.W jaki sposób nauczyciele realizują podstawę programową wychowania przedszkolnego?
3.W jaki sposób nauczyciele monitorują realizację podstawy programowej?
4.Czy oferta zajęć, zabaw, organizacja przestrzeni jest dostosowana do potrzeb i możliwości dzieci?
5.Czy dzieci nabywają wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej?
6.W jaki sposób nauczyciele diagnozują rozwój umiejętności i zainteresowań dzieci?
7.Czy nauczyciele przekazują rodzicom informacje o dzieciach zgromadzone w wyniku dokonanych obserwacji?
5. Do zebrania danych wykorzystano metody:
- ankieta dla rodziców;
- ankieta dla nauczycieli;
- analiza dokumentów przedszkolnych.
6. Respondenci/ źródła pozyskania informacji:
- rodzice,
- nauczyciele,
- dokumentacja;
- kwestionariusz ankiety, analizy dokumentów;
7. Kryteria ewaluacji
1.Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej i wykorzystują je w zabawie i sytuacjach zadaniowych.
2.Podstawa programowa wychowania przedszkolnego jest realizowana z wykorzystaniem zalecanych warunków i sposobów jej realizacji.
3.W przedszkolu monitoruje się i analizuje osiągnięcia każdego dziecka, z uwzględnieniem jego możliwości rozwojowych, formułuje się i wdraża z tych analiz wnioski.
8. Opracowanie zbiorowe wyników ankiet
A. Opracowanie zbiorowe wyników ankiet przeprowadzonych wśród rodziców.
Ilość ankietowanych – 25 osób
Ilość wypełnionych ankiet - 19
1.Czy zostali Państwo zapoznani z podstawą programowa wychowania przedszkolnego realizowaną w przedszkolu?
Tak- 19
Nie-0
Jeśli tak, to w jaki sposób:
- zebrania z rodzicami - 18
- spotkania indywidualne - 1
- tablicę ogłoszeń - 5
- stronę Internetową przedszkola - 7
2.Czy zostali Państwo zapoznani z programem realizowanym w przedszkolu?
Tak - 19
Nie - 0
3.Czy zdaniem Państwa realizacja podstawy programowej umożliwia dziecku odnoszenie sukcesów w nabywaniu umiejętności na miarę jego możliwości?
Tak – 19
Nie - 0
4.Czy Państwa zdaniem nauczyciel stwarza Państwa dziecku możliwości do nabywania wiadomości i umiejętności podczas pobytu w przedszkolu?
Tak – 19
Nie - 0
5.Czy zdaniem Państwa nauczyciel wykorzystuje możliwości dziecka oraz jego zainteresowanie światem?
Tak – 19
Nie - 0
6.Czy dostrzegają Państwo zmiany w postępach edukacyjnych swego dziecka.
Tak – 19
Nie - 0
Jeśli tak, to proszę podać przykłady:
- wzrost umiejętności czytania – 13
- wzrost umiejętności pisania – 12
- większa wiedza – 9
- wzrost umiejętności matematycznych – 7
- przestrzeganie zasad i bezpieczeństwa – 7
- samodzielność – 6
- wzrost sprawności manualnej – 5
- lepsza komunikacja – 4
- zainteresowanie światem – 3
- umiejętność rozwiązywania problemów – 2
- widoczne na wielu płaszczyznach każdego dnia – 1
- kształtowana postawa patriotyczna - 1
7.Czy nauczyciel przekazuje Państwu informacje o postępach dziecka?
Tak – 19
Nie - 0
Jeśli tak, to w jaki sposób:
- zebrania – 17
- spotkania indywidualne, rozmowy – 12
Podsumowując ankietę skierowaną do rodziców można stwierdzić, że rodzice zostali zapoznani z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz programem realizowanym w przedszkolu, w większości na zebraniu z rodzicami oraz poprzez stronę internetową przedszkola, jak też tablice ogłoszeń i spotkania indywidualne. Według rodziców realizacja podstawy programowej umożliwia dziecku nabywanie umiejętności i wiadomości a nauczyciel stwarza odpowiednie warunki do rozwoju dziecka i wykorzystuje jego możliwości i zainteresowanie światem. Wszyscy ankietowani rodzice stwierdzili, że widzą postępy edukacyjne u swojego dziecka, a w szczególności:
- wzrost samodzielności,
- przestrzeganie zasad, w tym zasad bezpieczeństwa,
- wzrost wiedzy ogólnej i chęć poznawania świata,
- zainteresowanie czytaniem, pisaniem, liczeniem,
- wzrost komunikatywności, umiejętności rozmowy i rozwiązywania problemów,
- rozwój sprawności manualnej
- Dwoje rodziców stwierdziło, że ,,Dziecko z dnia na dzień więcej potrafi, czyta i pisze coraz lepiej”, ,,Jest to tak widoczne na wielu płaszczyznach, że nie sposób teraz wyliczyć. Każdego dnia przychodzi z nową edukacyjną nowinką”.
Rodzice stwierdzili, że uzyskują informacje od nauczyciela o postępach dzieci w sposób dogodny poprzez zebrania oraz spotkania indywidualne.
B. Opracowanie zbiorowe wyników ankiety wywiadu przeprowadzonej wśród nauczycieli.
Ankieta została przeprowadzona wśród 8 nauczycieli.
1.Czy zna Pani podstawę programowa wychowania przedszkolnego?
Tak – 8
Nie - 0
2.Czy zapoznała Pani rodziców z podstawę programowa wychowania przedszkolnego?
Tak – 8
Nie - 0
Jeśli tak, to w jaki sposób:
- zebrania z rodzicami – 8
- tablica informacyjna – 6
- spotkania indywidualne – 3
3.Czy realizuje Pani założenia podstawy programowej?
Tak – 8
Nie - 0
4.Które z zalecanych warunków i sposobów realizacji podstawy programowej były wykorzystywane podczas pobytu dziecka w przedszkolu:
- właściwe zagospodarowanie czasu - 7
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych w celu poznania możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci - 8
- organizowanie zajęć kierowanych i niekierowanych - 8
- organizację przestrzeni(kąciki zabaw, zabawki, pomoce) - 8
- dostosowanie zadań do możliwości dzieci -
- rozwijanie zainteresowań dzieci - 8
- tworzenie programów wspomagających rozwój dzieci - 6
- inne, jakie – 0
5.W jaki sposób monitoruje Pani realizację podstawy programowej?
- analiza dokumentacji (plany pracy, dzienniki zajęć, arkusze monitoringu)– 7
- obserwacja – 4
- diagnoza – 2
- zajęcia edukacyjne - 1
- konsultacje z rodzicami - 1
- praca indywidualna (karty pracy) – 1
6.Czy oferta zajęć, zabaw, organizacja przestrzeni jest dostosowana do potrzeb i możliwości dzieci?
Tak – 8
Nie - 0
7.W jaki sposób organizuje Pani zajęcia kierowane:
- bierze pod uwagę możliwości dzieci
Tak- 8
Nie - 0
- bierze pod uwagę oczekiwania poznawcze i potrzeby dzieci
Tak – 8
Nie - 0
- bierze pod uwagę chęci dzieci do zabawy
Tak – 8
Nie – 0
- inne:
-atrakcyjność środków dydaktycznych - 1
-aktywizujące metody nauczania (burza mózgów, drama) - 1
-warunki pogodowe - 1
-zaistniałe okoliczności - 1
8.Czy dziecko podczas zajęć:
- obdarza uwagą dzieci i dorosłych, rozumie to, co mówią i czego oczekują? - 8
- przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej? - 8
- stara się współdziałać w zabawach i sytuacjach zadaniowych?- 8
- w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych? - 8
- jest zainteresowane czytaniem, pisaniem, poznawaniem świata? – 8
9.Jakie dostrzega Pani zmiany w rozwoju dzieci poprzez realizację podstawy programowej:
- rozwój społeczno-emocjonalny – 4
- rozwój mowy – 4
- rozwój fizyczny – 4
- rozwój poznawczy - 4
- rozwój zdolności manualnych – 4
- wzrost zainteresowania otoczeniem – 3
- rozwój samodzielności – 2
- wzmocnienie poczucia wartości dziecka – 2
- wykorzystywanie nabytych umiejętności i doświadczenia – 2
- wzrost przestrzegania zasad w tym tych dotyczących bezpieczeństwa – 2
- większe zaangażowanie na zajęciach – 1
- zainteresowanie czytaniem, pisaniem, liczeniem – 1
- szanowanie innych, przyrody i świata zwierząt -1
- wzrost zainteresowania literaturą – 1
- wzrost zainteresowania zabawami badawczymi – 1
- wzrost zainteresowania zabawami spontanicznymi – 1
- poszerzenie zainteresowań u dzieci - 1
10.Czy prowadzi pani obserwacje pedagogiczną mającą na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci?
Tak – 8
Nie - 0
11.W jaki sposób monitoruje Pani osiągnięcia dzieci:
- sprawdzam, czy dzieci zrozumiały polecenie, omawiane kwestie - 8
- sprawdzam, w jaki sposób dzieci wykonują zadania - 8
- zadaje dzieciom pytania - 8
- stwarzam dzieciom możliwość zadawania pytań - 8
- proszę dzieci o wypowiedzenie się - 8
- zbieram informacje zwrotne - 8
- inne
-analiza wytworów dzieci – 1
-wypełnianie roli dyżurnego – 1
-podejmowanie samodzielnych decyzji – 1
-prowadzenie obserwacji – 1
-monitorowanie osiągnięć (diagnoza) - 1
12.Jak wykorzystuje Pani wyniki zgromadzone w wyniku obserwacji?
- do tworzenia planów pracy indywidualnej i zespołowej – 6
- do prowadzenia pracy korekcyjno-kompensacyjnej – 4
- do dostosowania poziomu trudności do możliwości dzieci – 4
- przekazywania informacji rodzicom - 4
- włączania ich do pomocy nad rozwojem dziecka – 4
- do rozwijania zdolności, umiejętności, zainteresowań dzieci poprzez tworzenie kącików, udostępnianie gier planszowych, książek – 2
- do prowadzenia obserwacji, diagnozy – 2
- ustalenia sposobu rozwiązywania problemów – 1
- określania mocnych i słabych stron dziecka - 1
13.Czy przekazuje Pani rodzicom informacje o dziecku zgromadzone w wyniku obserwacji?
Tak – 8
Nie – 0
Podsumowują ankiety przeprowadzone wśród nauczycieli można stwierdzić, że nauczyciele znają podstawę programowa wychowania przedszkolnego i zapoznali z nią rodziców. Realizują podstawę programowa poprzez realizację zalecanych warunków, między innymi: właściwe zagospodarowanie czasu, prowadzenie obserwacji, organizowanie zajęć oraz przestrzeni i kącików, dostosowanie zadań do możliwości dzieci i rozwijanie ich zainteresowań. Nauczyciele monitorują realizację podstawy programowej i potwierdzają to w swojej dokumentacji. Według nauczycieli oferta zajęć, zabaw, organizacja przestrzeni jest dostosowana do potrzeb i możliwości dzieci a zajęcia kierowane zawierają możliwości, oczekiwania, potrzeby i chęci dzieci. Realizacja podstawy programowej według nauczycieli wpływa na zmiany w rozwoju dzieci, a w szczególności na rozwój społeczno-emocjonalny, rozwój poznawczy, językowy i intelektualny, rozwój fizyczny i manualny. Wszyscy nauczyciele prowadzą obserwacje pedagogiczne w celu poznania dzieci, monitorują rozwój dzieci i ich osiągnięcia oraz wykorzystują zgromadzoną wiedzę między innymi do pracy dalszej z dzieckiem (dostosowanie zadań, tworzenia programów pracy z dzieckiem, rozwijanie ich zainteresowań, itp.). Nauczyciele stwierdzili, że zgromadzoną wiedzę w wyniku dokonanych obserwacji przekazują rodzicom.
C. Zbiorcze opracowanie wyników analizy dokumentacji.
Planowanie pracy – analiza dokumentów
- Nauczyciel zgodnie z programem planuje swoją pracę, tworząc okresowe plany pracy opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczne.
Tak – 8
Nie - 0
- Układ treści w planie jest spójny z programem i zawiera cele ogólne, cele operacyjne i tematykę tak jak w programie.
Tak – 8
Nie - 0
- Nauczyciel, prowadząc obserwację dziecka, spontaniczną i planowaną, monitoruje rozwój swoich wychowanków.
Tak – 8
Nie - 0
- Wyniki swoich obserwacji nauczyciel odnotowuje np. w zeszycie obserwacji, arkuszu obserwacji.
Tak – 8
Nie – 0
- W jaki sposób nauczyciel zaplanował organizację warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa?
- zorganizowaną zabawę – 4
- na podstawie programu i dokumentów regulujących pracę - 4
- tworzenie warunków do pracy z dzieckiem – 3
- zabawy na świeżym powietrzu – 3
- spacery, wycieczki, obserwacje – 3
- czytanie bajek – 2
- odpowiednie wyposażenie sali – 2
- tworzenie odpowiedniej atmosfery – 1
- słuchanie muzyki relaksacyjnej – 1
- Nauczyciel zaplanował realizację potrzeb rozwojowych dzieci poprzez dobrze zorganizowaną zabawę, zarówno w budynku przedszkola, jak i na świeżym powietrzu.
Tak – 8
Nie – 0
Podsumowując dokonaną analizę dokumentów można stwierdzić, że nauczyciele zgodnie z programem planują swoją pracę. W planach zwierają tematykę i cele do realizacji. Wszyscy nauczyciele prowadzą obserwacje dzieci, monitorują rozwój dziecka a dokonane obserwacje odnotowują w kartach obserwacji i wykorzystują do organizacji dzieciom odpowiednich warunków do ich potrzeb rozwojowych, zabawy, odpoczynku i poczucia bezpieczeństwa.
9. Ostateczne rezultaty ewaluacji wewnętrznej i wnioski do dalszej pracy.
Podsumowując informacje zebrane od rodziców, nauczycieli oraz na podstawie analizy dokumentów można stwierdzić, że podstawa programowa wychowania przedszkolnego jest znana rodzicom oraz nauczycielom. Programy na których pracują nauczyciele są zgodne z założeniami z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i na ich podstawie są pisane plany miesięczne do pracy z dzieckiem. Cele do osiągnięcia przez dzieci, które są zawarte w planach miesięcznych, obejmują wszystkie obszary podstawy programowej i wpływają na kształtowanie umiejętności dzieci określone w planach. Nauczyciele planują swoją pracę i respektują uwagi o sposobie realizacji podstawy programowej. Analiza ramowego rozkładu dnia pokazała, że proporcje zagospodarowania czasu przebywania dziecka w przedszkolu są właściwe, zajęcia dydaktyczne są planowane według przyjętego programu nauczania a zmiany są systematycznie nanoszone na plan i widoczna jest na nich indywidualizacja oddziaływań wynikająca z potrzeb i możliwości dziecka. Nauczyciele prowadzą w ciągu roku obserwacje pedagogiczne i dokumentują je, a wgrupie starszej jest prowadzona diagnoza gotowości szkolnej dziecka. Zebrane obserwacje nauczyciele wykorzystują do tworzenia indywidualnych programów wspomagania i korygowania rozwoju, do organizacji pracy z dzieckiem oraz do dostosowania zajęć i zadań so możliwości dzieci. Rodzice są zapoznawani z dokonanymi obserwacjami i są angażowani do współpracy w ramach pracy nad rozwojem dziecka. Nauczyciele oraz rodzice zgodnie stwierdzili, że realizacja zajęć, zabaw, organizacja przestrzeni oraz wyposażenie jest dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci i sprzyja ich rozwojowi. Ponadto nauczyciele realizują innowacje pedagogiczne a oferta przedszkola jest wzbogacona o różne wycieczki, uroczystości, konkursy recytatorskie i plastyczne. według ankietowanych i analizy dokumentów(dzienniki, palny pracy, karty obserwacji, karty pracy) widać, że dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego i potrafią je wykorzystać w codziennej zabawie oraz sytuacjach zadaniowych i okolicznościowych.
Rezultaty – odpowiedzi na pytania kluczowe
1.Czy nauczyciele i rodzice znają podstawę programową wychowania przedszkolnego?
Wszyscy nauczyciele i ankietowani rodzice znają podstawę programową wychowania przedszkolnego.
2.W jaki sposób nauczyciele realizują podstawę programową wychowania przedszkolnego?
Nauczyciele prowadzą zajęcia wykorzystując różne metody i formy pracy dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci. Zajęcia są prowadzone zgodnie z ramowym rozkładem dnia w przedszkolu.
3.W jaki sposób nauczyciele monitorują realizację podstawy programowej?
Nauczyciele monitorują rozliczenie podstawy programowej w każdym miesiącu roku szkolnego.
4.Czy oferta zajęć, zabaw, organizacja przestrzeni jest dostosowana do potrzeb i możliwości dzieci?
Oferta zajęć, zabaw, przestrzeni jest dostosowana do potrzeb i możliwości dzieci i wzbogacona o wycieczki, konkursy, uroczystości oraz nowatorskie rozwiązania.
5.Czy dzieci nabywają wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej?
Dzieci nabywają wiedzę określoną w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Rozwijają swoje umiejętności. Są to między innymi: samodzielność, zasady postępowania, wzbogacenie wiedzy, rozwój czynności intelektualnych, poszanowanie roślin i zwierząt, ukształtowane postawy patriotyczne
6.W jaki sposób nauczyciele diagnozują rozwój umiejętności i zainteresowań dzieci?
Nauczyciel prowadzą w ciągu roku szkolnego obserwacje dzieci, analizują ich rozwój i dokumentują to w kartach obserwacji, kartach diagnozy.
7.Czy nauczyciele przekazują rodzicom informacje o dzieciach zgromadzone w wyniku dokonanych obserwacji?
Rodzice są informowani o postępach dzieci, dokonanych obserwacjach oraz są włączani do współpracy nad rozwojem dzieci.
A. Mocne strony.
1.Dokumenty regulujące prace przedszkola są zgodne z podstawą programową wychowania przedszkolnego. Przedszkolny zestaw programów jest zgodny z podstawą programową.
2.Nauczyciele znają podstawę programową a rodzice zostali z nią zapoznani podczas zebrania. Dodatkowo jest ona dostępna na stronie internetowej przedszkola.
3.Nauczyciele prowadzą zajęcia, zabawy wykorzystując różne formy i metody pracy oraz dostosowują je do możliwości i potrzeb dziecka.
4.Przedszkole wzbogaca swoja ofertę edukacyjną poprzez udział w konkursach, uroczystościach, programach edukacyjnych. A rodzice są zadowoleni z oferty edukacyjnej przedszkola.
5.Przedszkole oraz nauczyciele zapewniają odpowiednie warunki do realizacji podstawy programowej.
6.Rodzice i nauczyciele uważają, że dzieci w przedszkolu nabywają wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej. A realizacja podstawy programowej sprzyja rozwojowi dzieci.
B. Słabe strony.
Brak.
10. Rekomendacje, które należy uwzględnić w planowaniu działań oraz dalszych kierunków rozwoju przedszkola.
1.W dalszym ciągu zalecane jest, analizowanie Podstawy Programowej, monitorowanie jej realizacji oraz zapoznawanie się z jej wszelkimi zmianami.
2.W dalszym ciągu należy kontynuować dotychczas podejmowane działania w zakresie prowadzonej w przedszkolu diagnozy potrzeb, oczekiwań dzieci oraz opanowania przez dzieci wiadomości i umiejętności określonych w Podstawie Programowej.
3. W dalszym ciągu należy kontynuować pracę nad organizowaniem procesów edukacyjnych sprzyjających uczeniu się, między innymi poprzez stosowanie różnorodnych form i metod pracy.
11. Formy/ sposoby/ upowszechniania raportu.
Umieszczenie raportu w dokumentacji przedszkolnej oraz na stronie internetowej.
12. Strategia działań w celu podniesienia jakości pracy w ewaluowanym obszarze.
Nie wymaga.
Załączniki:
Załącznik nr 1 - Ankieta dla Rodziców
załącznik nr 2 - Ankieta dla nauczycieli
załącznik nr 3 - Analiza dokumentów
Załącznik nr 1.
Ankieta dla Rodziców
Dotyczy badania – Realizacja podstawy programowej przyczynia się do rozwoju dzieci.
1.Czy zostali Państwo zapoznani z podstawą programową wychowania przedszkolnego realizowaną w przedszkolu?
Tak/Nie
Jeśli tak, to w jaki sposób:
- zebranie z rodzicami
- spotkania indywidualne
- tablicę ogłoszeń
- stronę Internetową przedszkola
2.Czy zostali Państwo zapoznani z programem realizowanym w przedszkolu?
Tak/Nie
3.Czy zdaniem Państwa realizacja podstawy programowej umożliwia dziecku odnoszenie sukcesów w nabywaniu umiejętności na miarę jego możliwości?
Tak/Nie
4.Czy Państwa zdaniem nauczyciel stwarza dziecku możliwości do nabywania wiadomości i umiejętności podczas pobytu w przedszkolu?
Tak/Nie
5.Czy zdaniem Państwa nauczyciel wykorzystuje możliwości dziecka oraz jego zainteresowanie światem?
Tak/Nie
6.Czy dostrzegają Państwo zmiany w postępach edukacyjnych swego dziecka.
Tak/Nie
Jeśli tak, to proszę podać przykład:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
7.Czy nauczyciel przekazuje Państwu informacje o postępach dziecka?
Tak/Nie
Jeśli tak, to w jaki sposób:
…………………………………………………………………………………………………
Dziękuję za wypełnienie ankiety
załącznik nr 2
Ankieta dla nauczycieli.
Dotyczy badania – Realizacja podstawy programowej przyczynia się do rozwoju dzieci.
1.Czy zna Pani podstawę programowa wychowania przedszkolnego?
Tak/Nie
2.Czy zapoznała Pani rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego?
Tak/Nie
Jeśli tak, to w jaki sposób:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3.Czy realizuje Pani założenia podstawy programowej?
Tak/Nie
4.Które z zalecanych warunków i sposobów realizacji podstawy programowej były wykorzystywane podczas pobytu dziecka w przedszkolu (proszę podkreślić wybraną odpowiedź):
- właściwe zagospodarowanie czasu
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych w celu poznania możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci
- organizowanie zajęć kierowanych i niekierowanych
- organizację przestrzeni(kąciki zabaw, zabawki, pomoce)
- dostosowanie zadań do możliwości dzieci
- rozwijanie zainteresowań dzieci
- tworzenie programów wspomagających rozwój dzieci
- inne, jakie
5.W jaki sposób monitoruje Pani realizację podstawy programowej
6.Czy oferta zajęć, zabaw, organizacja przestrzeni jest dostosowana do potrzeb i możliwości dzieci?
Tak/Nie
7.W jaki sposób organizuje Pani zajęcia kierowane:
- bierze pod uwagę możliwości dzieci
Tak/Nie
- bierze pod uwagę oczekiwania poznawcze i potrzeby dzieci
Tak/Nie
- bierze pod uwagę chęci dzieci do zabawy
Tak/Nie
- inne ……………………………………………………………………………………
8.Czy dziecko podczas zajęć (proszę podkreślić wybraną odpowiedź):
- obdarza uwagą dzieci i dorosłych, rozumie to, co mówią i czego oczekują?
- przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej?
- stara się współdziałać w zabawach i sytuacjach zadaniowych?
- w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych?
- jest zainteresowane czytaniem, pisaniem, poznawaniem świata?
9.Jakie dostrzega Pani zmiany w rozwoju dzieci poprzez realizację podstawy programowej (proszę podać kilka przykładów)
10.Czy prowadzi pani obserwacje pedagogiczną mającą na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci?
Tak/Nie
11.W jaki sposób monitoruje Pani osiągnięcia dzieci(proszę podkreślić wybraną odpowiedź):
- sprawdzam, czy dzieci zrozumiały polecenie, omawiane kwestie
- sprawdzam, w jaki sposób dzieci wykonują zadania
- zadaje dzieciom pytania
- stwarzam dzieciom możliwość zadawania pytań
- proszę dzieci o wypowiedzenie się
- zbieram informacje zwrotne
- inne ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
12.Jak wykorzystuje Pani wyniki zgromadzone w wyniku obserwacji
13.Czy przekazuje Pani rodzicom informacje o dziecku zgromadzone w wyniku obserwacji?
Tak/Nie
14.Czy programy na których Pani pracuje są zgodne z podstawą programową?
Tak/Nie
Dziękuję za wypełnienie ankiety.
załącznik nr 3
Planowanie pracy – analiza dokumentów
- Nauczyciel zgodnie z programem planuje swoją pracę, tworząc okresowe plany pracy opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczne.
Tak/Nie
- Układ treści w planie jest spójny z programem i zawiera cele ogólne, cele operacyjne i tematykę tak jak w programie.
Tak/Nie
- Nauczyciel, prowadząc obserwację dziecka, spontaniczną i planowaną, monitoruje rozwój swoich wychowanków.
Tak/Nie
- Wyniki swoich obserwacji nauczyciel odnotowuje np. w zeszycie obserwacji, arkuszu obserwacji.
Tak/Nie
- W jaki sposób nauczyciel zaplanował organizację warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa?
- Nauczyciel zaplanował realizację potrzeb rozwojowych dzieci poprzez dobrze zorganizowaną zabawę, zarówno w budynku przedszkola, jak i na świeżym powietrzu.
Tak/Nie
Raport sporządziła
mgr D. Knitter
mgr K. Szulta
v