Temat tygodnia 29.03.2021r.: „Wielkanoc”
Poniedziałek 29.03.2021r.: „Zwyczaje wielkanocne”
1. Zabawy ruchowe na dobry dzień :
- Zabawa orientacyjno-porządkowa „Jak pisanki”. Dzieci biegają po sali w różnych kierunkach; na mocne uderzenie w bębenek kładą się na dywanie i swoim ciałem próbują przybrać kształt pisanki. Dwa uderzenia w bębenek są sygnałem do ponownego ruchu.
- Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – „Wysoko – nisko”. Dzieci stoją w rozsypce; na hasło: Wysoko, wspinają się na palce, wyciągają do góry ręce i poruszają palcami – szukają wielkanocnego koszyka na szafie. Na hasło: Nisko przykucają i naśladują rękami czyszczenie obuwia przed świętami.
- Ćwiczenie tułowia – „Ciężkie siatki i lekkie siatki”. Dzieci robią przedświąteczne zakupy; najpierw idą lekko, z pustymi siatkami, a potem niosą ciężkie siatki z zakupami – pochylają się do przodu, uginają nogi i naśladują dźwiganie ciężkich zakupów.
- Skoki – „Zajączki wielkanocne”. Dzieci – zajączki – poruszają się po sali skokami (na ugiętych nogach), ręce trzymają przy głowie, pokazując uszy zajączków.
- Zabawa uspokajająca – „Świąteczny spacer”. Dzieci idą po obwodzie koła, rytmicznie powtarzając tekst: Na spacerek wychodzimy, by odwiedzić swe rodziny.
- Zabawa „Uwaga, jajko!” Każde dziecko dostaje małą piłkę (do ping-ponga). Dzieci chodzą swobodnie po sali niosąc piłeczkę na łyżeczce od herbaty.
- Ćwiczenia tułowia. Dzieci, stojąc ze złączonymi nogami, przekładają piłeczki z ręki do ręki wokół siebie. Na hasło Hop! – zmieniają kierunek przekładania piłeczek.
- Zabawa „Turlanie piłeczki”. Każde dziecko delikatnie turla po podłodze swoją piłeczkę: raz jedną ręką, raz – drugą.
- Zabawa „Skaczemy przez piłeczki”. Dzieci przeskakują obunóż przez piłeczki – do przodu i do tyłu.
2. Osłuchanie z piosenką „Święta wielkanocne z jajkiem i zającem”
https://www.youtube.com/watch?v=xAhMOdXuujg
Tekst piosenki: „Święta wielkanocne” (autor nieznany)
I
Skacze drogą zając, skacze pomalutku.
Przykucnął za płotem, hop i już w ogródku.
Kic, kic, kic cichutko, skrada się do domu.
Każdemu zostawia prezent po kryjomu.
Ref.: Święta Wielkanocne z jajkiem i zającem,
Słoneczne, pachnące Święta Wielkanocne.
II
Idą chłopcy drogą, idą pomalutku.
Przykucnęli cicho, hop i już w ogródku.
Naraz śmiech i wrzawa, śmigus – dyngus krzyczą
i dziewczynki łapią i wodą je chlapią.
3. Oglądanie kartek wielkanocnych. Rodzic czyta niektóre zwyczaje, obrzędy związane z Wielkanocą. Rodzice mogą tez opisać zwyczaje wielkanocne z własnego dzieciństwa:
Zwierzęciem ofiarnym przez wiele tysięcy lat był baranek. Po zmartwychwstaniu Chrystusa stał się on symbolem jego ofiary. W czasach, kiedy nie zamrażano jeszcze żywności, wiosną biedniejszym ludziom brakowało jedzenia. Ratunkiem były jajka, które znosiły kury. Z czasem zaczęto jaja święcić i traktować jako symbol rodzącego się życia. Jaja zdobiono, malowano, oklejano. Miały one duże znaczenie. Zające rozmnażają się często i mają dużo potomstwa, dlatego były uważane za symbol płodności, dostatku. Wierzono, że przynoszą świąteczne jajka. Radosnym symbolem zbliżających się świąt wielkanocnych jest Niedziela Palmowa. Tego dnia są święcone palmy. Stary zwyczaj każe zachować palmę w domu, żeby go chroniła. W święconce, którą w koszyczku niesie się do kościoła, oprócz jajek powinny znaleźć się: baranek, chleb, kiełbasa, sól, chrzan.
Drugim dniem świąt jest lany poniedziałek. Nie wiadomo dokładnie, skąd wziął się zwyczaj zwany dyngusem. Wierzono jednak, że oblana osoba będzie miała szczęście, a oblana dziewczyna wyjdzie za mąż. W niektórych rejonach Polski jest zwyczaj smagania się tego dnia witkami wierzby. W innych – kawalerowie tego dnia obnoszą po wsi koguta. To stary zwyczaj, sięgający czasów pogańskich. Wierzono, że kogut, którego pianie miało płoszyć złe duchy, ochroni domy przed nimi.
4. Ćwiczenie spostrzegawczości –„ Ukryte pisanki”. Dzieci szukają ukrytych przez rodzica pisanek. Kiedy je znajdą, określają, w jakich miejscach zostały schowane. Stosują odpowiednie przyimki (nad pod, obok, za, z lewej strony, itp.). Liczą, ile pisanek zostało ukrytych.
5. Wymienianie potraw sporządzanych z jajek.
6. Podawanie nazw zwierząt, które wykluły się z jajek (ptaki, węże, krokodyle, dinozaury...).
7. Zapoznanie z treścią wiersza Doroty Gellner „Wielkanoc”.
W zielonym owsie nad ranem
zbudził się mały baranek.
I dzwoni dzwoneczkiem z cukru:
Wielkanoc! Wielkanoc już jutro!
8. Zabawa plastyczna – „Baranek wielkanocny”.
Zaproponowanie wykonania baranka według pomysłów dzieci. Rysowanie wymyślonego baranka na kartonie; oklejanie kuleczkami z białej bibułki, lub z plasteliny i elementami wyciętymi z kolorowego papieru; przyklejanie z drugiej strony przygotowanej przez rodzica trójkątnej tekturowej podstawki, ułatwiającej postawienie pracy. Prezentowanie baranków rodzinie.