Rozwijanie sprawności manualnej:
„Moja własna flaga”
- Każdy z nas wie, jak wygląda flaga Polski. Zapraszam dziś dzieci do wykonania flagi swojego własnego wymyślonego królestwa. Flaga może mieć różny kształt, różne kolory i symbole.
- Drugie zadanie to skorzystanie na 10 minut z komputera z dostępem do Internetu, dziecko wybiera sobie ze strony puzzle, następnie przy pomocy myszki układa je.
Link do strony: https://puzzlefactory.pl/pl/kategorie/dla-dzieci
Powodzenia :D
Ćwiczenia rozwijające orientację przestrzenną:
1. „Chodźcie do koła” – zabawa z wierszem
„Chodźcie wszyscy tu, do koła.
Zabawimy się wesoło.
Witamy wszystkich was.
Na zabawę nadszedł czas.
Prawa ręka, lewa ręka,
prawa noga, lewa noga,
cały tułów oraz głowa.
Witamy was”.
2. „Prawda czy fałsz?” – rozróżnianie zdań prawdziwych i fałszywych na temat części ciała.
Dzieci losują zdania typu:
– człowiek ma dwoje oczu
– człowiek ma dwie lewe ręce
– dłoń człowieka ma 6 palców
– człowiek ma dwie prawe nogi
– człowiek ma kolana
– człowiek ma 1 łokieć
– człowiek nie ma ramion
– człowiek nie ma stóp
– człowiek ma z przodu brzuch, z tyłu plecy
Dziecko samodzielnie wskazuje części ciała, o których jest mowa w określonym zdaniu (następnie wszystkie dzieci razem). Podaje prawidłowe odpowiedzi. Osoba dorosła zadaje dodatkowe pytania, daje zadania do wykonania np. pokaż prawą rękę, lewą rękę, tupnij prawą nogą, policz palce (dziecko liczy palce, porównuje ilość palców w prawej i lewej dłoni, podaje nazwy kolejnych palców – kciuk, wskazujący…).
Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny:
1. „Rymy w zagrodzie”
Wiersz ten można wykorzystać do ćwiczeń słuchowych. Zadaniem dziecka jest odgadywanie brakujących rymów ( słowa w nawiasach).
Raz na grzędzie bura kurka
nastroszyła swoje...( piórka)*
Inna kurka głośno gdacze
Żółta kaczka pięknie…(kwacze).*
Baran po swojemu beczy,
koza w kozie z żalem…(meczy).*
Gniady konik w stajni hula,
pszczółki lecą wprost do…(ula).*
traktor w polu głośno huczy,
a na łące krówka…( muczy)*
gdy wróbelki nam ćwierkają,
dzieci rymy…( dobierają).*
W miejscach oznaczonych gwiazdką (*) dzieci odgadują brakujące rymy.
2. Zabawa usprawniająca język, wargi, policzki: ”Jak języczek został żeglarzem”.
Rodzic/opiekun czyta tekst opowiadania, pokazuje ruchy języka, warg, opisane w nawiasach a dziecko naśladuje te ruchy.
Pewnego dnia języczek wybrał się nad jezioro (kląskanie). Zobaczył łódkę, otworzył kłódkę (otwieramy usta), wsunął kluczyk (język na brodę) i już gotowe. Wsiadł do łódki (kląskanie). Chwycił prawe, potem lewe wiosło (ruch wahadłowy języka do kącików ust). Wiosłował na zmianę prawym i lewym wiosłem (wypychanie prawego i lewego policzka). Zmęczył się, wiec chwile odpoczął. Spojrzał w górę (język dotyka górnej wargi), zobaczył długi sznur łabędzi (oblizywanie górnej i dolnej wargi.) Postanowił policzyć ptaki (liczenie górnych i dolnych zębów). Nieco dalej nadciągały ciemne obłoki (oblizywanie podniebienia). Języczek bał się, że dopadnie go deszcz. Postanowił wracać Wiosłował prawym i lewym wiosłem (wypychanie lewego i prawego policzka), co chwilę ocierając pot z czoła (dotykanie górnych i dolnych dziąseł). Dopiero wtedy zauważył przy łódce silnik. Odłożył wiosła (oblizywanie górnej i dolnej wargi) i włączył silnik (brrrr) i szczęśliwie dopłynął do brzegu.
Zabawy rozwijające myślenie
Zabawa słowna „Co by było, gdyby…?” Dzieci odpowiadają na pytania:
− Co by było, gdyby w miastach nie było ulic?
− Co by było, gdyby domy unosiły się jak balony?
− Co by było, gdyby w rzekach zamiast wody płynął sok pomarańczowy?
Zabawy wspomagające rozwój inteligencji emocjonalnej u dzieci/
niwelowanie niepożądanych zachowań:
Oglądanie twarzy – obserwacja bezpośrednia swojej twarzy w lustrze, dzieci na tej podstawie opisują wygląd twarzy, nazywają, co widzą, kolejnym krokiem jest nazwanie emocji, które wyraża oglądana twarz (operują pojęciem miny). Przybierają różne miny i nazywają emocje, które chciały swoją twarzą pokazać. Obserwacja pośrednia – oglądanie obrazków i zdjęć, na których widać
Plansze - Jak się dzisiaj czuję? |
Praca z dzieckiem zdolnym – czytanie i pisanie
Próba dzielenia na głoski imion najlepszych kolegów. Podawanie pierwszej usłyszanej głoski w podanych wyrazach: Lalka, domek, krokodyl, osa, Małgosia, pajacyk.