Procedura

w przypadku agresywnego zachowania dziecka

  1. Nauczyciel lub pracownik przedszkola, który jest świadkiem agresywnego zachowania dziecka jest zobowiązany do natychmiastowej słownej i stanowczej reakcji na zaistniałą sytuację poprzez:

-           odizolowanie dziecka zachowującego się agresywnie od grupy,

-           wezwanie, w razie potrzeby, do pomocy innego nauczyciela lub dyrektora przedszkola,

-           poinformowanie o zajściu wychowawcy (jeśli nie został wezwany wcześniej).

  1. Wychowawca  przeprowadza rozmowę dyscyplinującą i ustala przyczynę agresji – jeżeli nie została ona ustalona przez nauczyciela – świadka.
  2. Wychowawca informuje rodziców dziecka o jego agresywnym zachowaniu. Jeżeli osobą poszkodowaną jest drugie dziecko, wychowawca zawiadamia o zdarzeniu rodziców dziecka poszkodowanego i jeśli jest to konieczne, prosi o przybycie do przedszkola. Jednocześnie informuje rodziców o możliwości zgłoszenia zdarzenia na Policję.
  3. Dziecko, które dopuściło się zachowania agresywnego, otrzymuje uwagę wpisaną przez wychowawcę klasy do dziennika zajęć przedszkola.
  4. Jeśli zachowanie dziecka nie ulega poprawie, wychowawca wraz z rodzicami analizują przyczyny zaburzonego zachowania dziecka, zobowiązują rodziców
    do systematycznego kontaktowania się z przedszkolem, pomagają im w doborze metod wychowawczych, wypracowują kontrakt z dzieckiem i określają czas na poprawę.
    Podjęte decyzje zostają odnotowane w dzienniku zajęć przedszkola.
  5. W uzasadnionych przypadkach wychowawca grupy wnioskuje o zwołanie zespołu wychowawczego, który ustali dalszą strategię działań.
  6. W przypadku utrzymywania się nieprawidłowych relacji dziecka z rówieśnikami 
    lub nauczycielami, wychowawca w porozumieniu z rodzicami dziecka sugeruje badania psychologiczne lub inne oddziaływania, w celu otrzymania dalszych wskazówek dotyczących prowadzenia dziecka.
  7. W przypadku konieczności zdyscyplinowania dziecka wyjątkowo agresywnego bądź przejawiającego zachowania agresywne zagrażające jego zdrowiu i bezpieczeństwu innych, poinformowane zostaje Pogotowie Ratunkowe/Policja oraz rodzice dziecka
    w celu podjęcia interwencji zapewniającej bezpieczeństwo dzieciom i pracownikom przedszkola.
  8. W przypadku braku współpracy rodziców dziecka z przedszkolem lub braku poprawy
    w zachowaniu następuje pisemne skierowanie sprawy przez dyrektora, w porozumieniu
    z wychowawcą grupy do adekwatnej instytucji typu: Policja, GOPS, Sąd Rodzinny itp. 
  9. Ze wszystkich działań wychowawca sporządza notatki podpisywane przez osoby zainteresowane (rodzica, itd.).