Procedura
w przypadku agresywnego zachowania dziecka
- Nauczyciel lub pracownik przedszkola, który jest świadkiem agresywnego zachowania dziecka jest zobowiązany do natychmiastowej słownej i stanowczej reakcji na zaistniałą sytuację poprzez:
- odizolowanie dziecka zachowującego się agresywnie od grupy,
- wezwanie, w razie potrzeby, do pomocy innego nauczyciela lub dyrektora przedszkola,
- poinformowanie o zajściu wychowawcy (jeśli nie został wezwany wcześniej).
- Wychowawca przeprowadza rozmowę dyscyplinującą i ustala przyczynę agresji – jeżeli nie została ona ustalona przez nauczyciela – świadka.
- Wychowawca informuje rodziców dziecka o jego agresywnym zachowaniu. Jeżeli osobą poszkodowaną jest drugie dziecko, wychowawca zawiadamia o zdarzeniu rodziców dziecka poszkodowanego i jeśli jest to konieczne, prosi o przybycie do przedszkola. Jednocześnie informuje rodziców o możliwości zgłoszenia zdarzenia na Policję.
- Dziecko, które dopuściło się zachowania agresywnego, otrzymuje uwagę wpisaną przez wychowawcę klasy do dziennika zajęć przedszkola.
- Jeśli zachowanie dziecka nie ulega poprawie, wychowawca wraz z rodzicami analizują przyczyny zaburzonego zachowania dziecka, zobowiązują rodziców
do systematycznego kontaktowania się z przedszkolem, pomagają im w doborze metod wychowawczych, wypracowują kontrakt z dzieckiem i określają czas na poprawę.
Podjęte decyzje zostają odnotowane w dzienniku zajęć przedszkola. - W uzasadnionych przypadkach wychowawca grupy wnioskuje o zwołanie zespołu wychowawczego, który ustali dalszą strategię działań.
- W przypadku utrzymywania się nieprawidłowych relacji dziecka z rówieśnikami
lub nauczycielami, wychowawca w porozumieniu z rodzicami dziecka sugeruje badania psychologiczne lub inne oddziaływania, w celu otrzymania dalszych wskazówek dotyczących prowadzenia dziecka. - W przypadku konieczności zdyscyplinowania dziecka wyjątkowo agresywnego bądź przejawiającego zachowania agresywne zagrażające jego zdrowiu i bezpieczeństwu innych, poinformowane zostaje Pogotowie Ratunkowe/Policja oraz rodzice dziecka
w celu podjęcia interwencji zapewniającej bezpieczeństwo dzieciom i pracownikom przedszkola. - W przypadku braku współpracy rodziców dziecka z przedszkolem lub braku poprawy
w zachowaniu następuje pisemne skierowanie sprawy przez dyrektora, w porozumieniu
z wychowawcą grupy do adekwatnej instytucji typu: Policja, GOPS, Sąd Rodzinny itp. - Ze wszystkich działań wychowawca sporządza notatki podpisywane przez osoby zainteresowane (rodzica, itd.).