Procedura

w przypadku wtargnięcia napastnika do przedszkola

 oraz zagrożenia terrorystycznego

Postępowanie w czasie zagrożenia terrorystycznego:

  1. Nauczyciel, pracownik przedszkola lub dziecko, które zauważył podejrzanie zachowujące
    się osoby lub przedmioty pozostawione bez opieki oraz przypuszcza, że może
    to być próba ataku terrorystycznego, natychmiast informuje dyrektora przedszkola
    lub odpowiednio nauczyciela.
  2. Nauczyciel, który uzyskał informację o możliwości ataku terrorystycznego natychmiast informuje dyrektora przedszkola.
  3. Dyrektor, który dowiedział się o podłożeniu ładunku wybuchowego lub przedmiotu niewiadomego pochodzenia, co do którego istnieje podejrzenie, że może on stanowić zagrożenie dla osób i mienia lub otrzymał  telefon z informacją o zagrożeniu terrorystycznym, natychmiast zgłasza ten fakt służbom odpowiedzialnym
    za bezpieczeństwo na tym terenie najbliższej jednostce Policji lub władzom administracyjnym.
  4. Przy braku informacji o konkretnym miejscu podłożenia „bomby" użytkownicy pomieszczeń powinni sprawdzić swoje miejsce pracy i jego bezpośrednie otoczenie celem odnalezienia przedmiotów nieznanego pochodzenia.
  5. Podejrzanych przedmiotów nie wolno dotykać! O ich lokalizacji należy powiadomić dyrekcję przedszkola.
  6. Pomieszczenia ogólnodostępne (korytarze, klatki schodowe, toalety, piwnice, poddasze) oraz najbliższe otoczenie zewnętrzne obiektu sprawdzają i przeszukują osoby wyznaczone.
  7. Do czasu przybycia Policji należy w miarę istniejących możliwości zabezpieczyć zagrożone miejsce, zachowując elementarne środki bezpieczeństwa, bez narażania siebie
    i innych osób na niebezpieczeństwo.
  8. Po przybyciu Policji na miejsce, przejmuje ona dalsze kierowanie akcją.
  9. Należy bezwzględnie wykonywać polecenia policjantów.
  10. Jeśli zapadnie decyzja o ewakuacji, należy zachować spokój i opanowanie, pozwoli
    to na sprawne i bezpiecznie opuszczenie zagrożonego rejonu.
  11. W czasie ewakuacji należy postępować zgodnie z instrukcją postępowania w czasie ewakuacji, chyba, że  prowadzący akcją zadecydują inaczej.
  12. Identyfikacją i rozpoznawaniem zlokalizowanego ładunku wybuchowego
    oraz jego neutralizacją zajmują  się uprawnione i wyspecjalizowane jednostki i komórki organizacyjne Policji.

Postępowanie w razie wtargnięcia napastników do przedszkola:

  1. Poddać się woli napastników i wykonywać ściśle ich polecenia.
  2. Starać się zwrócić uwagę napastników na fakt, że mają do czynienia z ludźmi. Zwracać się do dzieci po imieniu, zwiększając szansę ich przetrwania.
  3. Pytać zawsze o pozwolenie, np. gdy chce się zwrócić do dzieci z jakimś poleceniem.
  4. Zapamiętać szczegóły dotyczące porywaczy i otoczenia – informacje te mogą okazać
    się cenne dla służb ratowniczych.
  5. Starać się uspokoić dzieci – zapanować (w miarę możliwości) nad własnymi emocjami. Zwrócić szczególną uwagę na dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  6. Dopóki nie zostanie wydane polecenie wyjścia:

-      nie pozwolić dzieciom wychodzić z pomieszczenia oraz wyglądać przez drzwi
i okna, 

-      nakazać dzieciom położyć się na podłodze.

  1. W chwili podjęcia działań zmierzających do uwolnienia, wykonywać polecenia grupy antyterrorystycznej i być przygotowanym na surowe traktowanie przez Policję. Dopóki nauczyciel nie zostanie zidentyfikowany, jest dla Policji potencjalnym terrorystą.
  2. Po zakończeniu akcji nauczyciel:

-      sprawdza obecność dzieci, by upewnić się, czy wszyscy opuścili budynek,

-      o braku któregokolwiek dziecka informuje Policję,

-      nie pozwala żadnemu z dzieci samodzielnie wrócić do domu,

-      prowadzi ewidencję dzieci odbieranych przez rodziców/osoby upoważnione.

 

Postępowanie w przypadku użycia broni palnej na terenie szkoły:

  1. W sytuacji bezpośredniego kontaktu z napastnikiem:

-      nakazać dzieciom położyć się na podłodze,

-      starać się uspokoić dzieci,

-      dopilnować, aby nie odwracały się tyłem do napastników w przypadku polecenia przemieszczania się,

-      jeżeli terroryści wydają polecenia, dopilnować, aby dzieci wykonywały je spokojnie –  gwałtowny ruch może zwiększyć agresję napastników,             

-      o ile to możliwe zadzwonić pod jeden z numerów alarmowych – ważne,
aby nie rozłączać się i starać się, jeśli to możliwe, na bieżąco relacjonować sytuację.

  1. Po opanowaniu sytuacji:

-      upewnić się o liczbie osób poszkodowanych i sprawdzić, czy strzały z broni palnej
nie spowodowały innego zagrożenia (np. pożaru),

-      zadzwonić lub wyznaczyć osobę, która zadzwoni pod jeden z numerów alarmowych,

-      udzielić pierwszej pomocy najbardziej potrzebującym,

-      w przypadku, gdy ostrzał spowodował inne zagrożenie, podjąć odpowiednie
do sytuacji działania,

-      zapewnić osobom uczestniczącym w zdarzeniu pomoc psychologiczną.