Program
Kształcenia sprawności językowych
Gminnego Przedszkola w Kołczygłowach
Problem mowy dzieci w wieku przedszkolnym jest przedmiotem analizy wielu dyscyplin naukowych. „Statystyki przedstawiające rozmiar występowania zjawiska zaburzenia mowy dzieci są przerażające. Co prawda, w ostatnich latach nasiliły się działania w zakresie profilaktyki logopedycznej, jednak spory odsetek dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, mających różnego typu zaburzenia mowy, świadczy raczej o ich słabej skuteczności”[1].
Dla wielu dzieci rozpoczynających naukę szkolną zaburzenia stanowią poważną przeszkodę w codziennym funkcjonowaniu. Często nie są w stanie sprostać wymaganiom, jakie stawia przed nimi szkoła. Izolują się od rówieśników, mają słabe wyniki w nauce. Taka sytuacja nie służy dalszemu rozwojowi. Nie ulega wątpliwości, że podstawowym środowiskiem, w którym powinny być prowadzone działania zapobiegające wadom wymowy jest dom rodzinny. To rodzina jest dla dziecka pierwszym i najistotniejszym środowiskiem wychowawczym. Znaczna część rodziców nie zdaje sobie sprawy z tego, że ich dzieci się źle uczą z powodu wad wymowy. Rodzice bardzo często czują się bezsilni, ponieważ nie mają dostępu do logopedy. Rozmiary szkód spowodowanych przez nieprawidłową wymowę w okresie przedszkolnym są często bardzo duże i trudne do naprawienia. Dlatego szczególnie ważnym jest, aby mieć świadomość tego, jaki jest stan wymowy dzieci już w przedszkolu.
Współczesny nauczyciel musi mieć świadomość, że jednym z najważniejszych celów edukacyjnych jest zapewnienie dzieciom optymalnych warunków rozwojowych. Wśród nich znajduje się umiejętność komunikatywnego posługiwania się językiem ojczystym w mowie i piśmie . To w przedszkolu i szkole dzieci maja doskonalić poprawność artykulacyjną, wyrazistość mówienia, wzbogacać słownik. Do nauczyciela należy rozpoznanie i zdiagnozowanie sytuacji i podjęcie prób terapii ewentualnie skierowanie rodzica z dzieckiem na terapię logopedyczną.
Terapia logopedyczna - całość specyficznych, zamierzonych oddziaływań ukierunkowanych na usunięcie wszelkich zakłóceń procesu porozumiewania się.
Cel nadrzędny :
1. Kształcenie, rozwijanie i doskonalenie umiejętności komunikowania się z otoczeniem. Stymulacja rozwoju językowego dzieci z uwzględnieniem wszystkich aspektów mowy (wymowa, słownictwo, strona gramatyczna i stylistyczna).
Cele szczegółowe:
1. Kształcenie i rozwijanie umiejętności odbioru i rozumienia nadawanych informacji:
-
rozumienie gestu, dotyku, mimiki, zanaczenia wprowadzanych symboli (piktogramów, zdjęć),
-
reagowanie na własne imię i nazwisko,
-
słuchanie i adekwatne reagowanie na proste polecenia,
-
rozpoznawanie prostych czynności, przedmiotów w najbliższym otoczeniu,
-
słuchanie krótkich wierszy, rymowanek, opowiadań nadawanych przez nauczyciela.
2.Kształcenie umiejętności komunikowania się z wykorzystaniem alternatywnych sposobów komunikacji (piktogramy, zdjęcia) w przypadku dzieci nie posługujących się mową werbalną.
3. Kształcenie i rozwijanie umiejętności przekazywania informacji drogą werbalną:
-
nauka naśladowania układu ust podczas artykulacji samogłosek,
-
naśladowanie artykulacji ,,widocznych” spółgłosek, łatwych pod względem wymowy, tworzenie prostych sylab, niosących określone znaczenie: ma-ma, ta-ta, ba-ba, daj, la-la, itp.
-
ćwiczenia ortofoniczne – naśladowanie odgłosów zwierząt, przyrody,
-
nazywanie członków rodziny, ich imion, nauka wymawiania swojego imienia, imion dzieci z grupy, uczących nauczycieli.
4. Rozszerzanie biernego i czynnego słownictwa dzieci przez:
-
nazywanie przedmiotów w najbliższym otoczeniu i ich desygnatów na obrazie,
-
nazywanie czynności i stanów w naturalnych sytuacjach i przedstawionych na obrazie,
-
tworzenie słownika na użytek dziecka, pomocnego w procesie komunikowania się,
-
wprowadzenie nowych słów z zakresu różnych kategorii,
-
formułowanie prostych zdań i pytań,
-
kształcenie umiejętności tworzenia krótkich i dłuższych wypowiedzi na podstawie przeżyć, obserwacji i ilustracji,
-
nauka krótkich piosenek rymowanek, wierszy.
5. Ćwiczenia usprawniające narządy mowy:
-
masaż twarzy i narządów mowy (policzków, warg, języka),
-
wspomagane ćwiczenia artykulacyjne,
-
nauka samodzielnego wykonywania ćwiczeń artykulacyjnych (usprawnianie warg, języka, żuchwy).
6. Ćwiczenia oddechowe i głosowe:
-
nauka oddychania przez nos (wykształcenie nawyku zamykania ust, trening mięśnia okrężnego warg, kontrola ślinotoku),
-
wydłużanie fazy wydechu,
-
ćwiczenia fonacyjne.
7. Wywoływanie i utrwalanie prawidłowej wymowy głosek:
-
w izolacji,
-
w sylabach,
-
w wyrazach ( w nagłosie, w śródgłosie i wygłosie wyrazu, w grupach spółgłoskowych),
-
w wyrażeniach dwuwyrazowych,
-
w zdaniach.
8. Nauka krótkich wierszyków, piosenek, opowiadanie ilustracji w celu utrwalania prawidłowej artykulacji głosek w mowie potocznej.
9.Utrwalanie poznanych głosek w piśmie i podczas czytania.
10.Usprawnianie myślenia słowno-pojęciowego i przyczynowo-skutkowego (odgadywanie i wymyślanie zagadek, opisywanie przedmiotu lub postaci, układanie i opowiadanie historyjek obrazkowych).
11.Utrwalenie rozumienia i właściwego stosowania przyimków i wyrażeń przyimkowych.
12.Doskonalenie wypowiedzi pod kątem stosowania poprawnych konstrukcji gramatycznych fleksyjnych, wzbogacanie słownictwa o różne części mowy (przymiotniki, przysłówki, spójniki).
-
Ćwiczenia w tworzeniu liczby mnogiej rzeczowników,
-
rozwijanie umiejętności wypowiadania sie w czasie teraźniejszym, przyszłym i przeszłym,
-
stosowanie prawidłowej odmiany rzeczowników i przymiotników przez stosowanie prawidłowej odmiany rzeczowników i przymiotników.
13. Ćwiczenia słuchu fonematycznego, analizy i syntezy słuchowej, pamięci słuchowej:
-
różnicowanie głosek opozycyjnych (szumiące – ciszące – syczące; dźwięczne-bezdźwięczne, twarde-miękkie).
-
Kształcenie reakcji słuchowej na określoną głoskę,
-
wdrażanie do autokontroli podczas mówienia.
14. Eliminowanie naleciałości gwarowych i nieprawidłowych nawyków (swoisty język).
15. Usprawnianie funkcji związanych z kształtowaniem i rozwijaniem mowy (ćwiczenia koncentracji uwagi, spostrzegawczości, koordynacji ruchowo-słuchowej, orientacji w schemacie własnego ciała, usprawnianie małej motoryki i grafomotoryki).
Metody pracy:
1.Metody samoistne:
-
metoda usprawniania narządów mowy,
-
metoda słuchowa- uwrażliwianie dziecka na dźwięki otoczenia, ćwiczenia słuchu fonematycznego (rozróżnianie głosek opozycyjnych, głosek wadliwie i prawidłowo realizowanych),
-
metoda wyjaśniania- słowna instrukcja prawidłowgo ułożenia narządów mowy,
-
metoda wzrokowa – naśladowanie przez dziecko układu artykulacyjnego demonstrowanego przez logopedę,
-
metoda czuciowa – metoda kontroli i czucia skórnego,
-
metoda naturalna – naśladowanie naturalnych odgłosów, szmerów,
-
metoda integracji sensorycznej – wykorzystywanie jednocześnie pracy wszystkich analizatorów w celu wywołania i utrwalenia prawidłowej głoski (wzmocnienie sposobu i miejsca artykulacji) symbolem, rysunkiem.
2. Metody przekształcające:
-
metoda substytucyjna (przekształcanie dźwięku pomocniczego, realizowanego prawidłowo w oczekiwaniu na dźwięk)
3. Metody niesamoistne:
-
metoda uczulania – uwrażliwianie miejsc artykulacji za pomocą szpatułki,
-
metoda mechaniczna - uzyskiwanie prawidłowego ułożenia narządów mowy z wykorzystaniem szpatułek.
4. Metoda ortofoniczno-muzyczna:
-
kształtowanie prawidłowej wymowy głosek wszystkich trzech szeregów (syczących, ciszących i szumiących), usprawnianie
-
aparatu głosowego oraz poprawności gramatycznej i stylistycznej w oparciu o odpowiednio dobrane piosenki z tekstami ortofonicznymi.
5. Elementy Metody Dobrego Startu:
-
ćwiczenia ruchowo-słuchowe do piosenek, rytmizacja słów i zdań z wykorzystaniem instrumentów muzycznych, wystukiwaniu rytmu, wyklaskiwania.
6. Stosowanie alternatywnych sposobów komunikowania się – zdjęcia, piktogramy.
- Wykorzystywanie w terapii multimedialnych programów komputerowych.
Formy pracy:
-
praca indywidualna,
-
praca grupowa.
16. Ćwiczenia wspomagające terapię logopedyczną:
-
Ćwiczenia ortofoniczne (udział w zajęciach grupowych);
-
Ćwiczenia stymulujące rozwój słuchu fonemowego;
-
Ćwiczenia i zabawy z muzyką - logorytmika;
-
Ćwiczenia stymulujące ogólny rozwój dziecka (rozwijanie słownictwa czynnego i biernego, koordynacji wzrokowo- słuchowo- ruchowej, pamięci, myślenia, orientacji przestrzennej);
-
Kształtowanie twórczej aktywności słownej dziecka poprzez tworzenie swobodnych tekstów, rymowanek;
-
Wyrabianie u dzieci umiejętności posługiwania się poprawną polszczyzną, wskazywanie różnic pomiędzy gwarą a językiem literackim;
-
Wykorzystanie programów multimedialnych np. „Zabawy logopedyczne”
17. Współpraca z rodzicami.
-
Informowanie rodziców o stanie mowy dziecka.
-
Współdziałanie w zakresie ćwiczeń(praca domowa) w celu uzyskiwania lepszych efektów.