v
PROGRAM PROFILAKTYCZNY
GMINNEGO PRZEDSZKOLA W KOŁCZYGŁOWACH
„BEZPIECZNE PRZEDSZKOLE – BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK”
PODSTAWA PRAWNE
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej – art. 48, 53, 54, 70, 72
- Konwencja o Prawach Dziecka – art.3, atr.19 i atr.33
- Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz.U. z 2004r.Nr 256 poz. 2572 z późn.zm.),
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela ( tekst jednolity Dz.U. z 2006r. Nr 97 poz.674 z późń. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów przedszkola oraz publicznych szkól ( Dz.U. z 2001r. Nr 61 poz. 624 z późn.zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej, opublikowane w Dzienniku Ustaw z dnia 2 grudnia 2010 r. (D.U. nr 228)
- Europejska Karta Praw Człowieka
- Statut Gminnego Przedszkola w Kołczygłowach
CEL GŁÓWNY PROGRAMU
- Stworzenie bezpiecznych i przyjaznych warunków do zabawy i nauki dla wychowanków przedszkola.
- Promocja zdrowego stylu życia.
- Tworzenie warunków do właściwej współpracy nauczycieli, rodziców i wychowanków.
- Wyposażenie dzieci w niezbędne sprawności, umiejętności i wiadomości dotyczące dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo.
CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU
- Wdrożenie dzieci do stosowania zasad bezpieczeństwa.
- Kształtowanie u dzieci umiejętności właściwego reagowania w sytuacjach zagrożenia.
- Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych.
- Rozwijanie postaw prozdrowotnych
- Zdawanie sobie sprawy z konieczności przestrzegania zasad warunkujących bezpieczeństwo własne i innych ( w pomieszczeniach przedszkolnych, na placu zabaw, w domu, na drodze)
- Skuteczna współpraca między przedszkolem a instytucjami w zakresie działań profilaktycznych.
- Budowanie poczucia własnej wartości.
- Kształtowanie odpowiedzialności za siebie i innych.
- Uczenie wzajemnej tolerancji, akceptacji, zrozumienia potrzeb i odrębności drugiego człowieka oraz rodziny, rozwijanie empatii.
- Zdawanie sobie sprawy z niebezpieczeństwa wynikającego z niewłaściwego postępowania / przypadkowych spotkań z nieznajomym.
- Uświadomienie dzieci o istniejących w życiu zagrożeniach.
- Upowszechnienie wiedzy o zdrowiu i właściwych zachowaniach mu służących, promocja zdrowego stylu życia,
METODY I FORMY PRACY
Metody pracy:
- metody problemowe: gry dydaktyczne, burza mózgów, dyskusja
- metody podające: opowiadanie, pogadanka, historyjka obrazkowa, wiersze, piosenki, praca z tekstem,
- metody aktywizujące: drama, wystawa (ekspozycja), pokaz,
- metody praktyczne: ćwiczenia i działania oparte na konkrecie, pokaz, gry dydaktyczne, zabawy intelektualne,
-gry i zabawy,
- twórczość plastyczna, techniczna i artystyczna dzieci,
- wycieczki – spacery tematyczne, turystyczno- krajobrazowe
Formy pracy:
- praca zbiorowa
-praca w grupach
- praca indywidualna
-uroczystości przedszkolne
Adresaci programu
-dzieci 3,4,5,6– letnie uczęszczające do przedszkola objętego programem
-nauczyciele zatrudnieni w placówce
-rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola objętego programem
-inne osoby związane z placówką
PLAN DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH
BEZPIECZEŃSTWO W PRZEDSZKOLU, NA DRODZE I W DOMU |
||||
TREŚCI/ZADANIA |
SPOSOBY REALIZACJI |
TERMIN REALIZACJI |
OCZEKIWANE REZULTATY |
ODPOWIEDZIALNI |
-kształtowanie nawyku przestrzegania zasad bezpieczeństwa w pomieszczeniach przedszkola -kontakty z nieznajomymi
- uświadomienie dzieciom potrzeby uczenia się podstawowych przepisów ruchu drogowego i konieczności ich przestrzegania w celu zadbania o swoje bezpieczeństwo na drodze -pierwsza pomoc w nagłym wypadku - bezpieczeństwo w domu
- uświadomienie niebezpieczeństwa zabaw z ogniem i prądem - profilaktyka przeciwpożarowa
- bezpieczeństwo w czasie zabaw zimowych -bezpieczna droga do przedszkola.
-bezpieczeństwo podczas spędzania wolnego czasu przez dzieci
|
- spotkanie z policjantem: "Bądź ostrożny na drodze", "Obcy niebezpieczny", "Policjant moim przyjacielem", „ Bezpieczne ferie”, "Bezpieczne wakacje"
-w toku zajęć scenek rodzajowych, dramy poznanie konsekwencji niebezpiecznych zabaw i zachowań - spacery i wycieczki, zapoznanie z ruchem drogowym,
-zajęcia praktyczne, telefony alarmowe, wybieranie numeru i przeprowadzenie rozmowy
-potkanie ze strażakiem- wizyta w OSP Kołczygłowy
-przestrzeganie przed zabawami na drogach, -rozmowy na temat zagrożeń płynących z zabaw na zamarzniętych zbiornikach wodnych - uświadomienie rodzicom konieczności posiadania informacji na temat miejsca spędzania wolnego czasu przez dzieci,
- praca plastyczna "Jak dbam o swoje bezpieczeństwo" |
IX/X Cały rok I, II VI Cały rok |
- potrafi zachować się prawidłowo w pomieszczeniach przedszkola: sala zabaw, sala gimnastyczna, toaleta, plac zabaw. - zna i potrafi wybrać telefony: 997, 998, 999, 112 - wie, jak należy zachować się w kontaktach z nieznajomymi
- potrafi poruszać się po terenie przedszkola zgodnie z ustalonymi zasadami bezpieczeństwa - rozumie potrzebę przestrzegania zasad bezpieczeństwa i przepisów ruchu drogowego - zna znak sygnalizacji świetlnej i przejścia dla pieszych
- potrafi poinformować o zdarzeniu dorosłych - znajomość imienia, nazwiska, adresu zamieszkania i numeru telefonu - wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia pożarem.
- samodzielnie ocenia własne zachowania i innych pod względem bezpieczeństwa, - zna podstawowe zasady ruchu drogowego, zna niektóre znaki drogowe, - wie, do kogo zwrócić się w sytuacjach zagrożenia,
- potrafi przybrać obronną postawę przed atakiem psa, nie drażni zwierząt, - nie bawi się lekarstwami i środkami chemicznymi, |
- nauczyciele - rodzice
|
RUCH W ŻYCIU PRZEDSZKOLAKA |
||||
TREŚCI/ZADANIA |
SPOSOBY REALIZACJI |
TERMIN REALIZACJI |
OCZEKIWANE REZULTATY |
ODPOWIEDZIALNI |
-podtrzymywanie naturalnej potrzeby aktywności ruchowej dziecka, -wdrażanie do realizacji aktywnych form wypoczynku
|
- zapoznanie z regułami dotyczącymi gier i zabaw – przestrzeganie ich - kształtowanie i dbałość o prawidłową postawę ciała -aktywny udział w grach i zabawach ruchowych w sali i na powietrzu. -wskazywanie na aktywne formy wypoczynku jako jeden z elementów zdrowego trybu życia. |
Cały rok |
- rozumienie znaczenia aktywności ruchowej, sportu w życiu, - posługiwanie się pojęciem zdrowie, - dziecko wie, o potrzebie częstego przebywania na świeżym powietrzu, - bierze aktywny udział w zajęciach ruchowych, - ubiera się odpowiednio do warunków pogodowych, - dba o prawidłową postawę ciała, - chodzi na spacery, - chętnie podejmuje działania o charakterze ruchowym, -przestrzega wyznaczonych reguł w czasie gier i zabaw, |
- nauczyciele - rodzice
|
AKCEPTACJA SIEBIE I INNYCH |
||||
TREŚCI/ZADANIA |
SPOSOBY REALIZACJI |
TERMIN REALIZACJI |
OCZEKIWANE REZULTATY |
ODPOWIEDZIALNI |
- nawiązywanie więzi -tolerancja osób niepełnosprawnych. -radzenie sobie z emocjami. |
- rozmowy z dziećmi -integracja dzieci - wspólne zabawy -wzajemna pomoc |
Cały rok |
-potrafi okazywać uczucia przyjaźni, sympatii , empatii, - umie jasno sformułować opinie, prośbę; - pomaga innym kolegom i koleżankom w ich problemach, - pokonuje uprzedzenia wobec osób chorych i niepełnosprawnych, - jest gotowe nieść pomoc osobom słabszym, niepełnosprawnym i potrzebującym, -zna, rozumie, wyraża emocje i potrafi o nich opowiedzieć, - wie, jak można radzić sobie w trudnych sytuacjach, - potrafi opanować w niektórych sytuacjach negatywne emocje.
|
- nauczyciele - rodzice
|
HIGIENA I ZDROWIE |
||||
TREŚCI/ZADANIA |
SPOSOBY REALIZACJI |
TERMIN REALIZACJI |
OCZEKIWANE REZULTATY |
ODPOWIEDZIALNI |
- utrwalenie nawyków dbania o czystość ciała, odzieży, higienę jamy ustnej, obuwia - umiejętność zaspokajania potrzeb fizjologicznych - kulturalne zachowanie się podczas spożywania posiłków -umiejętność poprawnego posługiwania się sztućcami i serwetką -kształcenie prawidłowej postawy ciała - estetyczne otoczenie dziecka w domu i w przedszkolu -dbanie o wzrok |
- dbałość o higienę osobistą. -dostosowanie ramowego programu dnia do potrzeb rozwojowych dzieci -dostosowanie ubioru do odpowiedniej pogody i pory roku. -czynne uczestnictwo dzieci w zabawach organizowanych przez nauczyciela - słuchanie muzyki relaksacyjnej, odpoczynek w wydzielonym miejscu -codzienna dbałość nauczyciela o utrzymanie prawidłowej postawy ciała przez dzieci - gimnastyka - samodzielne porządkowanie miejsca zabawy, pracy -właściwa postawa podczas oglądania telewizji |
Cały rok |
-potrafi prawidłowo myć zęby, twarz i ręce -samodzielne i kulturalne korzysta z toalety -dba samodzielnie o higienę osobistą, przestrzega podstawowych zasad higieny - wie jak można przeciwdziałać chorobom, -zgłasza wszelkie dolegliwości, obawy, potrzeby -potrafi poprawnie siedzieć przy stoliku, na dywanie -bierze udział w zabawach ruchowych w sali i na powietrzu -rozumie wpływ prawidłowej postawy na zdrowie -zwraca uwagi porządek w przedszkolu -dba o wygląd otoczenia np. własna szufla |
- nauczyciele - rodzice
|
DZIECKO W ŚWIECIE WIRTUALNYM |
||||
TREŚCI/ZADANIA |
SPOSOBY REALIZACJI |
TERMIN REALIZACJI |
OCZEKIWANE REZULTATY |
ODPOWIEDZIALNI |
- umiejętność bezpiecznego korzystania z Internetu
|
-rozmowy z dziećmi na temat bezpiecznego korzystania z Internetu - kształtowanie nawyku korzystania z Internetu tylko w obecności osób dorosłych
|
Cały rok |
- zna zagrożenia związane z korzystaniem z dostępu do - korzysta z Internetu tylko za zgodą osób dorosłych - nie traktuje komputera jako największego towarzysza zabaw - zdaje sobie sprawę, że świat wirtualny to świat iluzji (rozróżnienie rzeczywistości od świata wirtualnego - nierzeczywistego) - nie promuje zachowań agresywnych, przemocy obecnej, np. w grach komputerowych - dostrzega także pozytywny wpływ świata wirtualnego (np. rozwój myślenia, kojarzenia, wyobraźni, pogłębienie wiedzy, wzmocnienie poczucia własnej wartości, itp.) |
- nauczyciele - rodzice
|
ZŁOŚĆ I AGRESJA |
||||
TREŚCI/ZADANIA |
SPOSOBY REALIZACJI |
TERMIN REALIZACJI |
OCZEKIWANE REZULTATY |
ODPOWIEDZIALNI |
-kształtowanie podstawowych powinności moralnych np. życzliwości, tolerancji, sprawiedliwości, odpowiedzialności. - tworzenie więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem, - rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra od zła. -uświadomienie złożoności otaczającego świata i czyhających zagrożeń.
|
-stosowanie działań zapobiegających agresji - rozmowy - rozwijanie umiejętności polubownego rozwiązania spraw konfliktowych |
Cały rok |
- zna zasady zachowania się w przedszkolu, - zna wybrane prawa dziecka, - zna różne sposoby na pokonywanie złości, - umie nazwać i odróżnić formy agresji, - umie reagować na przejawy agresji, - umie nazwać swoje uczucia, - potrafi wyrazić swoją opinie w sposób przyjazny. |
- nauczyciele - rodzice |
ŚRODOWISKO WOKÓŁ NAS |
||||
TREŚCI/ZADANIA |
SPOSOBY REALIZACJI |
TERMIN REALIZACJI |
OCZEKIWANE REZULTATY |
ODPOWIEDZIALNI |
-rozumienie potrzeby sadzenia drew i krzewów, np. wokół przedszkola - zanieczyszczenia wody, gleby, powietrza. - działania proekologiczne.
-odczuwanie potrzeby sprawowania opieki nad zwierzętami |
-rozmowy -wspólna odpowiedzialność za czystość przedszkola, korytarza(dbałość o czystość w miejscu zamieszkania) -pogadanka na temat codziennego oszczędzania wody, prądu, gazu
- dokarmianie zwierząt w okresie zimowym |
Cały rok |
-potrafi utrzymać ład i porządek -potrafi właściwie zachować się podczas wycieczek ( nie depcze trawników, nie zrywa kwiatów pod ochroną, nie łamie gałęzi ) - wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia, gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić; - wie jak chronić środowisko przed zanieczyszczeniem - jest wrażliwe na przejawy niszczenia przyrody - rozumie potrzebę pomocy – dokarmiania zwierząt i ptaków w okresie zimowym |
- nauczyciele - rodzice
|
EWALUACJA PROGRAMU
Oceny efektów realizacji Programu Profilaktycznego , obok bieżącego monitorowania, dokonuje się na półrocznej i końcowej radzie pedagogicznej. Podstawę dla formułowania oceny realizacji programu będą stanowiły:
- wnioski z obserwacji zachowań dzieci,
- rozmowy z rodzicami,
- rozmowy z nauczycielami,
- analiza dokumentów - dziennik, plany miesięczne, wytwory dzieci, osiągnięcia w konkursach,
- analiza ankiet
Dopuszcza się wprowadzenie zmian do programu w trakcie jego realizacji, w formie aneksów, w zależności od potrzeb.
Wyniki ewaluacji posłużą konstruowaniu Programu Profilaktycznego na kolejne lata.
Przyjęto do realizacji dnia 29.09.2016 r. Modernizacja Programu „Bezpieczne przedszkole – Bezpieczny przedszkolak” z dnia 28.11.2013 r,
Program opracowały: Danuta Aleksjew
Katarzyna Kozłowska
NARZĘDZIE BADAWCZE
ANKIETA „Bezpieczne Przedszkole”
Ankieta ma na celu zbadanie w jaki sposób nauczycielki realizują treści programowe zawarte w programie „Bezpieczne przedszkole”
1.Czy przedstawiła pani program profilaktyczny na zebraniu z rodzicami.
Tak nie
2. Jakie tematy o bezpieczeństwie poruszała Pani na zebraniu z rodzicami.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3.Czy w czasie wycieczek angażuje pani rodziców w celu zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa.
Tak nie
4. Z jakimi instytucjami wspierającymi współpracowała pani w bieżącym roku realizując program profilaktyczny ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5.Czy zna Pani procedury i regulaminy znajdujące się w przedszkolu.
Proszę podkreślić.
- procedura przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola,
- regulamin przebywania dziecka na świeżym powietrzu,
- regulamin wycieczek,
- instrukcja bezpieczeństwa dla opiekunów wycieczek,
- procedury postępowania w czasie wypadku dziecka.
- inne………………………………………………………………………………………………
6. Sposoby realizacji treści programowych.
- spacery i wycieczki,
- historyjki obrazkowe,
- gry dydaktyczne,
- opowiadania,
- spotkania z ciekawymi ludźmi,
- prace plastyczne i konstrukcyjne,
- realizacja programów – jakich…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Dziękuję