v

PROGRAM PROFILAKTYCZNY

 GMINNEGO PRZEDSZKOLA W KOŁCZYGŁOWACH

„BEZPIECZNE PRZEDSZKOLE – BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK”

 

PODSTAWA  PRAWNE

  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej – art. 48, 53, 54, 70, 72
  • Konwencja o Prawach Dziecka – art.3, atr.19 i atr.33
  • Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz.U. z 2004r.Nr 256 poz. 2572 z późn.zm.),
  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela ( tekst jednolity Dz.U. z 2006r. Nr 97 poz.674 z późń. zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów przedszkola oraz publicznych szkól ( Dz.U. z 2001r. Nr 61 poz. 624 z późn.zm.),
  • Rozporządzenie  Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej, opublikowane w Dzienniku Ustaw z dnia 2 grudnia 2010 r. (D.U. nr 228)
  • Europejska Karta Praw Człowieka
  • Statut  Gminnego Przedszkola w Kołczygłowach

 

CEL GŁÓWNY PROGRAMU

  • Stworzenie bezpiecznych i przyjaznych warunków do zabawy i nauki dla wychowanków przedszkola.
  • Promocja zdrowego stylu życia.
  • Tworzenie warunków do właściwej współpracy nauczycieli,  rodziców i wychowanków.
  • Wyposażenie dzieci w niezbędne sprawności, umiejętności i wiadomości dotyczące dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo.

 

CELE SZCZEGÓŁOWE  PROGRAMU

  • Wdrożenie dzieci do stosowania zasad bezpieczeństwa.
  • Kształtowanie u dzieci umiejętności właściwego reagowania w sytuacjach zagrożenia.
  • Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych  i kulturalnych.
  • Rozwijanie postaw prozdrowotnych
  • Zdawanie sobie sprawy z konieczności przestrzegania zasad warunkujących bezpieczeństwo własne i innych ( w pomieszczeniach przedszkolnych, na placu zabaw, w domu, na drodze)
  • Skuteczna współpraca między przedszkolem a instytucjami w zakresie działań profilaktycznych.
  • Budowanie poczucia własnej wartości.
  • Kształtowanie odpowiedzialności za siebie i innych.
  • Uczenie wzajemnej tolerancji, akceptacji, zrozumienia potrzeb i odrębności drugiego człowieka oraz rodziny, rozwijanie empatii.
  • Zdawanie sobie sprawy z niebezpieczeństwa wynikającego z niewłaściwego postępowania / przypadkowych spotkań z nieznajomym.
  • Uświadomienie dzieci o istniejących w życiu zagrożeniach.
  • Upowszechnienie wiedzy o zdrowiu i właściwych zachowaniach mu służących, promocja zdrowego stylu życia,

 

METODY I FORMY PRACY

Metody pracy:

- metody problemowe: gry dydaktyczne, burza mózgów, dyskusja

- metody podające: opowiadanie, pogadanka, historyjka obrazkowa, wiersze, piosenki, praca z tekstem,

- metody aktywizujące: drama, wystawa (ekspozycja), pokaz,

- metody praktyczne: ćwiczenia i działania oparte na konkrecie, pokaz, gry dydaktyczne, zabawy intelektualne,

-gry i zabawy,

- twórczość plastyczna, techniczna i artystyczna dzieci,

- wycieczki – spacery tematyczne, turystyczno- krajobrazowe

 

Formy pracy:

- praca zbiorowa

-praca w grupach

- praca indywidualna

-uroczystości przedszkolne

 

Adresaci programu

-dzieci 3,4,5,6– letnie uczęszczające do przedszkola objętego programem

-nauczyciele zatrudnieni w placówce

-rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola objętego programem

-inne osoby związane z placówką

 

PLAN  DZIAŁAŃ   PROFILAKTYCZNYCH

BEZPIECZEŃSTWO W PRZEDSZKOLU, NA DRODZE I W DOMU

TREŚCI/ZADANIA

SPOSOBY REALIZACJI

TERMIN REALIZACJI

OCZEKIWANE REZULTATY

ODPOWIEDZIALNI

-kształtowanie nawyku przestrzegania zasad bezpieczeństwa w pomieszczeniach przedszkola

-kontakty z nieznajomymi

 

- uświadomienie dzieciom  potrzeby uczenia się podstawowych przepisów ruchu drogowego i konieczności  ich przestrzegania w celu zadbania o swoje bezpieczeństwo na drodze

-pierwsza pomoc w nagłym wypadku

- bezpieczeństwo w domu

 

- uświadomienie

niebezpieczeństwa zabaw z ogniem i prądem

- profilaktyka przeciwpożarowa

 

 

- bezpieczeństwo w czasie zabaw zimowych

-bezpieczna droga do przedszkola.

 

 

 

 

 

-bezpieczeństwo podczas spędzania wolnego czasu przez dzieci

 

 

 

 

- spotkanie z policjantem: "Bądź ostrożny na drodze", "Obcy niebezpieczny", "Policjant moim przyjacielem", „ Bezpieczne ferie”, "Bezpieczne wakacje"

 

 

-w  toku zajęć scenek rodzajowych, dramy poznanie konsekwencji niebezpiecznych zabaw i zachowań

- spacery i wycieczki, zapoznanie z ruchem drogowym,

 

-zajęcia praktyczne, telefony alarmowe, wybieranie numeru i przeprowadzenie rozmowy

 

 

 

 

 

-potkanie ze strażakiem- wizyta w OSP Kołczygłowy

 

 

 

 

-przestrzeganie przed zabawami na drogach,

-rozmowy na temat zagrożeń płynących z zabaw  na zamarzniętych zbiornikach wodnych

- uświadomienie rodzicom konieczności posiadania informacji na temat miejsca spędzania wolnego czasu przez dzieci,

 

 

 

- praca plastyczna "Jak dbam o swoje bezpieczeństwo"

IX/X

Cały

rok

I, II

VI

Cały rok

- potrafi zachować się prawidłowo w pomieszczeniach przedszkola: sala zabaw, sala gimnastyczna, toaleta, plac zabaw.

- zna i potrafi wybrać telefony: 997, 998, 999, 112

- wie, jak należy zachować się w kontaktach z nieznajomymi

 

 

- potrafi   poruszać się po terenie przedszkola zgodnie z ustalonymi zasadami bezpieczeństwa

- rozumie potrzebę przestrzegania zasad bezpieczeństwa i przepisów ruchu drogowego

- zna znak sygnalizacji świetlnej i przejścia dla pieszych

 

 

 

 

- potrafi poinformować o zdarzeniu dorosłych

- znajomość  imienia, nazwiska, adresu zamieszkania i numeru telefonu

- wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia pożarem.

 

- samodzielnie ocenia własne zachowania i innych pod względem bezpieczeństwa,

- zna podstawowe zasady ruchu drogowego, zna niektóre znaki drogowe,

- wie, do kogo zwrócić się w sytuacjach zagrożenia,

 

 

 

- potrafi przybrać obronną postawę przed atakiem psa,  nie drażni zwierząt,

- nie bawi się lekarstwami i  środkami chemicznymi,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- nauczyciele

- rodzice

 

 

 

 

RUCH  W  ŻYCIU PRZEDSZKOLAKA

TREŚCI/ZADANIA

SPOSOBY REALIZACJI

TERMIN REALIZACJI

OCZEKIWANE REZULTATY

ODPOWIEDZIALNI

-podtrzymywanie naturalnej potrzeby aktywności ruchowej dziecka,

-wdrażanie do realizacji aktywnych form wypoczynku

 

- zapoznanie z regułami dotyczącymi gier i zabaw – przestrzeganie ich

- kształtowanie i dbałość o prawidłową postawę ciała

-aktywny udział w grach i zabawach ruchowych w sali i na powietrzu.

-wskazywanie na aktywne formy wypoczynku jako jeden z elementów zdrowego trybu życia.

Cały rok

- rozumienie  znaczenia aktywności ruchowej, sportu w życiu,

- posługiwanie się pojęciem  zdrowie,

- dziecko wie, o potrzebie częstego przebywania na świeżym powietrzu,

-  bierze aktywny udział w zajęciach ruchowych,

- ubiera się odpowiednio do warunków pogodowych,

- dba o prawidłową postawę ciała,

- chodzi na spacery,

- chętnie podejmuje działania o charakterze ruchowym,

-przestrzega wyznaczonych reguł w czasie gier i zabaw,

- nauczyciele

- rodzice

 

AKCEPTACJA  SIEBIE  I   INNYCH

TREŚCI/ZADANIA

SPOSOBY REALIZACJI

TERMIN REALIZACJI

OCZEKIWANE REZULTATY

ODPOWIEDZIALNI

- nawiązywanie więzi

-tolerancja osób niepełnosprawnych.

-radzenie sobie z emocjami.

- rozmowy z dziećmi

-integracja dzieci

- wspólne zabawy

-wzajemna pomoc

Cały rok

-potrafi okazywać uczucia przyjaźni, sympatii , empatii,

umie jasno sformułować opinie, prośbę;

-  pomaga innym kolegom i koleżankom w ich problemach,

- pokonuje uprzedzenia wobec osób chorych i niepełnosprawnych,

- jest gotowe nieść pomoc osobom słabszym,  niepełnosprawnym i potrzebującym,

-zna, rozumie, wyraża emocje i potrafi o nich opowiedzieć,

- wie, jak można radzić sobie w trudnych sytuacjach,

- potrafi opanować w niektórych sytuacjach negatywne emocje.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- nauczyciele

- rodzice

 

 

HIGIENA  I  ZDROWIE

TREŚCI/ZADANIA

SPOSOBY REALIZACJI

TERMIN REALIZACJI

OCZEKIWANE REZULTATY

ODPOWIEDZIALNI

- utrwalenie nawyków dbania o  czystość ciała, odzieży,

higienę jamy ustnej, obuwia

- umiejętność zaspokajania potrzeb fizjologicznych

- kulturalne zachowanie się podczas spożywania posiłków

-umiejętność poprawnego posługiwania się sztućcami i serwetką

-kształcenie prawidłowej postawy ciała

- estetyczne otoczenie dziecka w domu i w przedszkolu

-dbanie o wzrok

- dbałość o higienę osobistą.

-dostosowanie ramowego programu dnia do potrzeb rozwojowych dzieci

-dostosowanie ubioru do odpowiedniej pogody i pory roku.

-czynne uczestnictwo dzieci w zabawach organizowanych przez nauczyciela

- słuchanie muzyki relaksacyjnej, odpoczynek w wydzielonym miejscu

-codzienna dbałość nauczyciela  o utrzymanie prawidłowej postawy ciała przez dzieci

-   gimnastyka

- samodzielne porządkowanie miejsca zabawy, pracy

-właściwa postawa podczas  oglądania telewizji

Cały rok

-potrafi prawidłowo  myć zęby,  twarz i ręce

-samodzielne i kulturalne korzysta z toalety

-dba samodzielnie o higienę osobistą, przestrzega podstawowych zasad higieny

- wie jak można przeciwdziałać chorobom,

-zgłasza wszelkie dolegliwości, obawy, potrzeby

-potrafi poprawnie  siedzieć przy stoliku, na dywanie

-bierze udział w zabawach ruchowych w sali i na powietrzu

-rozumie wpływ prawidłowej postawy na zdrowie

-zwraca uwagi porządek w przedszkolu

-dba o wygląd otoczenia np. własna szufla

 

 

 

 

 

 

 

- nauczyciele

- rodzice

 

DZIECKO W  ŚWIECIE WIRTUALNYM

TREŚCI/ZADANIA

SPOSOBY REALIZACJI

TERMIN REALIZACJI

OCZEKIWANE REZULTATY

ODPOWIEDZIALNI

- umiejętność bezpiecznego korzystania z Internetu

 

-rozmowy z dziećmi na temat bezpiecznego korzystania z Internetu

- kształtowanie nawyku korzystania z Internetu tylko w obecności osób dorosłych

 

Cały rok

- zna zagrożenia związane z korzystaniem z dostępu do

- korzysta z Internetu tylko za zgodą

osób dorosłych

- nie traktuje komputera jako największego

towarzysza zabaw

- zdaje sobie sprawę, że świat wirtualny to

świat iluzji (rozróżnienie rzeczywistości od świata wirtualnego - nierzeczywistego)

- nie promuje zachowań agresywnych,

przemocy obecnej, np. w grach

komputerowych

- dostrzega także pozytywny wpływ świata

wirtualnego (np. rozwój myślenia, kojarzenia,

wyobraźni, pogłębienie wiedzy, wzmocnienie

poczucia własnej wartości, itp.)

 

 

 

- nauczyciele

- rodzice

 

ZŁOŚĆ I AGRESJA

TREŚCI/ZADANIA

SPOSOBY REALIZACJI

TERMIN REALIZACJI

OCZEKIWANE REZULTATY

ODPOWIEDZIALNI

-kształtowanie podstawowych powinności moralnych np. życzliwości, tolerancji, sprawiedliwości, odpowiedzialności.

- tworzenie więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem,

- rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra od zła.

-uświadomienie złożoności otaczającego świata i czyhających zagrożeń.

 

 

 

 

 

 

-stosowanie działań zapobiegających agresji

- rozmowy

- rozwijanie umiejętności polubownego rozwiązania spraw konfliktowych 
i dochodzenie do kompromisu

Cały rok

- zna zasady zachowania się w przedszkolu,

- zna wybrane prawa dziecka,

- zna różne sposoby na pokonywanie złości,

- umie nazwać i odróżnić formy agresji,

- umie reagować na przejawy agresji,

- umie nazwać swoje uczucia,

- potrafi wyrazić swoją opinie w sposób przyjazny.

 

 

- nauczyciele

- rodzice

ŚRODOWISKO WOKÓŁ NAS

TREŚCI/ZADANIA

SPOSOBY REALIZACJI

TERMIN REALIZACJI

OCZEKIWANE REZULTATY

ODPOWIEDZIALNI

-rozumienie potrzeby sadzenia drew i krzewów, np. wokół przedszkola

- zanieczyszczenia wody, gleby, powietrza.

- działania proekologiczne.

 

 

 

 

 

-odczuwanie potrzeby sprawowania opieki nad zwierzętami

-rozmowy

-wspólna odpowiedzialność za czystość  przedszkola, korytarza(dbałość o czystość w miejscu zamieszkania)

-pogadanka na temat codziennego oszczędzania wody, prądu, gazu

 

 

- dokarmianie zwierząt w okresie zimowym

Cały rok

-potrafi utrzymać  ład i porządek

-potrafi właściwie zachować się podczas wycieczek ( nie depcze trawników, nie zrywa kwiatów pod ochroną,  nie łamie gałęzi )

- wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia, gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić;

- wie jak chronić środowisko przed zanieczyszczeniem

- jest wrażliwe na przejawy niszczenia przyrody

- rozumie potrzebę pomocy – dokarmiania zwierząt i ptaków w okresie zimowym

 

 

 

 

 

 

 

- nauczyciele

- rodzice

 

 

EWALUACJA  PROGRAMU

Oceny efektów realizacji Programu Profilaktycznego , obok bieżącego monitorowania, dokonuje się na półrocznej i końcowej radzie pedagogicznej. Podstawę dla formułowania oceny realizacji programu będą stanowiły:

  • wnioski z obserwacji zachowań dzieci,
  • rozmowy z rodzicami,
  • rozmowy z nauczycielami,
  • analiza dokumentów - dziennik, plany miesięczne, wytwory dzieci, osiągnięcia w konkursach,
  • analiza ankiet

 

Dopuszcza się wprowadzenie  zmian  do programu w trakcie  jego realizacji, w formie aneksów, w zależności od potrzeb.

Wyniki ewaluacji posłużą konstruowaniu Programu Profilaktycznego na kolejne lata.

 

Przyjęto do realizacji dnia 29.09.2016 r. Modernizacja Programu „Bezpieczne przedszkole – Bezpieczny przedszkolak” z dnia 28.11.2013 r,

 

Program opracowały: Danuta Aleksjew

                            Katarzyna Kozłowska

 

 

 

NARZĘDZIE BADAWCZE

 

ANKIETA „Bezpieczne Przedszkole”

Ankieta ma na celu zbadanie w jaki sposób nauczycielki realizują treści programowe zawarte w programie „Bezpieczne przedszkole”

 

1.Czy przedstawiła pani program profilaktyczny na zebraniu z rodzicami.

 

Tak                                                     nie

 

2. Jakie tematy o bezpieczeństwie poruszała Pani na zebraniu z rodzicami.

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

3.Czy w czasie wycieczek angażuje pani rodziców w celu zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa.

 

Tak                                                     nie

 

4. Z jakimi instytucjami wspierającymi współpracowała pani w bieżącym roku realizując program profilaktyczny ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

5.Czy zna Pani procedury i regulaminy znajdujące się w przedszkolu.

 

Proszę podkreślić.

 

- procedura przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola,

- regulamin przebywania dziecka na świeżym powietrzu,

- regulamin wycieczek,

- instrukcja bezpieczeństwa dla opiekunów wycieczek,

- procedury postępowania w czasie wypadku dziecka.

- inne………………………………………………………………………………………………

 

6. Sposoby realizacji treści programowych.

 

- spacery i wycieczki,

- historyjki obrazkowe,

- gry dydaktyczne,

- opowiadania,

- spotkania z ciekawymi ludźmi,

- prace plastyczne i konstrukcyjne,

- realizacja programów – jakich…………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

Dziękuję