Temat dnia 16.04.2021r.: Nie niszczymy roślin.
1. Zabawa ,,Motylek leci do kwiatka”. Dzieci łączą w pary motyle i kwiaty w tym samym kolorze.
https://learningapps.org/view4990647
2. Rozmowa na temat ochrony kwiatów.
− Czy możemy zrywać wszystkie kwiaty?
− Co powinniśmy zrobić z zerwanymi kwiatami?
− Czy powinniśmy zrywać kwiaty, których jest bardzo mało i mogłyby wyginąć?
Rodzic wyjaśnia, że są kwiaty (zwierzęta), których jest bardzo mało, i grozi im wyginięcie. (Pokazuje zdjęcia kwiatów chronionych, np. w książce, s. 33). Są one pod ochroną, to znaczy, że ich zrywanie grozi karą.
– Dlatego gdy widzicie poza ogrodem kwiaty, których nie znacie, to nie zrywajcie ich. Oglądajcie je i wąchajcie.
3. Zapoznanie się z teatrzykiem.
Agata: Jestem sobie Agata – strasznie kocham się w kwiatach.
Gdy tylko zakwita kwiatuszek, zaraz go zerwać muszę.
Zerwę, co tylko spotkam: o, tu dzwonek, tu stokrotka,
tulipanek…
Uwiję z nich sobie wianek.
Jaka piękna okolica. Ja kwiatami się zachwycam. (Kuka kukułka).
Kukułeczko, czego szukasz? Co dobrego mi wykukasz?
(Kukułka kuka pięć razy).
O, ładnie mi wykukałaś, w szkole piątki będę miała.
Wiewiórki: Wiewióreczki hopsasa! Po gałęziach wciąż hasamy!
Pięknie i gładko – poskacz z nami, Agatko!
Agatka: Hopsasa dookoła – przeszkadzają mi te zioła. (Wyrzuca kwiatki). Buch! Ten bukiet na trawę. Z wiewiórkami się zabawię.
Wiewiórki i Agata:
Hop, wiewiórki, hyc z Agatą.
O, my na to jak na lato.
Hopsasa, z prawa, z lewa,
słońce świeci, szumią drzewa. (Wybiegają).
Wróżki:
Wędrujemy po leśnych dróżkach. To my, leśne wróżki.
– Ja mam z liści kapturek.
– Ja płaszczyk z ptasich piórek.
– Mam włosy z mchów i porostów.
– A las kochamy po prostu.
Hej, hej! A któż to zerwał i rzucił na ziemię kwiaty?
Więdną!
Nie wiecie, czyja to sprawka?
Dzieci: Agaty!
Wróżki:
A to się popisała, ani słowa.
– Przyszła do lasu kwiaty rabować.
– Poniszczyła, połamała wszystkie kwiaty!
– My nie chcemy tej Agaty!
Kto powie, czy Agata naprawdę się kocha w kwiatach?
Dzieci: Nie…
Wróżka: Bo ja myślę, że to wielka roślin niszczycielka!
Może ktoś włoży te kwiaty do wody?
Dzieci: My je weźmiemy do kącika przyrody!
4. Rozmowa na temat teatrzyku.
− Czy Agata naprawdę kocha się w kwiatach?
− Jak nazwalibyście Agatę?
− Czy z kwiatami i innymi roślinami postępuje się tak, jak to robiła Agata?