Zabawy wspomagające naukę czytania i pisania
1. „NIE NAŚLADUJ MNIE”
Cele:
- rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej
- wdrażanie do koncentracji na bodźcu słuchowym
Liczba uczestników: dowolna
Przebieg:
W pierwszej części zabawy jej uczestnicy pokazują dokładnie to, o czym mówi i co wykonuje nauczyciel, np. mówi ,,podłoga” – pokazując na podłogę, ,,sufit” – pokazując na sufit.
Wszyscy jednocześnie wykonują te same ruchy.
Druga część zabawy polega na tym, żeby pokazywać to o czym mówi nauczyciel, nie zwracając uwagi na to, co jednocześnie pokazuje. Np. nauczyciel mówi ,,podłoga”, a pokazuje na okno.
2. „KOLOROWE POLA”
Cele:
- rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej
- doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała
Liczba uczestników: 2 – 4
Środki dydaktyczne: plansza z polami w trzech kolorach: czerwonym, zielonym, niebieskim, karty z określeniami do zajmowania pozycji na planszy
Przebieg:
Uczestnicy zabawy przyjmują pozycję na polach zgodnie z wylosowana kartą, np. ,,prawa noga na zielonym, lewa ręka na niebieskim”. Wygrywa osoba, która najdłużej utrzyma się na planszy.
3. „KTO SZYBCIEJ”
Cele:
- usprawnianie drobnych ruchów rąk
- doskonalenie szybkiej reakcji na sygnał
- rozwijanie koncentracji
Liczba uczestników: dowolna
Środki dydaktyczne: malutkie przedmioty, np. ziarenka fasoli, kubeczki plastikowe, stoper
Przebieg:
Nauczyciel rozkłada po sali ziarenka fasoli. Każde dziecko otrzymuje kubeczek. Zadaniem uczestników zabawy jest zebranie w określonym czasie jak największej liczby ziarenek. Fasolki można zbierać tylko jedną ręką, każde ziarenko osobno wrzucamy do kubka. Startujemy na sygnał nauczyciela, po sygnale końcowym należy pracę przerwać. (Zabawę można przeprowadzić w wersji: wkładanie fasolek do przygotowanych kubeczków, przyklejanie kuleczek z papieru na karcie papieru. )