Zabawy wspomagające naukę czytania i pisania

 

1. „CIĄG RYTMICZNY”
Cele:
- wdrażanie do koncentracji na bodźcu słuchowym
- rozwijanie pamięci słuchowej
Liczba uczestników: dowolna
Środki dydaktyczne: kwadraty i prostokąty ( po kilka dla każdego dziecka ), fasolki, kubki

Przebieg:
Nauczyciel wystukuje prosty rytm. Zadaniem dziecka jest zapamiętanie układu i ułożenie z figur geometrycznych odpowiedniego ciągu. Za prawidłowo wykonane zadanie przyznawany jest punkt – fasolka do kubeczka.
Przed przystąpieniem do właściwej zabawy należy wykonać kilka zadań na próbę.
Wygrywa osoba, która zbierze najwięcej fasolek.

 

2. „SADZIMY KWIATKI”
Cele:
- rozwijanie słuchu fonemowego w obrębie zaburzonych opozycji ( np. cz: sz )
- wdrażanie do koncentracji na bodźcu słuchowym wchodzącym w skład mowy ludzkiej
Liczba uczestników: dowolna
Środki dydaktyczne: kwiatki w dwóch kolorach ( po 15 dla każdego dziecka )

Przebieg:
Nauczyciel dzieli dzieci na dwie grupy. Każda z grup otrzymuje kwiatki w innym kolorze. Jedna grupa ma reagować ( odkładać kwiatek ) na sylaby ( słowa ) zawierające głoskę ,,sz”, druga – na sylaby ( słowa ) zawierające głoskę ,,cz”. Nauczyciel wypowiada słowa z ,,sz” lub ,,cz” – dzieci ,,sadzą” kwiatki. W przypadku pomyłki następuje utrata punktu – kwiatka. Zabawa trwa do wyczerpania przygotowanego zestawu słów.

 

3. „ZNAJDŹ PARĘ”
Cele:
- rozwijanie słuchu fonematycznego
- doskonalenie pamięci wzrokowej i spostrzegawczości
Liczba uczestników: dowolna
Środki dydaktyczne: zestaw kart z sylabami

Przebieg:
Nauczyciel rozkłada odwrócone karty z zapisanymi sylabami. Pierwszy uczestnik zabawy odkrywa jedną z kart, odczytuje głośno zapisaną sylabę. Następnie odkrywa drugą kartę. Jeżeli z odkrytych sylab daje się ułożyć sensowny wyraz – zabiera obie karty i ma prawo powtórzyć poszukiwania; jeżeli nie – odwraca karty z powrotem. Podobnie postępują pozostałe dzieci. Po odkryciu wszystkich kart następuje przeliczenie zdobytych i podsumowanie zabawy.
( Zabawę można przeprowadzić z dobieraniem par wyrazów lub przy rozłożeniu na dwie grupy – dobieranie obrazek i wyraz. Ciekawym rozwiązaniem jest również przeprowadzenie tych zabaw w wersji ,,Piotruś”).