1. Ćwiczenia logopedyczne zaproponowane do wykonywania w domu dla dzieci 5 - letnich
Dzień dobry drogie dzieci. Zapraszam do wykonywania ćwiczeń logopedycznych. Powodzenia.
Głoska „sz” w zdaniach.
1. Ćwiczenia rozwijające sprawność warg, języka, podniebienia miękkiego.
- ćwiczenia oddechowe:
- dmuchanie na piórka
- dmuchanie na piłeczki pingpongowe
- dmuchanie przez słomkę do szklanki z wodą, tzw. „burza w szklance wody”
- ćwiczenia narządów artykulacyjnych (języka, warg, podniebienia miękkiego, żuchwy,)
-- parskanie
-- cmokanie
-- ryjek/uśmiech, „u”, „e”
-- zamykanie ust i przesuwanie raz w lewo, raz w prawo
-- naśladowanie sowy: hu, hu...
-- naśladowanie straży pożarnej e-o, e-o...
-- naśladowanie osiołka i-o, i- o...
-- prężymy język robimy koci grzbiet z języka
-- naśladujemy konika (kląskamy)
-- malarz maluje sufit (szeroki język)
2. Podzielić proszę słowa na sylaby i narysować w tabeli kreski. Wyraźnie wymawiamy głoskę „sz”
Lp. |
Słowa |
Narysuj tyle kresek ile sylab jest w słowie |
1 |
szafa |
|
2 |
szata |
|
3 |
szatnia |
|
4 |
kasza |
|
5 |
kaszel |
|
6 |
ptaszek |
|
7 |
gulasz |
|
8 |
kosz |
|
9 |
mysz |
|
3. W poniższych zdaniach proszę powtórzyć za osobą dorosłą zdania oraz narysować rysunki do poniższych zdań. Chętne dzieci mogą policzyć ile jest słów w zdaniach.
- Znalazłem piękną muszelkę.
- Mama ugotowała pyszną kaszę.
- Kupiłem nową koszulę.
- Widziałem szarą myszkę.
- Szymon umie wiązać sznurowadła.
4. Proszę połączyć wyraz z obrazkiem oraz powiedzieć wyraźnie co przedstawia obrazek. Wcześniej dziecko nazywa obrazek, osoba dorosła pokazuje napis.
5. Dla chętnych dzieci. Jajko
Do tego ćwiczenia należy przygotować: słomkę do napojów, skrawki kolorowego papieru (gazeta) kartkę, narysowane jajko na papierze, klej.
Dziecko rysuje jajko na kartce, rwie kolorowy papier na małe kawałki, smaruje klejem wyznaczone miejsce na kartce i za pomocą słomki nanosi kolorowy papier na jajko.