1. Ćwiczenia logopedyczne zaproponowane do wykonywania w domu dla dzieci 6 - letnich.
Witam was drogie dzieci zapraszam do wykonania ćwiczeń. Powodzenia. Pozdrawiam Was serdecznie.
Głoska „sz” w zdaniach.
1. Ćwiczenia rozwijające sprawność języka, warg, podniebienia miękkiego.
- ćwiczenia oddechowe:
- dmuchanie na piórka
- dmuchanie na piłeczki pingpongowe
- ćwiczenia narządów artykulacyjnych (języka, warg, podniebienia miękkiego, żuchwy,)
- ćwiczenia warg:
-- parskanie
-- cmokanie
-- ryjek/uśmiech, „u”, „e”
-- zamykanie ust i przesuwanie raz w lewo, raz w prawo
- ćwiczenia języka:
-- otwórz szeroko buzię, tak jak groźny lew, pokazując przy tym zęby
-- otwórz buzię, wysuń język i przesuwaj go od prawego do lewego kącika ust, tak by przypominał ruch wahadła zegara
-- układanie języka w kształt łyżeczki - gruby język
-- wypychanie policzków językiem
-- umyj językiem górne zęby, tak jakby język udawał szczoteczkę do zębów
-- malarz maluje sufit szeroki język, maluje kropki na suficie
-- przesuń językiem po podniebieniu - od górnych zębów w głąb jamy ustnej - tak jak pędzel, którym malarz maluje sufit (szeroki pędzel - język szeroki).
2. Podzielić proszę słowa na sylaby i głoski i narysować w tabeli kreski.
Lp. |
Słowa |
Narysuj tyle kresek ile sylab jest w słowie |
Narysuj tyle kresek ile głosek jest w słowie |
1 |
szafa |
|
|
2 |
szata |
|
|
3 |
szatnia |
|
|
4 |
kasza |
|
|
5 |
kaszel |
|
|
6 |
ptaszek |
|
|
7 |
gulasz |
|
|
8 |
kosz |
|
|
9 |
mysz |
|
|
3. W poniższych zdaniach proszę powtórzyć za osobą dorosłą zdania oraz policzyć słowa w tych zdaniach. Dla ułatwienia dziecko po każdym słowie może kłaść na stolik np. kredkę.
- Znalazłem piękną muszelkę.
- Mama ugotowała pyszną kaszę.
- Kupiłem nową koszulę.
- Widziałem szarą myszkę.
- Szymon umie wiązać sznurowadła.
4. Do poniższego ćwiczenia będą potrzebne: nożyczki, kartka z bloku lub gazeta.
Dziecko tnie kartkę na 5 długich pasków. Każdy pasek to zdanie.
Np. Pierwszy pasek to pierwsze zdanie dorosły czyta zdanie dziecko powtarza za nim usłyszane zdanie, następnie liczy słowa w zdaniu i rozcina pasek na tyle części ile jest słów w zdaniu.
- Widziałam piękną muszelkę.
- Mama kupiła w sklepie szynkę.
- Krawcowa szyje koszulę.
- Ubrania wieszamy w szafie.
- Kupiłam pyszne gruszki.