1. Ćwiczenia logopedyczne zaproponowane do wykonywania w domu dla dzieci 6 - letnich.

Witam was drogie dzieci zapraszam do wykonania ćwiczeń. Powodzenia. Pozdrawiam Was serdecznie.

Głoska „sz” w zdaniach.

1. Ćwiczenia rozwijające sprawność języka, warg, podniebienia miękkiego.

  • ćwiczenia oddechowe:

- dmuchanie na piórka

- dmuchanie na piłeczki pingpongowe

  • ćwiczenia narządów artykulacyjnych (języka, warg, podniebienia miękkiego, żuchwy,)

- ćwiczenia warg:

      -- parskanie

      -- cmokanie

      -- ryjek/uśmiech, „u”, „e”

      -- zamykanie ust i przesuwanie raz w lewo, raz w prawo

- ćwiczenia języka:

      -- otwórz szeroko buzię, tak jak groźny lew, pokazując przy tym zęby

      -- otwórz buzię, wysuń język i przesuwaj go od prawego do lewego kącika ust, tak by przypominał ruch wahadła zegara

      -- układanie języka w kształt łyżeczki - gruby język

      -- wypychanie policzków językiem

      -- umyj językiem górne zęby, tak jakby język udawał szczoteczkę do zębów

     -- malarz maluje sufit szeroki język, maluje kropki na suficie

      -- przesuń językiem po podniebieniu - od górnych zębów w głąb jamy ustnej - tak jak pędzel, którym malarz maluje sufit (szeroki pędzel - język szeroki).

2. Podzielić proszę słowa na sylaby i głoski i narysować w tabeli kreski.

 

Lp.

Słowa

Narysuj tyle kresek ile sylab jest w słowie

Narysuj tyle kresek ile głosek jest w słowie

1

szafa

 

 

2

szata

 

 

3

szatnia

 

 

4

kasza

 

 

5

kaszel

 

 

6

ptaszek

 

 

7

gulasz

 

 

8

kosz

 

 

9

mysz

 

 

 

3. W poniższych zdaniach proszę powtórzyć za osobą dorosłą zdania oraz policzyć słowa w tych zdaniach. Dla ułatwienia dziecko po każdym słowie może kłaść na stolik np. kredkę.

  • Znalazłem piękną muszelkę.
  • Mama ugotowała pyszną kaszę.
  • Kupiłem nową koszulę.
  • Widziałem szarą myszkę.
  • Szymon umie wiązać sznurowadła.

4. Do poniższego ćwiczenia będą potrzebne: nożyczki, kartka z bloku lub gazeta.

Dziecko tnie kartkę na 5  długich pasków. Każdy pasek to zdanie.

Np. Pierwszy pasek to pierwsze zdanie dorosły czyta zdanie dziecko powtarza za nim usłyszane zdanie, następnie liczy słowa w zdaniu i rozcina pasek na tyle części ile jest słów w zdaniu.

 

  • Widziałam piękną muszelkę.
  • Mama kupiła w sklepie szynkę.
  • Krawcowa szyje koszulę.
  • Ubrania wieszamy w szafie.
  • Kupiłam pyszne gruszki.