„Jak to z tęczą było? – zainteresowanie światem przyrody
1. „Kolory wokół nas” – wysłuchanie wiersza i rozmowa inspirowana jego treścią. Prowadzący czyta wiersz Agnieszki Borowieckiej „Kolory wokół nas”. Dzieci słuchają uważnie, a następnie próbują odpowiedzieć na pytania:
Kto jest malarką?
Jakimi kolorami malowała malarka?
Kogo nie udało jej się pomalować? Dlaczego?
„Kolory wokół nas” (autor: Agnieszka Borowiecka)
Jakaż to malarka, jakimi farbkami
cały świat ozdabia pięknymi barwami?
Tu zielona trawka, a tam chmurka biała,
skąd takie kolory ta malarka brała?
Fioletowe fiołki, żółciutkie żonkile
i tyle odcieni, że nie zliczysz ile.
Biedronkę z kolei tak wymalowała,
aby na czerwonym czarne kropki miała.
Róże na różowo, a na złoto piasek,
sójka zaś na skrzydle ma niebieski pasek.
Tylko szara myszka tak się gdzieś schowała,
że malarka myszki nie pomalowała.
2. Wielobarwna muszla – zabawa manualna. Dzieci otrzymują plastelinę (im więcej kolorów i odcieni, tym lepszy będzie efekt), odrywają po kawałku plasteliny we wszystkich kolorach i ugniatają oddzielnie każdy z nich, aby uzyskać miękką konsystencję. Następnie łączą wszystkie kawałki, tworząc wałek. Gdy kolory się zmieszają, dzieci zwijają z pomocą rodzica wałki w rulony – powstaje wielobarwna skorupa ślimaka. Koniec wałka zostawiają niezwinięty i doczepiają do niego czułki ślimaka z drucików kreatywnych.
3. Pudełko pomysłów – rozwijanie kreatywnego myślenia. Rodzic przygotowuje pudełko pomysłów. Umieszcza w nim dowolne przedmioty, których wykorzystanie nie jest oczywiste (np. patyk, guzik, kamień, pudełko kartonowe, szkatułka, sznurek, łapka na muchy). Ochotnik losuje jeden przedmiot z pudełka i kończy zdanie: „Mam pomysł, aby wykorzystać… (ten kamień / to pudełko) do…”
4. Wyczarujmy tęczę – zabawa badawcza. Rodzic wlewa do szklanki wodę (około ¾) i wkłada lusterko, tak aby z jednej strony dotykało dna, a z drugiej opierało się o ściankę. Obraca szklanką tak, aby promienie słońca wpadały prosto na lusterko. Wówczas, po właściwym ustawieniu, tęcza powinna ukazać się na sufi cie. Jeśli nie ma słońca, jako źródła światła można użyć latarki.