RAPORT

Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ

GMINNEGO PRZEDSZKOLA W KOŁCZYGŁOWACH

W ROKU SZKOLNYM 2019/2020

 

 

1. Wstęp.

2. Przedmiot ewaluacji.

3. Cel ewaluacji.

4. Pytania kluczowe.

5. Metody pracy.

6. Respondenci/ źródła pozyskania informacji.

7. Kryteria ewaluacji.

8. Opracowanie zbiorowe wyników ankiet.

A. Opracowanie zbiorowe wyników ankiet przeprowadzonych wśród rodziców.

B. Opracowanie zbiorowe wyników ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli.

C. Zbiorcze opracowanie analizy dokumentów przedszkolnych.

9. Ostateczne rezultaty ewaluacji wewnętrznej i rekomendacje do dalszej pracy.

A. Mocne strony.

B. Słabe strony.

C. Rekomendacje, które należy uwzględnić w planowaniu dalszych działań.

10.Formy/ sposoby/ upowszechniania raportu.

11.Strategia działań w celu podniesienia jakości pracy w ewaluowanym obszarze.

12.Załączniki.

 

RAPORT

Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ

GMINNEGO PRZEDSZKOLA W KOŁCZYGŁOWACH

W ROKU SZKOLNYM 2019/2020

1. Wstęp: 

Prezentowany raport jest wynikiem przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej w Gminnym Przedszkolu w Kołczygłowach.

2. Przedmiotem ewaluacji było badanie:

Wspomaganie rozwoju dzieci z uwzględnieniem indywidualnej  sytuacji każdego dziecka.

3. Celem ewaluacji było:

1.Pozyskanie informacji czy nasze przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.

2.Sformułowanie wniosków do dalszej pracy.

4. Przedstawiono pytania kluczowe:

  1. W jaki sposób nauczyciele rozpoznają potrzeby każdego dziecka?
  2. Jakie działania nauczycieli potwierdzają uwzględnianie zróżnicowanych potrzeb rozwojowych dzieci?
  3. Czy przedszkole organizuje warunki do wyrównywania szans rozwojowych każdego dziecka?
  4. Czy dzieci odnoszą sukcesy edukacyjne na miarę swoich możliwości?
  5. Które z prowadzonych w przedszkolu działań wynika z wcześniejszego rozpoznania potrzeb i możliwości dzieci?
  6. W jaki sposób informacje z przeprowadzonego rozpoznania są wykorzystywane w działaniach edukacyjnych?
  7. Czy zajęcia rewalidacyjne dla dzieci z niepełnosprawnością oraz zajęcia specjalistyczne są odpowiednie do rozpoznanych potrzeb każdego dziecka?

5. Do zebrania danych wykorzystano metody:

  • ankieta dla rodziców,
  • ankieta dla nauczycieli,
  • analiza dokumentów przedszkolnych.

6. Respondenci/ źródła pozyskania informacji:

  • rodzice,
  • nauczyciele,
  • dokumentacja.

7.Kryteria ewaluacji

1.Nauczyciele rozpoznają potrzeby każdego dziecka.

2.Nauczyciele uwzględniają zróżnicowane potrzeby rozwojowe dzieci.

3.Dzieci odnoszą sukcesy na miarę swoich możliwości.

4.Informacje z przeprowadzonego rozpoznania są wykorzystywane w działaniach edukacyjnych.

5.Zajęcia rewalidacyjne dla dzieci z niepełnosprawnością oraz zajęcia specjalistyczne są odpowiednie do rozpoznanych potrzeb każdego dziecka.

6.W opinii rodziców wsparcie udzielane ich dzieciom jest adekwatne do potrzeb.

8. Opracowanie zbiorowe wyników ankiet.

A. Opracowanie zbiorowe wyników ankiet przeprowadzonych wśród rodziców.

Ilość ankietowanych – 27 osób

Ilość wypełnionych ankiet – 11

ANKIETA DLA RODZICÓW  - ,,Przedszkole wspomaga rozwój dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji1. 

1. Czy według Państwa przedszkole rozpoznaje możliwości psychofizyczne i potrzeb rozwojowe Waszych dzieci?

-Tak – 11   -Nie – 0  -Czasami – 0

2.W jaki sposób przedszkole rozpoznaje potrzeby rozwojowe Waszych dzieci?

- poprzez przeprowadzanie diagnoz – 2

- poprzez rozmowy z rodzicami - 2

- poprzez przeprowadzenie obserwacji pedagogicznej- 11

- analizując prace dzieci- 7

- poprzez rozmowy z dziećmi- 3

- inne (jakie?) – brak propozycji

- nie rozpoznaje potrzeb, gdyż – brak propozycji

3.Czy informacje z przeprowadzonego rozpoznania możliwości dzieci są wykorzystywane      w działaniach edukacyjnych?

- Tak-11        - Nie-0        - Czasami- 0

4.W jaki sposób informacje z przeprowadzonego rozpoznania możliwości dzieci są wykorzystywane w działaniach edukacyjnych?

- organizuje się zajęcia specjalistyczne (np. logopedyczne, gimnastyka korekcyjna, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne i inne)- 11

- dostosowuje się działania edukacyjne do możliwości dzieci- 4

- organizuje się zajęcia terenowe, wycieczki, wyjazdy majce na celu rozwijanie zainteresowań dzieci - 5

- realizuje się projekty edukacyjne zaspokajające naturalną ciekawość dzieci- 5

- organizuje się spotkania z ciekawymi ludźmi- 5

-inne (jakie?) – brak propozycji

5.Czy w przedszkolu indywidualizuje się pracę z dziećmi?

- Tak- 8      - Nie- 0      - Czasami- 3

6.Czy przedszkole stwarza warunki do rozwijania wiedzy i nabywania nowych umiejętności?

- Tak- 10       - Nie- 0        - Czasami - 1

7.Z jakich form aktywności korzysta w przedszkolu Wasze dziecko?

- zajęcia i zabawy taneczne-6

- zajęcia i zabawy teatralne-1

- śpiew i gra na instrumentach- 1

- zajęcia i zabawy plastyczne- 9

- zajęcia i zabawy sportowe- 7

- eksperymenty, doświadczenia- 2

- zabawy w ogrodzie i na placu zabaw- 10

- swobodne zabawy w Sali- 11

- wyjścia do kina i do teatru- 10

- inne (jakie?) – brak propozycji

8.Czy otrzymywana przez Wasze dziecko pomoc w przedszkolu jest zadawalającą?

- Tak- 11     - Nie- 0      - Czasami- 0

Podsumowując ankietę można stwierdzić, że nauczyciele interesują się potrzebami  i możliwościami dzieci. Pozyskują informacje o potrzebach i możliwościach dziecka między innymi poprzez obserwację jego aktywności. Przedszkole wspiera uzdolnienia, zainteresowania dziecka oraz daje możliwość uczestniczenia równego rodzaju w konkursach. Rodzice jako główną formę aktywności w przedszkolu wybrali te, które  rozwijają zdolność ich dziecka.

B. Opracowanie zbiorowe wyników ankiety przeprowadzonej wśród nauczycieli.

Ankieta została przeprowadzona wśród 8 nauczycieli.

ANKIETA DLA NAUCZYCIELI - ,, Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji”.

1.W jaki sposób nauczyciele rozpoznają potrzeby każdego dziecka?

Nauczyciele rozpoznają potrzebę każdego dziecka poprzez obserwację dziecka, rozmowy z rodzicami, rozmowy z dziećmi, zajęcia logopedyczne, poprzez zajęcia korekcyjno – kompensacyjne, diagnozę przedszkolną, arkusze obserwacji dziecka, wytwory pracy z dzieckiem, konsultacje z wychowawcą.

2.Jakie działania nauczycieli potwierdzają uwzględnianie zróżnicowanych potrzeb rozwojowych dzieci?

Nauczyciele potwierdzają zróżnicowanie potrzeb rozwojowych dzieci poprzez dostosowanie zadań do możliwości dziecka, zajęcia indywidualne, pedagogizację rodziców, współpracę z instytucjami wspierającą rozwój dziecka, zdobywanie doświadczeń , dostosowanie zabaw do wieku i potrzeb dzieci, ćwiczenia ruchowe.

3.W jaki sposób przedszkole organizuje warunki do wyrównywania szans rozwojowych każdego dziecka?

Przedszkole organizuje warunki do wyrównania szans rozwojowych poprzez prowadzenie pracy korekcyjno- kompensacyjnej, zajęć z logopedii, zajęć z dzieckiem zdolnym, zajęć rewalidacyjnych, zajęć z zakresu Pomocy Psychologicznej, poprzez skierowania do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, wzbogacanie środków dydaktycznych, tworzenie kącików tematycznych, planowanie dodatkowych aktywności.

4.Co świadczy o tym, że dzieci odnoszą sukcesy edukacyjne na miarę swoich możliwości?

Dzieci odnoszą sukcesy edukacyjne poprzez zwiększoną aktywność na zajęciach, poprawne wypowiedzi ustne, nagrody za udział w konkursach, pokonywanie swoich trudności i słabości, radość po dobrze wykonanym zadaniu, poprzez dobrą współpracę nauczycielem i rodzicami, dobrze wykształconą kadra, pracę z dzieckiem zdolnym.

5.Które z prowadzonych w przedszkolu działań wynika z wcześniejszego rozpoznania potrzeb i możliwości dzieci?

Z wcześniejszego rozpoznania potrzeb i możliwości dzieci wynikają następujące działania: praca z dzieckiem zdolnym, pomoc psychologiczno – pedagogiczna, zajęcia dydaktyczne, praca korekcyjno – kompensacyjna, terapia pedagogiczna, logopedia, rewalidacja, praca nad niwelowaniem niepożądanych zachowań, zajęcia indywidualne.

6.W jaki sposób informacje z przeprowadzonego rozpoznania są wykorzystywane w działaniach edukacyjnych?

Informacje z przeprowadzonego rozpoznania są wykorzystane w działaniach edukacyjnych poprzez opracowanie planów, obserwacje mocnych i słabych stron, umiejętne dostosowanie treści programowych do indywidualnych potrzeb dzieci, rozwijanie zainteresowań.

7.Czy zajęcia rewalidacyjne dla dzieci z niepełnosprawnością oraz zajęcia specjalistyczne są odpowiednie do rozpoznanych potrzeb każdego dziecka?

Zajęcia specjalistyczne dla dzieci z niepełnosprawnością są dostosowane do potrzeb każdego dziecka.

Podsumowując ankiety przeprowadzone wśród nauczycieli można stwierdzić, że wszyscy  nauczyciele pozyskują informacje na temat potrzeb i możliwości dziecka. Dostosowują swoje działania do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.  Przedszkole skutecznie wspomaga rozwój dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb. Nauczyciele stwarzają sytuacje, które zachęcają dzieci do podejmowania różnorodnych aktywności. Współpracują z Logopedą oraz Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w ramach wspomagania rozwoju dzieci. Prowadzone są również w przedszkolu zajęcia rewalidacyjne.

C. Zbiorcze opracowanie wyników analizy dokumentacji. – ,, Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji ” – analiza dokumentów

Na podstawie analizy dokumentów można stwierdzić, że nauczyciele rozpoznają potrzebę każdego dziecka, różnicując swoje działania względem potrzeb rozwojowych dzieci, dzięki czemu dzieci odnoszą sukcesy edukacyjne na miarę swoich możliwości. W przedszkolu         są prowadzone zajęcia rewalidacyjne dla dzieci, które potrzebują wsparcia do rozwoju swoich potrzeb oraz możliwości.

9. Ostateczne rezultaty ewaluacji wewnętrznej, mocne i słabe strony, wnioski oraz rekomendacje do dalszej pracy.

Rezultaty – odpowiedzi na pytania kluczowe

1.W jaki sposób nauczyciele rozpoznają potrzeby każdego dziecka?

Nauczyciele rozpoznają potrzeby każdego dziecka m.in.: poprzez codzienną obserwację rozwoju dziecka, rozmowy z rodzicami, pracę indywidualną.

2.Jakie działania nauczycieli potwierdzają uwzględnianie zróżnicowanych potrzeb rozwojowych dzieci?

Nauczyciele uwzględniają potrzeby dzieci dlatego różnicują swoje działania poprzez miedzy innymi dostosowanie metod i form pracy, dobieranie treści programowych.

3.Czy przedszkole organizuje warunki do wyrównywania szans rozwojowych każdego dziecka?

Przedszkole organizuje warunki do wyrównywania szans rozwojowych każdego dziecka poprzez różnorodne czynności.

4.Czy dzieci odnoszą sukcesy edukacyjne na miarę swoich możliwości?

Dzieci odnoszą sukcesy edukacyjne na miarę swoich możliwości. Widać to w lepszych wynikach podczas drugiej obserwacji i diagnozy oraz sukcesach odnoszonych w konkursach.

5.Które z prowadzonych w przedszkolu działań wynika z wcześniejszego rozpoznania potrzeb i możliwości dzieci?

Z wcześniejszego rozpoznania potrzeb i możliwości dzieci wynikają następujące działania: praca indywidualna z dzieckiem, zajęcia edukacyjne, logopedia, praca indywidualna z dzieckiem zdolnym.

6.W jaki sposób informacje z przeprowadzonego rozpoznania są wykorzystywane w działaniach edukacyjnych?

Informacje z przeprowadzonego rozpoznania są wykorzystywane w działaniach edukacyjnych poprzez dostosowanie zadań do możliwości i potrzeb dziecka.

7.Czy zajęcia rewalidacyjne dla dzieci z niepełnosprawnością oraz zajęcia specjalistyczne są odpowiednie do rozpoznanych potrzeb każdego dziecka?

Zajęcia rewalidacyjne dla dzieci z niepełnosprawnością oraz zajęcia specjalistyczne są odpowiednie do rozpoznanych potrzeb każdego dziecka.

A. Mocne strony.

1.Przedszkole skutecznie wspomaga rozwój dzieci z uwzględnianiem ich indywidualnej sytuacji.

2.Według rodziców wsparcie otrzymywane w przedszkolu odpowiada potrzebom ich dzieci.
3. Dzieci są zaangażowane w zajęcia prowadzone w przedszkolu i chętnie w nich uczestniczą.

4.Nauczyciele stwarzają sytuacje, do samodzielności oraz podejmowania różnorodnych aktywności.
5.Nauczyciele indywidualizują cele zajęć, metody nauczania, w taki sposób, aby każde dziecko  mogło osiągać sukces na miarę swoich możliwości.

6.W przedszkolu udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna.

B. Słabe strony.

Brak.

C. Rekomendacje, które należy uwzględnić w planowaniu działań oraz dalszych kierunków rozwoju przedszkola.

1.Utrzymać dobry poziom działań służących rozwojowi dzieci.

2.Wychodzić naprzeciw potrzebom i zainteresowaniom dzieci.

3.Zadbać o dobrą współpracę  z instytucjami zewnętrznymi i środowiskiem lokalnym w celu wspomagania rozwoju dziecka.

10. Formy/ sposoby/ upowszechniania raportu.

Umieszczenie raportu w dokumentacji przedszkolnej oraz na stronie internetowej.

11. Strategia działań w celu podniesienia jakości pracy w ewaluowanym obszarze.

Nie wymaga.

12. Załączniki:

załącznik nr 1 - Ankieta dla rodziców

załącznik nr 2 - Ankieta dla nauczycieli

załącznik nr 4 - Analiza dokumentów

Załącznik nr 1.

ANKIETA DLA RODZICÓW

Ankieta jest anonimowa i dotyczy badania wymagania ,, Wspomaganie rozwoju dzieci z uwzględnieniem indywidualnej sytuacji każdego dziecka”.

1.Czy według Państwa przedszkole rozpoznaje możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe Waszych dzieci?

       tak

       nie

       czasami

2.W jaki sposób przedszkole rozpoznaje potrzeby rozwojowe Waszych dzieci?

       poprzez przeprowadzanie diagnoz

       poprzez rozmowy z rodzicami

       poprzez przeprowadzenie obserwacji pedagogicznej

       analizując prace dzieci

       poprzez rozmowy z dziećmi

       inne (jakie?) .............................................................................................................

       nie rozpoznaje potrzeb, gdyż ...................................................................................

3.Czy informacje z przeprowadzonego rozpoznania możliwości dzieci są wykorzystywane w działaniach edukacyjnych?

       tak

       nie

       czasami

4.W jaki sposób informacje z przeprowadzonego rozpoznania możliwości dzieci są wykorzystywane w działaniach edukacyjnych?

       organizuje się zajęcia specjalistyczne (np. logopedyczne, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, terapia pedagogiczna)

       dostosowuje się działania edukacyjne do możliwości dzieci

       organizuje się zajęcia terenowe, wycieczki, wyjazdy majce na celu rozwijanie zainteresowań dzieci

       realizuje się projekty edukacyjne zaspokajające naturalną ciekawość dzieci

       organizuje się spotkania z ciekawymi ludźmi

       inne (jakie?) .............................................................................................................

5.Czy w przedszkolu indywidualizuje się pracę z dziećmi?

       tak

       nie

       czasami

6.Czy przedszkole stwarza warunki do rozwijania wiedzy i nabywania nowych umiejętności?  

       tak

       nie

       czasami

7.Z jakich form aktywności korzysta w przedszkolu Wasze dziecko?

       zajęcia i zabawy taneczne

       zajęcia i zabawy teatralne

       śpiew i gra na instrumentach

       zajęcia i zabawy plastyczne

       zajęcia i zabawy sportowe

       eksperymenty, doświadczenia

       zabawy w ogrodzie i na placu zabaw

       swobodne zabawy w sali

       wyjścia do kina i do teatru

       inne (jakie?) .............................................................................................................

8.Czy otrzymywana przez Wasze dziecko pomoc w przedszkolu jest zadawalającą?

       tak

       nie

       czasami

Dziękujemy za wypełnienie ankie

załącznik nr 2

ANKIETA DLA NAUCZYCIELI

Ankieta jest anonimowa i dotyczy badania wymagania Wspomaganie rozwoju dzieci z uwzględnieniem indywidualnej sytuacji każdego dziecka,”.

1.W jaki sposób nauczyciele rozpoznają potrzeby każdego dziecka?

2.Jakie działania nauczycieli potwierdzają uwzględnianie zróżnicowanych potrzeb rozwojowych dzieci?

3.W jaki sposób przedszkole organizuje warunki do wyrównywania szans rozwojowych każdego dziecka?

4.Co świadczy o tym, że dzieci odnoszą sukcesy edukacyjne na miarę swoich możliwości?

5.Które z prowadzonych w przedszkolu działań wynika z wcześniejszego rozpoznania potrzeb i możliwości dzieci?

6.W jaki sposób informacje z przeprowadzonego rozpoznania są wykorzystywane w działaniach edukacyjnych?

7.Czy zajęcia rewalidacyjne dla dzieci z niepełnosprawnością oraz zajęcia specjalistyczne są odpowiednie do rozpoznanych potrzeb każdego dziecka?

Dziękuję za wypełnienie ankiety.

 

Raport sporządziła

mgr K. Szulta