Kołczygłowy, dnia 10.01.2020 r.
RAPORT
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
GMINNEGO PRZEDSZKOLA W KOŁCZYGŁOWACH
W ROKU SZKOLNYM 2019/2020
1. Wstęp.
2. Przedmiot ewaluacji.
3. Cel ewaluacji.
4. Pytania kluczowe.
5. Metody pracy.
6. Respondenci/ źródła pozyskania informacji.
7. Kryteria ewaluacji.
8. Opracowanie zbiorowe wyników ankiet.
A. Opracowanie zbiorowe wyników ankiet przeprowadzonych wśród rodziców.
B. Opracowanie zbiorowe wyników ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli.
C. Zbiorcze opracowanie analizy dokumentów przedszkolnych.
9. Ostateczne rezultaty ewaluacji wewnętrznej i rekomendacje do dalszej pracy.
A. Mocne strony.
B. Słabe strony.
C. Rekomendacje, które należy uwzględnić w planowaniu dalszych działań.
10.Formy/ sposoby/ upowszechniania raportu.
11.Strategia działań w celu podniesienia jakości pracy w ewaluowanym obszarze.
12.Załączniki.
***
1. Wstęp:
Prezentowany raport jest wynikiem przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej w Gminnym Przedszkolu w Kołczygłowach.
2. Przedmiotem ewaluacji było badanie:
Wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci w sposób sprzyjający uczeniu się.
3. Celem ewaluacji było:
1.Zebranie informacji na temat procesów wspomagania rozwoju i edukacji dzieci sprzyjających uczeniu się.
2.Sformułowanie wniosków do dalszej pracy.
4. Przedstawiono także pytania kluczowe:
1. Czy procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są podporządkowane indywidualnym potrzebom edukacyjnym i rozwojowym oraz możliwościom psychofizycznym dzieciom?
2. Czy procesy edukacyjne przebiegające w przedszkolu są planowane, monitorowane i doskonalone?
3. Czy wdrażane są wnioski z monitorowania procesu wspomagania rozwoju i edukacji dzieci?
4. Czy metody pracy są dostosowane do indywidualnych potrzeb dzieci?
5. Czy rodzice są informowani o postępach i trudnościach swoich dzieci?
6. Czy nauczyciele współpracują w planowaniu przebiegu procesu edukacji oraz rozwiązywaniu problemów ?
5. Do zebrania danych wykorzystano metody:
- ankieta dla rodziców;
- ankieta dla nauczycieli;
- analiza dokumentów przedszkolnych.
6. Respondenci/ źródła pozyskania informacji:
- rodzice,
- nauczyciele,
- dokumentacja;
7. Kryteria ewaluacji
- Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są podporządkowane indywidualnym potrzebom edukacyjnym i rozwojowym oraz możliwościom psychofizycznym dzieci.
- Wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci jest planowane, modyfikowane i doskonalone.
- Wnioski z monitorowania są wykorzystywane do planowania i realizowania tych procesów, podnosząc jednocześnie efektywność przy wspomaganiu rozwoju i edukacji dzieci.
- W pracy z dziećmi są stosowane przez nauczycieli nowatorskie metody pracy sprzyjające rozwojowi dzieci oraz pobudzają je do większej aktywności.
- Rodzice są informowani o postępach i występujących trudnościach u dzieci.
- Nauczyciel współpracują ze sobą w planowaniu procesów edukacyjnych.
- 7. Opracowanie zbiorowe wyników ankiet
A. Opracowanie zbiorowe wyników ankiet przeprowadzonych wśród rodziców.
Ilość ankietowanych – 21 osób
Ilość wypełnionych ankiet – 17 osób
Dla Rodziców na temat- ,,Wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci w sposób sprzyjający uczeniu się”.
1.Czy Pana(i) zdaniem przedszkole rozpoznaje potrzeby edukacyjne i rozwojowe dziecka?
- TAK - 17
- NIE - 0
- NIE WIEM - 1
2.Czy wyposażenie przedszkola Pana(i) zdaniem zapewnia warunki do rozwoju dziecka?
- TAK - 17
- NIE - 0
- NIE WIEM - 0
3. Czy przedszkole spełnia oczekiwania Pana(i) w zakresie oferty edukacyjnej dla dzieci?
- TAK - 17
- NIE - 0
- NIE WIEM - 0
- Jeśli nie, to proszę podać propozycje ofert edukacyjnych, które zdaniem Pana(i) mogą wpłynąć na rozwój Pana(i) dziecka:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4. Czy zauważył Pan(i) zmiany w postępach edukacyjnych swojego dziecka?
- TAK - 17
- NIE - 0
- NIE WIEM - 0
5. Czy jest Pan(i) zadowolona z metod pracy nauczyciela z dzieckiem?
- TAK - 17
- NIE - 0
- NIE WIEM -0
6. Czy zdaniem Pana(i) dziecko chętnie uczestniczy w zajęciach organizowanych przez przedszkole?
- TAK - 16
- NIE - 0
- NIW WIEM -1
7. Czy otrzymuje Pan(i) informację o tym, jak Pana(i) dziecko radzi sobie w przedszkolu?
- TAK - 17
- NIE - 0
- NIE WIEM - 0
8. Jak ocenia Pan(i) współpracę przedszkola z rodzicami?
- Bardzo dobrze - 12
- Dobrze - 5
- Średnio - 0
- Źle - 0
B. Opracowanie zbiorowe wyników ankiety przeprowadzonej wśród nauczycieli.
Dla Nauczycieli na temat- ,,Wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci w sposób sprzyjający uczeniu się”.
- Czy opracowuje Pani plany działań wspomagających edukację i rozwój dziecka?
- TAK - 8
- NIE - 0
- TAK - 8
- NIE - 0
- TAK - 8
- NIE - 0
- jeśli tak, to proszę podać w jaki sposób:
- Czy monitoruje i doskonali Pani efektywność realizowanych planów?
- Czy prowadzi Pani analizę osiągnięć dzieci?
- obserwacje pedagogiczne
- wytwory pracy dziecka
- monitorowanie przyrostu umiejętności dzieci
- obserwacje dzieci podczas różnych działań
- zapiski indywidualne
- rozmowy z rodzicami
- analiza opinii z poradni
- wnioski z prowadzonej pracy korekcyjno-kompensacyjnej
- ocena efektywności pracy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Jak wykorzystuje Pani wyniki analizy osiągnięć dzieci?
- proszę wypisać:
Nauczycieli wypisali następujące przykłady:
- do planów pracy indywidualnej i grupowej
- które umiejętności należy rozwijać i w jaki sposób wspierać dzieci i rodziców
- przystosowania zadań na miarę możliwości dzieci
- prowadzenie indywidualnych notatek o dziecku
- konsultacje ze specjalistami
- do adnotacji w arkuszu obserwacji
- do zapisów w dzienniku
- poziomu umiejętności dzieci w poszczególnych sferach rozwoju
- Proszę podać przykłady dostosowania Pani metod pracy do indywidualnych potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka.
Nauczycieli wypisali następujące przykłady:
- metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne
- metoda gimnastyki twórczej R. Labana
- techniki parateatralne
- teatrzyk kukiełkowy
- zabawy badawcze, doświadczenia
- obserwacje przyrodnicze
- stosowanie metod do możliwości rozwojowych dzieci
- różny poziom prac plastycznych
- różne treści zadań do wykonania przez dziecko
- stopniowanie trudności i pytań do tekstu
- Czy informuje Pani rodziców o postępach i trudnościach ich dziecka w procesie edukacyjnym?
- TAK - 8
- NIE - 0
- TAK - 8
- NIE - 0
- jeśli tak, to proszę podać przykłady:
- Czy współpracuje Pani z innymi nauczycielami w planowaniu przebiegu procesu edukacyjnego oraz rozwiązywaniu problemów?
Nauczycieli wypisali następujące przykłady:
- wymiana ciekawych scenariuszy
- realizacja pracy profilaktycznej
- tworzenie planów pracy oraz wdrażanie zmian
- przygotowanie uroczystości
- rozwiązywanie problemów wychowawczo-dydaktycznych
- omawianie zachowań dzieci
- konsultacje z nauczycielami prowadzącymi dodatkowe zajęcia (rewalidacja, logopedia, terapia pedagogiczna)
Podsumowują ankiety przeprowadzone wśród nauczycieli oraz rodziców można stwierdzić, że przedszkole stwarza odpowiednie warunki do rozwoju i edukacji dzieci oraz poszerzania aktywności własnej dziecka. Nauczyciele planują, monitorują oraz doskonalą swoją pracę. Nauczyciele starają się poprzez różnego rodzaju dobór metod, form i środków aktywizować dzieci do działania a dzieci mają możliwość wykazania się samodzielnością, swoimi umiejętnościami i aktywnością podczas wszelkich imprez, uroczystości, konkursów, akcji edukacyjnych, prac plastycznych, spotkań powiązanych z występami, itp. Według nauczycieli oraz rodziców można stwierdzić, że dzieci chętnie uczęszczają do przedszkola i biorą udział w różnego rodzaju działalności, a w szczególności: muzycznej, przyrodniczej, plastycznej, ruchowej, tanecznej, teatralnej, swobodnej zabawie w sali i na placu zabaw. Przedszkole stwarza odpowiednie warunki do rozwoju dzieci. Nauczyciele współpracują ze sobą, wymieniają się swoimi doświadczeniami a rodzice są informowani o postępach i trudnościach w procesie edukacyjnym swojego dziecka.
C. Zbiorcze opracowanie wyników analizy dokumentacji.
Podsumowując dokonaną analizę dokumentów można stwierdzić, że w każdej grupie wiekowej zwraca się uwagę na aktywność dzieci oraz przydzielone nauczycielom zadania. Podsumowana jest praca z dziećmi w każdej grupie wiekowej jak również współpraca z rodzicami. Plany miesięczne uwzględniają treści zawarte w podstawie programowej. Nauczycielki planując pracę uwzględniają różnorodne sfery rozwoju dzieci. Planują zajęcia aktywizujące dzieci do działania w różnorodnych dziedzinach. Ponadto uwzględniają indywidualne możliwości oraz zainteresowania dzieci. We wszystkich dziennikach można zauważyć, że zapis realizowanych każdego dnia skupia się na planowaniu procesu edukacyjnego sprzyjającego rozwojowi dzieci. Po zapoznaniu się ze zgromadzonymi dyplomami i wyróżnieniami można zdecydowanie stwierdzić, że dzieci w naszej placówce niezależnie od wieku chętnie biorą udział w konkursach różnego typu i na różnych szczeblach. Ponadto całe rodziny także uczestniczą w konkursach organizowanych przez nauczycielki we wszystkich grupach. Harmonogramy opracowane przez nauczycielki dotyczące współpracy z rodziną i uroczystości grupowych wskazują na ogromne zaangażowanie wychowawców w działania mające na celu stymulowanie dzieci do samodzielności i aktywności w różnych obszarach rozwoju, co sprzyja rozwojowi edukacyjnemu dzieci.
9. Ostateczne rezultaty ewaluacji wewnętrznej, mocne i słabe strony, wnioski oraz rekomendacje do dalszej pracy.
Rezultaty – odpowiedzi na pytania kluczowe
1. Czy procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są podporządkowane indywidualnym potrzebom edukacyjnym i rozwojowym oraz możliwościom psychofizycznym dzieciom?
W przedszkolu podejmowane są stałe działania w celu wsparcia indywidualnych potrzeb edukacyjnych, rozwojowych oraz możliwości psychofizycznych dzieci. Dla dzieci potrzebujących wsparcia prowadzone są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Dzieci zdolne maja możliwość zaprezentowania swoich możliwości podczas występów, uroczystości i innych form aktywności. Przedszkole modyfikuje ofertę zajęć zgodnie z potrzebami dzieci i ich rodziców.
2. Czy procesy edukacyjne przebiegające w przedszkolu są planowane, monitorowane i doskonalone?
Procesy wspomagania rozwoju i edukacji są przez nauczycieli planowane, co ma potwierdzenie w dokumentacji przedszkola. Wspólne planowanie procesów edukacyjnych obejmuje między innymi planowanie kalendarza imprez i uroczystości, współpracę z rodzicami, pracę w zespołach, wymianę spostrzeżeń i doświadczeń. Monitorowanie procesów edukacyjnych odbywa się między innymi poprzez obserwację rozwoju dziecka, prowadzenie diagnozy dziecka, analizę prac dziecka, udział w konkursach, uroczystościach, rozmowy z rodzicami, obserwację sytuacji wychowawczych. Ponadto nauczyciele zwracają uwagę czy program, na którym pracują oraz karty pracy są dostosowane do potrzeb i możliwości dziecka.
3. Czy wdrażane są wnioski z monitorowania procesu wspomagania rozwoju i edukacji dzieci?
Wnioski z monitorowania zaplanowanych działań przedszkole wykorzystuje do planowania procesów wspomagania rozwoju i edukacji dzieci.
4. Czy metody pracy są dostosowane do indywidualnych potrzeb dzieci?
W przedszkolu nauczyciele dostosowują metody pracy do indywidualnych potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci. Rodzice są zadowoleni z metod pracy nauczycieli z dziećmi. Widzą postępy edukacyjne swojego dziecka. Uważają, że przedszkole dobrze przygotowuje dziecko do nauki.
5. Czy rodzice są informowani o postępach i trudnościach swoich dzieci?
Rodzice są informowani o tym, jak rozwijają się ich dzieci. Najczęściej są informowani poprze rozmowy indywidualne i zebrania z rodzicami. A współpracę przedszkola z rodzicami oceniają dobrze.
5. Czy nauczyciele współpracują w planowaniu przebiegu procesu edukacji oraz rozwiązywaniu problemów ?
Nauczyciele współpracują ze sobą, dzielą się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniem, co sprzyja procesowi rozwoju i edukacji dziecka.
- Mocne strony.
1. Przedszkole zapewnia warunki do samodzielnych działań dzieci.
2. Przedszkole rozpoznaje potrzeby i możliwości dziecka.
3. W przedszkolu są podejmowane różne działania wspomagające rozwój dzieci.
4. Nauczyciele planują i monitorują przebieg procesu edukacji i rozwoju dzieci.
6. Stosowane przez nauczycieli metody pracy wspierają rozwój i edukację dzieci.
6. Rodzice otrzymują informację o tym, jak dziecko funkcjonuje w przedszkolu i są zadowoleni ze sposobu informowania o postępach oraz trudnościach występujących w rozwoju ich dziecka.
7. Nauczyciele współpracują ze sobą, co wpływa pozytywnie na proce edukacji i rozwój dzieci.
B. Słabe strony.
Brak.
C. Rekomendacje, które należy uwzględnić w planowaniu działań oraz dalszych kierunków rozwoju przedszkola.
1. Nadal stwarzać dzieciom takie warunki i tak dobierać formy zajęć i zabaw, aby wpływały one na rozwój i edukację dzieci oraz motywowały do samodzielnego podejmowania aktywności.
2. Wychodzić naprzeciw potrzebom i zainteresowaniom dzieci.
10. Formy/ sposoby/ upowszechniania raportu.
Umieszczenie raportu w dokumentacji przedszkolnej oraz na stronie internetowej.
11. Strategia działań w celu podniesienia jakości pracy w ewaluowanym obszarze.
Nie wymaga.
12. Załączniki:
załącznik nr 1 - Ankieta dla rodziców
Dla Rodziców
Ankieta jest anonimowa i służy do zebrania informacji na temat- ,,Wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci w sposób sprzyjający uczeniu się”.
1.Czy Pana(i) zdaniem przedszkole rozpoznaje potrzeby edukacyjne i rozwojowe dziecka?
- TAK
- NIE
- NIE WIEM
2.Czy wyposażenie przedszkola Pana(i) zdaniem zapewnia warunki do rozwoju dziecka?
- TAK
- NIE
- NIE WIEM
3. Czy przedszkole spełnia oczekiwania Pan (i) w zakresie oferty edukacyjnej dla dzieci?
- TAK
- NIE
- NIE WIEM
- Jeśli nie, to proszę podać propozycje ofert edukacyjnych, które zdaniem Pana(i) mogą wpłynąć na rozwój Pana(i) dziecka:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4. Czy zauważył Pa (i) zmiany w postępach edukacyjnych swojego dziecka?
- TAK
- NIE
- NIE WIEM
5. Czy jest Pan(i) zadowolona z metod pracy nauczyciela z dzieckiem?
- TAK
- NIE
- NIE WIEM
6. Czy zdaniem Pana(i) dziecko chętnie uczestniczy w zajęciach organizowanych przez przedszkole?
- TAK
- NIE
- NIW WIEM
7. Czy otrzymuje Pan(i) informację o tym ,jak Pana(i) dziecko radzi sobie w przedszkolu?
- TAK
- NIE
- NIE WIEM
8. Jak ocenia Pan(i) współpracę przedszkola z rodzicami?
- Bardzo dobrze
- Dobrze
- Średnio
- Źle
Dziękujemy za wypełnienie ankiety
załącznik nr 2 - Ankieta dla nauczycieli
Dla Nauczycieli
Ankieta jest anonimowa i służy do zebrania informacji na temat- ,,Wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci w sposób sprzyjający uczeniu się”.
- Czy opracowuje Pani plany działań wspomagających edukację i rozwój dziecka?
- TAK
- NIE
- TAK
- NIE
- TAK
- NIE
- jeśli tak, to proszę podać w jaki sposób: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- proszę wypisać: …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- TAK
- NIE
- TAK
- NIE
- jeśli tak, to proszę podać przykłady …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Czy monitoruje i doskonali Pani efektywność realizowanych planów?
- Czy prowadzi Pani analizę osiągnięć dzieci?
- Jak wykorzystuje Pani wyniki analizy osiągnięć dzieci?
- Proszę podać przykłady dostosowania Pani metod pracy do indywidualnych potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka.
- Czy informuje Pani rodziców o postępach i trudnościach ich dziecka w procesie edukacyjnym?
- Czy współpracuje Pani z innymi nauczycielami w planowaniu przebiegu procesu edukacyjnego oraz rozwiązywaniu problemów?
Dziękuję za wypełnienie ankiety.
Raport sporządziła:
mgr D. Knitter